سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۲:۱۵
کد مطلب: 58105
۰
برگرفته از کتاب الهه ها هرگز پیر نمی شوند

راه رهایی از اعتیاد به غذا / عفت حیدری

راه رهایی از اعتیاد به غذا / عفت حیدری
عفت حیدری مترجم کتاب الهه ها هرگز پیر نمیشوند در یادداشتی برای میگنا نوشت : آیا به شکر و قند معتاد هستید؟ آیا عاشق شکر و چربی و آرد سفید هستید؟ به غذاهایی که به شما چشمک می­زنند؛ توجه کنید. غذاهایی که وسوسه می­شوید زیاد بخورید. یکی از دوستانم در فیس بوک پستی گذاشته بود که او نهایتا موفق شده است که اعتیادش را به شکلات خوردن کنار بگذارد. او درک می­کند که وقتی نوبت به خوردن شکلات می­رسد، دیگر نمی تواند به مقدار متعادل آنرا بخورد.
 
خواه کاکائو باشد،یا شکلات می­داند که تنها راه حل خوردن بوقلمون سرد است . او این مطلب را اعلام می کند تا دوستانش او را در این مسیر مورد حمایت قرار دهند.
برای دیگران غذای اعتیاد آور ممکن است پوره سیب زمینی باشد یا برنج قهوه ای یا هر چیز شور. اگر وسوسه می­شوید که غذایی را زیاد بخورید؛ احتمالا به آن معتاد شده اید. با خودتان و هوس های تان نجنگید. فقط کاملا دست از این غذا بکشید.
اگر برای تان سخت است که به این برنامه متعهد باشید تصمیم بگیرید که یک ماه  آنرا قطع کنید و ببینید که چه اتفاقی می­افتد.با این روش می­توانید بر اعتیادتان غلبه کنید. اگر به شکر معتاد شده اید احتمالا متوجه می­شوید که حالا میوه ها و سبزیجات خیلی شیرین تر به نظر می آیند، برای آنکه شما گیرنده های شیرینی خود را پایین آورده اید.با خوردن غذاهای طبیعی تر قند خون تان ثابت تر می شود و به این شکل مزه های واقعی غذا را حس می کنید و هوس شما به هله و هوله کم خواهد شد.
آن ویلسون شیف نویسنده گفته است که اعتیادها چنان ما را کرخت می­کنند که ما با آنچه می­دانیم و آنچه احساس می­کنیم ، ارتباط برقرار نمی­کنیم. اگر به شما بگویم که دست از شکرهای فراوری شده و الکل و غذاهای گلیسیمی بالا بردارید؛ که همه آنها بتا اندروفین ها را افزایش می­دهند و باعث می شوند موقتا احساس بهتری داشته باشید.اما اگر به احساساتی که باعث می شوند به شیرینی و کافئین یا انرژی زاها روی بیاورید؛ توجه نکنید. این احساسات باعث می­شوند که دوباره به این مواد غذایی رو بیاورید.
 
این مطلب جا افتاده که تولید کنندگان مواد غذایی برای آنکه آنها را خوشمزه تر کنند، به آنها طعم دهنده می­افزایند. با دانستن این مطلب حتما مراقب غذاهایی که می­خورید باشید. و با خودتان در این مورد در باره آن درستکار باشید . تنها راه و درمان برای اعتیاد غذایی آن است که روی مسائل احساسی و روحی خودتان کار کنید.
 
