پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
پنجشنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ / ۰۶:۵۸
ارتباط میان خواب و زوال عقل

میزان خواب مورد نیاز افراد براساس ژنتیک آن‌ها متفاوت است

به گزارش دیلی‌میل، مطالعه‌ای که بر روی موش‌ها انجام شده نشان می‌دهد که دو جهش ژنتیکی که در "خواب‌زده‌های نخبه"(elite sleepers) وجود دارد می‌تواند سرعت ساخت پروتئین‌های سمی که نشانه‌ای از ابتلا به زوال عقل هستند را در مغز کاهش دهد.

سال‌ها است که ارتباط میان خواب و زوال عقل مشخص شده است و مطالعات نشان می‌دهد که کیفیت پایین و کم‌خوابی می‌تواند این خطر را افزایش دهد.

در طول خواب سموم از مغز و سایر قسمت‌های بدن دفع می‌شوند و این کار باعث جوانسازی ماهیچه‌ها و ذهن در روز بعد می‌شود.

محققان خواب در دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو معتقدند که ژن‌هایی که در پنج درصد افراد یافت می‌شوند امکان انجام این فرآیند را به صورت کارآمدتر فراهم می‌کنند.

پزشکان به اکثر مردم پیشنهاد می‌کنند که بین هفت تا ۹ ساعت در شب بخوابند اما برخی از افراد که به آن‌ها "خواب‌زده‌های نخبه" گفته می‌شود تنها با چهار ساعت خواب به فواید خواب هشت ساعته دست می‌یابند.

حدس زده می‌شود که از جمله کسانی که این ژن‌ها را دارد دونالد ترامپ، رئیس جمهور اسبق آمریکا باشد که تنها چهار تا پنج ساعت در شب می‌خوابد.

ایلان ماسک و دواین "راک" جانسون  نیز ادعا می‌کنند که شبانه تنها سه تا شش ساعت می‌خوابند.

پروفسور "یینگ هوی فو"(Ying-Hui Fu) نویسنده ارشد این مطالعه متخصص مغز و اعصاب می‌گوید که امیدوار است یافته‌های آنها بتواند به توسعه‌ داروهای جدید برای کمک به بیماران مبتلا به اختلالات مغزی کمک کند تا این افراد خواب آرام‌تری داشته باشند و از بروز بیماری‌هایی مثل زوال عقل در این افراد جلوگیری شود.

وی افزود: بسیاری از بخش‌های مغز شما باید با هم کار کنند تا بتوانید بخوابید و بیدار شوید. زمانی که این قسمت‌ها آسیب می‌بینند، خوابیدن یا با کیفیت خوابیدن تبدیل به کاری دشوار می‌شود.

پروفسور "فو" و تیمش در حال مطالعه ژنتیک پشت این توانایی در "خواب‌زده‌های نخبه" هستند.

آن‌ها پیش از این پنج ژن در افرادی که بین چهار تا شش ساعت در شب می‌خوابند و هیچگونه اثر منفی ظاهری در سلامتی تجربه نمی‌کنند یافته‌اند.

در آخرین مطالعه، محققان دو مورد از این جهش‌های ژنتیکی را به نام‌های "DEC۲-P۳۸۴R" و "Npsr۱-Y۲۰۶H" مورد آزمایش قرار دادند.
آن‌ها دو گروه از جوندگان را که استعداد ابتلا به آلزایمر داشتند پرورش دادند تا حامل یکی از این دو ژن باشند.

محققان با بررسی مغز موش‌ها پس از سه و شش ماه دریافتند که جوندگانی که دارای ژن کم‌خوابی هستند، پروتئین‌های غیرطبیعی کمتری نسبت به گروه شاهد دارند.

آن‌ها با انتشار یافته‌های خود در مجله‌ "iScience" بیان کردند که این ژن‌ها ممکن است پیشرفت بیماری را کُند کنند.

دکتر لوئیس پتاچک(Louis Ptacek)،   متخصص مغز و اعصاب نویسنده ارشد این مطالعه می‌گوید که تحقیقات آن‌ها این باور را به چالش می‌کشد که همه به هشت ساعت خواب نیاز دارند.

او افزود: مطالعات ما تا به امروز نشان داده که میزان خواب مورد نیاز افراد براساس ژنتیک آن‌ها متفاوت است.

نداشتن خواب کافی با تعدادی از بیماری‌های دیگر مانند چاقی، عارضه قلبی، فشار خون بالا و دیابت مرتبط است. با این حال کارشناسان می‌خواهند بدانند که آیا کیفیت خواب بر سلامت اثر دارد یا کمیت آن.

پروفسور فو و دکتر پتاچک می‌گویند که تحقیقات‌شان نشان می‌دهد که "خواب‌زده‌های نخبه"‌ می‌توانند فواید هشت ساعت خواب را در زمان کمتری کسب کند و این نشان دهنده اهمیت بیشتر کیفیت خواب است.

محققان تاکنون پنج ژن مرتبط با کم خوابی را شناسایی کرده‌اند اما بسیاری از ژن‌ها هنوز کشف نشده‌اند.

در حالی که آنها تخمین می‌زنند که توسعه درمان‌های جدید بر اساس تحقیقات‌شان ممکن است یک دهه طول بکشد، اما نشان دادند که یکی از ژن‌هایی کشف شده را می‌توان با داروهای موجود مورد هدف قرار داد.

این بدان معناست که می‌توان داروها را برای کمک به جلوگیری از زوال عقل تغییر کاربری داد. روشی که از تولید داروهای جدید سریع‌تر است.

تعدادی از افراد مشهور، سیاستمداران و کارآفرینان ادعا می‌کنند که تنها چهار تا شش ساعت در شبانه روز می‌خوابند و برخی از آن‌ها موفقیت خود را به این موضوع نسبت می‌دهند. ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا و باراک اوباما، هر دو در دوران ریاست جمهوری خود بین چهار تا پنج ساعت می‌خوابیدند.

مشخص نیست که آیا هر یک از این چهره‌های مشهور دارای ژن "خواب‌زدگان نخبه" هستند یا خود را مجبور می‌کنند که به روتین کم‌خوابی پایبند باشند.

در حال حاضر هیچ درمانی برای زوال عقل وجود ندارد، اما تعدادی از داروها برای کند کردن پیشرفت بیماری استفاده می‌شوند که هرچه بیماری زودتر تشخیص داده شود، مؤثرتر خواهند بود.

آنكه مدام از كمبودها و ناراستي هاي زندگي خويش سخن مي گويد دوست خوبي براي تو نخواهد بود .