پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۰:۲۸
کد مطلب: 58080
۰

استرس رفتار نوع دوستانه را کاهش میدهد

محمدرضا دلفیه
استرس رفتار نوع دوستانه را کاهش میدهد
نتایج تحقیقات جدید نشان می دهند که هورمون استرس یا کورتیزول، به عنوان یک ترکیب شیمیایی مهم می تواند فعالیت مناطق مغزی مرتبط با تصمیم گیری های اجتماعی را تغییر دهد.

بر اساس تحقیقات جدیدی که توسط محققان دانشگاه هامبورگ آلمان انجام شده است، کورتیزول که به هورمون استرس معروف است، رفتار نوع دوستانه را در افراد کاهش می دهد و باعث تغییر فعالیت مناطق مغزی مرتبط با تصمیم گیری اجتماعی می شود، اما این اتفاق بیشتر در در افرادی روی می دهد که در تصور حالات روانی دیگران بهتر بوده یا اصطلاحا نوع دوست تر هستند.

آن ها در یک مطالعه جالب، از شرکت کنندگان خواستند قبل و بعد از انجام یک سخنرانی در مقابل عموم مردم به عنوان یک کار استرس‌زا، در خصوص میزان پولی که می خواهند به یک خیریه کمک کنند، تصمیم بگیرند و در این حالات، فعالیت مغزی آن ها را با دستگاه fMRI یا همان  MRIکارکردی تحت نظارت قرار گرفت.

طبق بررسی های انجام شده، قبل از انجام فعالیت استرس زا، افرادی که دارای توانایی ذهنی بالاتر یا توانایی تصور حالات ذهنی دیگران بودند، پول بیشتری نسبت به افراد با توانایی ذهنی پایین اهدا می کردند.

اما در افراد با توانایی ذهنی بالا، افزایش سطح هورمون استرس کورتیزول باعث شد میزان پولی که برای اهدا به خیریه در نظر می گیرند، کاهش قابل توجهی پیدا کند. گرچه این تاثیر در افراد با توانایی ذهنی پایین دیده نشد.

این محققان می گویند: تحقیق ما نشان می دهد که چگونه افراد دارای توانایی ذهنی بالا بر اساس فعالیت در قشر جلوی مغزی پشتی جانبی (DLPFC)، یعنی منطقه‌ای از مغز که در تصمیم‌گیری اجتماعی نقش دارد، میزان اهدا را مشخص می کنند.

با این حال سطوح بالای کورتیزول این الگو را نقض می‌کند و نشان از آن دارد که استرس، بازنمایی عصبی تصمیم گیری نوع دوستانه را کاهش می‌دهد. این نتایج نشان می‌دهند که کورتیزول قادر است فعالیت DLPFC مغز را تغییر دهد و البته تأثیر واضح‌تر این اتفاق در افرادی است که برای تصمیم‌گیری‌های اجتماعی به ذهنیت‌سازی تکیه می‌کنند و نوع دوست تر هستند.

این یافته های جالب توجه که بر رابطه فعالیت های مغزی مرتبط با تصمیم گیری های اجتماعی با استرس تاکید دارند، در نشریه Journal of Neuroscience منتشر شده اند.
مرجع : سینا پرس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
سلامتي هميشه با دارو بدست نمياد بيشتر اوقات از آرامش خيال آرامش قلب و روح مياد سلامتي با خنده و عشق مياد