پندار فاضل در یادداشتی اختصاصی برای میگنا نوشت: از هرکسی که سعی در تغییر شغل، توسعه مهارت جدید، بهبود رابطه یا ترک عادتی دارد بپرسید عنوان میکند که تغییر فرایند سختی است؛ و بااینحال، در برخی مواقع تغییر اجتنابناپذیر است. همه افراد، چه در زندگی شخصی، چه در کسبوکار و یا حتی ارتباطات خود، نیاز به تغییر را احساس میکنند.
همه افراد در هر شرایطی برای دستیابی به اهداف و آرزوهایشان نیاز به تغییراتی دارند که آنها را از جایی که هستند عبور دهد که راه رسیدن به آنچه میخواهند هموار شود. در این میان، اگر به دنبال شکست هستید، میتوانید سعی کنید آنها را تغییر دهید، ولی توانایی ما برای تغییر دیگران بهقدری محدود است که میتوان گفت هر تلاشی در جهت تغییر دیگران با شکست مواجه میشود.
هنگامیکه تمرکز ما بر تغییر احساس، فکر یا رفتار دیگران باشد، ممکن است درنهایت ناامید، درمانده، یا عصبانی شویم؛ باوجود بهترین نیتهای ما، متقاعدکنندهترین رویکردهای ما، یا تلاشهای مکرر ما برای دستکاری دیگران، آنها تنها به خاطر نصیحتها و تلاشهای خیرخواهانه ما تغییر نخواهند کرد. تنها چیزی که میتوانیم تغییر دهیم این است که چگونه با آنها ارتباط برقرار کنیم تا بر اساس نیازی که خودشان احساس میکنند، فرصت تغییر برایشان ایجاد شود.
این بدان معنا نیست که وقتی از ما خواسته میشود نباید کمک، راهنمایی یا اظهارنظر کنیم؛ اما تغییر سبک زندگی، دیدگاه و رفتارهای هر فردی وظیفه خود اوست. میتوانید یک اسب را به سمت بیشۀ پر از علوفهای هدایت کنید، اما نمیتوانید بهجای او شکمش را سیر کنید؛ خود اوست که باید گرسنگی را حس کند و در جهت رفع نیازش اقدام کند. بااینحال اگر بالای سر او بایستید و بگویید این کار را نخور و آن یونجه را بخور بیشک با مقاومت او روبرو خواهید شد.
در عصر حاضر و سرعت تغییرات بهقدری زیاد شده که همه افراد نیاز به تغییر را احساس میکنند. فشارهای اجتماعی، تغییرات فنّاوری بهطور مستمر افراد و کسبوکارها را تحت تأثیر قرار میدهد و نیاز به تغییر را در آنها برمیانگیزد. درگذشته افراد با آزمونوخطا میتوانستند مسیر خود را بیابند، اما در شرایط کنونی که همه نیاز دارند خود را با سرعت تغییرات همگام کنند، فرصتی برای آزمونوخطا برایشان باقی نمیماند. این احساس که باید «همراه با زمان حرکت کنید» تحولی اساسی را طلب میکند.
در آستانه دوره جدیدی از رشد هستیم که میبینیم روشهای جدید کار تبدیل به هنجار شدهاند، تعداد قابلتوجهی از کارهای دستی تحت تأثیر فناوریهای جدید قرارگرفته است و نقشآفرینی افراد و سازمانها در نوآوری و خلاقیتهایی خودنمایی میکند که توسط رباتها قابل انجام نیست؛ بنابراین، تغییر نگرشها سبک تعامل با محیط و روشهای کسبوکار برای بازآفرینی افراد و کسبوکارهایشان اجتنابناپذیر شده است. به همین دلیل است که در این شرایط نیاز به روشهایی که خلاقیت و نوآوری را تسهیل میکند بیشازپیش خودنمایی میکند.
بر این اساس، متخصصانی که بتوانند خلق ارزشهای جدید را رهنمون شوند، بهعنوان بخشی از فرهنگ درآمده است.
در طول قرن گذشته، روشهای مختلفی برای کمک به تغییر ایجاد شده است. در این راستا کوچینگ با مسیر پرپیچوخمی که طی کرده است در جایگاهی قرار دارد که به نظر میرسد چه برای افراد، چه کسبوکارهای کوچک و بزرگ به مرحلهای از پختگی رسیده است که فرایند رشد آنها را تسهیل میکند و به آنها کمک میکند بتوانند با کمترین آزمونوخطا به آنچه برایشان مطلوب است برسند.
توجه داشته باشید که از کلمه «کمک» و «تسهیل» استفاده کردیم نه «راهنما»، «هدایت»، «فشار» یا «توصیه». علت انتخاب واژه رهیاری هم این بوده است؛ چراکه یک رهیار در راه رشد و ایجاد خلاقیتهایی که از بستر نیازهای مراجعان سر برآورده است یار و همراه آنها میشود که بتوانند از سرمایههای موجود بهرهمند شوند.
قرار نیست یک رهیار همیشه استاد و مربی فرد بماند و یا او را در تمام شرایط کنار او بماند. مبنای کار رهیاری این است که بر اساس خواست فرد در مقطعی از زمان برای هدف مشخصی کنار آنها قرار میگیرد تا بتوانند بهترین نسخه از خودشان را به خود و دنیای پیرامونشان هدیه دهند. فرآیند رهیاری فرایندی نامتناهی نیست که همیشه رهپو را همراهی کند. او در این مقطع زمانی نیاز به یادگیری خودمحور دارد تا بتواند با شرایط کنونی خود همساز شود و تواناییهای خود را به عرصه ظهور درآورد.
رهیاران ماهر به مردم در فرآیند تغییر کمک میکنند. شما اینجا نیستید که به کسی بگویید چهکاری انجام دهد. شما اینجایید که سؤالات خوبی بپرسید و با دقت گوش دهید، همدلی کنید، دیدگاه فردی رهپو را کشف کنید و رابطهای طنینانداز ایجاد کنید. وظیفه شما این است که یار «این سفر» رهپو باشید که تغییراتی که نیاز دارد را در زندگیاش ایجاد کند؛ بنابراین نحوه پیشبرد این فرایند بسیار مهم است. شما اینجا هستید تا کمک کنید مراجع فرصت یادگیری پیدا کند، مقدمات تغییر را مشخص کند و همهچیز را بهخوبی ببیند و اثرانگشت خودش را برجا بگذارد.