شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۹:۱۵
کد مطلب: 57984
۳
۱

ارائه گزارش سازمان نظام روانشناسی از وضعیت سلامت روان به قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا

ارائه گزارش سازمان نظام روانشناسی از وضعیت سلامت روان به قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا
گزارش وضعیت سلامت روان و روش های مقابله با عوارض روانی-اجتماعی کرونا به قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا ،توسط سازمان نظام روان شناسی و مشاوره


دکتر محمد حاتمی در این گزارش درباره وضعیت سلامت روان گفت: در فوریه ۲۰۲۰ سازمان بهداشت جهانی به دلیل شیوع کرونا در جهان حالت اضطراری وضع کرد و سپس محدودیت ها،قرنطینه کامل، تعطیلی کسب و کارها، مدارس و دانشگاه ها و بسیاری تغییرات برای اجرای پروتکل های بهداشتی انجام شد.

وی گفت: قرنطینه کامل موجب کاهش فعالیت های روزمره ،محدودیت های سفر و عبور و مرور، کاهش روابط اجتماعی و بروز مشکلات شغلی و مالی بسیاری گرديد که این امر به علت ترس از بیماری،ترس از مرگ، بروز افکار منفی، ایجاد شایعات و دهها پیامد دیگر سلامت روان جامعه را تهدید نموده است.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور افزود: اکنون سازمان بهداشت جهانی اعلام نموده است نرخ شیوع اختلالات روانی در دوران کرونا نسبت به قبل از کرونا ۱۰ درصد افزایش یافته است. وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی قبل از کرونا نرخ اختلالات روانی در ایران را ۲۳/۸ درصد اعلام نموده بود، با این آمار اکنون نرخ شیوع اختلالات روانی می تواند ۳۴/۵ درصد باشد.

حاتمی گفت: سلامت از نظر ما چهار بعدی است: سلامت معنوی،سلامت جسمی،سلامت اجتماعی و سلامت روانی. متأسفانه بحران کرونا که همراه خود بحران های دیگر چون بحران دانش، بحران زندگی دیجیتالی و بحران معیشت را داشته است؛ سلامت را در ابعاد مختلف تحت تأثیر قرار داده است‌ و برای سلامت روان مشکلاتی ایجاد کرده است بطوری که اکنون بر اساس یافته های عینی و پژوهش های ملی و بین‌المللی مشکلات و اختلالاتی چون تنهایی، افسردگی، اضطراب، نگرانی،خشم، پرخاشگری،استرس، ترس، وسواس، ناایمنی روانی، خودکشی و آسیب اجتماعی چون اعتیاد، فرسودگی شغلی، مهاجرت‌، هویت ناپایدار مشهود است و همراه آن کاهش کیفیت زندگی، کاهش امید اجتماعی، کاهش نشاط اجتماعی، عدم آرامش روانی، رواج شایعات، کاهش سرمایه های اجتماعی، کاهش کارآمدی فردی، کاهش بهره‌وری ملی، کاهش اعتماد ملی و امنیت روانی را در پی داشته است که این امر موجب شده سازمان بهداشت جهانی از کشورها بخواهد که برای سلامت روان سرمایه گذاری نمایند.


عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی عنوان کرد: در ایران تحقیقات و پژوهش ها جملگی ارتباط بین بحران کرونا و اختلالات روانی و آسیب های اجتماعی-روانی را ثابت کردند.

رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره در ادامه گفت: برای شرایط موجود ضرورت دارد، ستاد ملی کرونا برنامه ریزی و برای پیشگیری از بروز سونامی اختلالات روانی و آسیب های اجتماعی،  اقدامات لازم و دیرهنگام انجام دهد در غیر این صورت هزینه این شرایط به مراتب بیشتر از دوران کرونا خواهد بود.

حاتمی در پایان برنامه های پیشنهادی مقابله با عوارض روانی-اجتماعی سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره را به شرح زير اعلام کرد:
در اولین گام: تجربه نگاری، غربال گری و انجام پژوهش های کاربردی در رأس قرار گیرد.
در دومین گام: آموزش سواد سلامت روان، سبک زندگی سالم، آموزش مهارت ها، خودمراقبتی
در سومین گام: توسعه خدمات روان شناسی و مشاوره برای عموم مردم، پیوست های سلامت روان، مداخله در بحران، بازسازی سوگ کرونا

به گفته دکتر حاتمی این برنامه ها باید بر اساس یک تقسیم کار ملی و با محوریت سازمان‌ نظام روان‌شناسی و مشاوره و استفاده از تمام سرمایه های اجتماعی کشور خصوصا روان شناسان و مشاوران تحقق یابد.
مرجع : روابط عمومی سازمان نظام روان شناسی و مشاوره ج.ا.ا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
خیلی هم عالی
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
کسانی که شما را دوست دارند حتی اگر هزار دلیل برای رفتن وجود داشته باشد هرگز رهایتان نخواهند کرد، آنها یک دلیل برای ماندن خواهند یافت.