جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۰:۴۲
کد مطلب: 57982
۱
رهاامیدوار

موسیقی شخصی سازی شده درمانی نوین برای اضطراب

موسیقی شخصی سازی شده درمانی نوین برای اضطراب
پژوهشگران بین المللی در یک تحقیق ارزشمند جدید، نقش نوعی موسیقی شخصی سازی شده توسط هوش مصنوعی را در کاهش اضطراب بیماران بررسی کرده و به نتایج شگرفی رسیده اند.
بر اساس نتایج مطالعه جدیدی که توسط محققان بین الملل انجام شده است، درمان‌های ادغام‌کننده موسیقی و تحریک ضربان شنوایی، می توانند در کاهش اضطراب در بیماران مؤثر باشند.
اضطراب در دهه های اخیر به طور پیوسته به ویژه در جمعیت نوجوانان و جوانان در حال افزایش بوده است. قبلا مطالعات علمی نشان داده بودند که گوش دادن به موسیقی می تواند حتی موثرتر از برخی داروهای ضد اضطراب، این مشکل روان شناختی را کاهش دهد. ولی داده های کمی در مورد تأثیرات موسیقی شخصی سازی شده بر اضطراب وجود نداشته است.
اما در مطالعه جدیدی که در این خصوص با هدایت پژوهشگران دانشگاه رایرسون کانادا انجام شده، محققان 163 بیمار مصرف کننده داروهای ضد اضطراب را برای شرکت در یک جلسه درمانی در خانه که شامل موسیقی، تحریک ضربان شنوایی، استفاده از هر دو یا استفاده از صدای صورتی یعنی صداهای پس زمینه شبیه به نویز سفید بوده، مورد بررسی قرار داده اند.
در این پژوهش، موسیقی مربوط به هر بیمار با استفاده از یک سیستم هوش مصنوعی به نام «لوسید» انتخاب شد.این سیستم موسیقی را بر اساس وضعیت عاطفی بیمار و ترجیحات موسیقی اش تنظیم می کند. 

تحریک ضربان شنوایی نیز شامل ترکیبی از صداهایی است که در یک یا هر دو گوش نواخته می شوند و برای ایجاد تغییراتی در فعالیت مغز طراحی شده اند. به گزارش سیناپرس،  در تمام گروه‌ها، از بیماران خواسته شد تا یک برنامه کاربردی سفارشی را روی تلفن هوشمند خود برای درمان دانلود کنند، چشمان خود را ببندند و به یک جلسه درمانی 24 دقیقه‌ای در این خصوص گوش فرا دهند.
در میان افراد مبتلا به اضطراب متوسط، آن هایی که هم به موسیقی و هم به تحریک ضربان شنوایی گوش می کردند، کاهش بیشتری در اضطراب جسمانی یعنی علائم فیزیکی اضطراب را نشان دادند.
در این تحقیق، بیشترین کاهش در اضطراب حالت شناختی یعنی جنبه ای از اضطراب که مربوط به افکار و احساسات است، در شرکت کنندگانی که دارای اضطراب متوسط بوده و همزمان به موسیقی و تحریک ضربان شنوایی گوش می کردند، دیده شد.
همچنین در میان افراد دارای اضطراب بالا و شدید نیز، موسیقی شخصی سازی شده توسط هوش مصنوعی لوسید به تنهایی توانست تاثیرات قابل توجهی را در کاهش اضطراب داشته باشد.
بر این اساس، مجریان تحقیق به این نتیجه رسیدند که درمان‌های مبتنی بر موسیقی و صدا می‌توانند در کاهش اضطراب مؤثر باشند و این روش به طور بالقوه روشی ساده و قابل توزیع برای درمان اضطراب در بخشی از جمعیت محسوب می گردد.
این محققان می گویند: با بروز همه‌گیری کرونا و فراگیر شدن کار از راه دور یا همان دورکاری، افزایش قابل توجهی در استفاده از ابزارهای سلامت دیجیتال برای حمایت از سلامت روان ایجاد شده است. به گزارش سیناپرس، نتایج این کارآزمایی بالینی نیز بدون تردید نویدبخش استفاده از ابزارهای سلامت دیجیتال مانند موسیقی درمانی دیجیتال لوسید در مدیریت اضطراب و سایر شرایط سلامت روان هستند.
آن ها می افزایند: یافته‌های این تحقیق هیجان‌انگیز هستند، زیرا نشان می‌دهند که موسیقی شخصی‌سازی شده راهکاری موثر در کاهش اضطراب در بخش‌های خاصی از جمعیت است که از اضطراب رنج می‌برند. 
آن ها اظهار امیدواری کردند که با تحقیقات بیشتر بتوان به ایجاد یک پایگاه علمی از شواهد محکم کمک کرد تا از این طریق، از موسیقی شخصی سازی شده به عنوان یک ابزار مهم در جعبه ابزار پزشکان برای کمک به کاهش اضطراب در جمعیت بیمار استفاده نمود.
این یافته های ارزشمند را نشریه معتبر و دسترسی آزاد PLOS ONE منتشر نموده است.


 
مرجع : سیناپرس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
خوشبختی یعنی بدست آوردن یک زندگی و تقسیم آن با دیگران!