اگر عاشق خوردن شیرینی هستید؛ دو دلیل وجود دارد . علت اول آن است که شما چیزی را برای صبحانه خورده اید، که قند خون تان را بطور موقت بالا برده است. بعد از این صبحانه قند خون تان بالا می­رود و بعد دوباره قند خون تان پایین می­افتد. دلیل دوم آن است که آنقدر ذائقه شما به غذاهای فرآوری شده عادت کرده است که تمام تعادل معده و مغز شما کاملا به هم ریخته است .
همانطوریکه غذاهای سالم تر می­خورید؛ کمتر هوس شکر می­کنید. در این صورت مشتی توت فرنگی و تمشک شما را به شکلی شما را راضی می­کند.طوری که یک کیک و بستنی شما را دیگر راضی و خشنود نمی کند.آنچه که شما واقعا دلتان می­خواهد شیرینی زندگی است. بیرون بروید . زیر افتاب زیر درخت بنشینید یا با کسی که شما را می­خنداند، حرف بزنید.حالا متوجه می­شوید که راههای زیادی برای تجربه لذت بدون خوردن چیزی است که خلق و خوی شما را عوض کند.
اگر عاشق نوشیدنی سودا هستید؛ و نوشابه می­خورید ، دیگر مصرف نکنید.. نوشابه شیرین است و بدن به آن اعتیاد پیدا می­کند.نوشابه های رژیمی را هم مصرف نکنید. در نوشابه های رژیمی از شیرین کننده های مصنوعی استفاده می­کنند. مغزتان را به شیرین کننده های طبیعی عادت بدهید.
سوداهای رژیمی که حاوی آسپارتام هستند, به پرخوری ربط داده می­شوند. احتمالا به این دلیل که نوشابه هایی که دارای هیچ کالری نیستند، شما را به این باور سوق می­دهند که چون کالری مصرف نکرده اید ، پس می توانید غذاهای پر کالری مثل یک تکه نان با شکر روی آن یا بیسکوییت بخورید.اما آسپارتام سمی است و سلولهای مغزی را از بین می برد و با سکته تا تصلب شرائین در ارتباط است.
بسیاری از زنان به کولاهای رژیمی معتاد هستند و به اشتباه باور دارند که این نوشیدنی ها هیچ کالری ندارند و یا بدون کافئین هستند. فکر می­کنند که مصرف این مواد هیچ مشکلی ندارد. اشتباه است . آب را به عنوان نوشیدنی اصلی خود بنوشید. اگر می خواهید تنوع داشته باشید، کمی آب معدنی طبیعی بنوشید.یا کمی لیمو یا آب لیمو به آن اضافه کنید. یا می توانید کمی نعنای تازه را در آب بریزید یا چای گیاهی را با آب مخلوط کنید.شما انتخابهای زیادی دارید.
البته الکل نیز دارای قند است .  ضرر الکل و نوشیدنیهای الکلی بیش از منفعت های آن است حقیقت این است که حتی مصرف متعادل الکل خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد.
تحقیقات نشان می دهد که زنان دوست ندارند متوجه شوند که الکل با ابتلا به سرطان سینه مرتبط است.مصرف الکل می­تواند بشدت اعتیاد آور باشد و همچنین افسرده کننده است.به علاوه وقتی سطوح استروژن شما طی دوره پیش یائسگی یا بعد از یائسگی پایین است یا در چند روز قبل از پریودتان  استروژن بدن تان پایین است.در این شرایط مصرف الکل میتواند خلق و خوی شما را پایین بیاورد و شیمی مغزتان را به هم بریزد. الهه ها به چیزی مثل الکل برای شادی و نشاط نیاز ندارند.
اگر می خواهید الکل را ترک کنید، از قند و شکر پرهیز کنید. مصرف قند و شکر باعث می شود که هوس الکل کنید و شیمی مغزتان را دچار افسردگی می­کند. یکی را جایگزین دیگری نکنید. یادتان باشد که الکل مثل قندهای دیگر باعث گرگرفتگی می شود.

الهه ها هرگز پیر نمیشوند.
دکتر کریستین نررتراپ.
عفت حیدری.نشربهارسبز.1399
 
 
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
كاغذ سفيد را هر چقدر هم تميز و زيبا باشد كسی قاب نمی‌گيرد، برای ماندگاری در ذهن‌ها بايد حرفی برای گفتن داشت