پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۳:۱۵
کد مطلب: 58106
۰

آنچه در مورد اعتیاد به قمار باید بدانید

آنچه در مورد اعتیاد به قمار باید بدانید
اعتیاد به قمار برای سلامت روانی و جسمی مضر است. افرادی که با این اعتیاد زندگی می‌کنند ممکن است افسردگی، میگرن، پریشانی، اختلالات روده و سایر مشکلات مرتبط با اضطراب را تجربه کنند.

اعتیاد به قمار، تمایل غیرقابل کنترلی برای ادامه قمار، علیرغم ضرر‌هایی است که بر زندگی فرد وارد می‌کند. قمار اعتیاد‌آور است زیرا سیستم پاداش مغز را مانند مواد مخدر یا الکل تحریک می‌کند. در واقع، اعتیاد به قمار شایع‌ترین اختلال کنترل احساس و تصمیم‌گیری در سراسر جهان است.

در این مقاله به بررسی اعتیاد به قمار و روش‌های ترک این عادت ناپسند می‌پردازیم و با علائم و نشانه‌های آن آشنا می‌شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

اعتیاد به قمار چیست؟
بسیاری از افراد، قمار را سرگرمی بی‌ضرر می‌دانند، اما می‌تواند به یک مشکل بزرگ در زندگی شخص تبدیل شود. اعتیاد به قمار یک اعتیاد پیش رونده است که می‌تواند پیامد‌های منفی روانی، جسمی و اجتماعی زیادی داشته باشد.

اعتیاد به قمار برای سلامت روانی و جسمی مضر است. افرادی که با این اعتیاد زندگی می‌کنند ممکن است افسردگی، میگرن، پریشانی، اختلالات روده و سایر مشکلات مرتبط با اضطراب را تجربه کنند.

مانند سایر اعتیاد‌ها، عواقب قمار می‌تواند منجر به احساس ناامیدی و درماندگی شود. در برخی موارد، این می‌تواند منجر به اقدام به خودکشی شود. به دلیل عواقب مضر آن، اعتیاد به قمار در بسیاری از کشور‌ها به یک نگرانی بهداشت عمومی تبدیل شده است.


علائم و راه‌های تشخیص اعتیاد به قمار
قمار یک مشکل مالی نیست، بلکه یک مشکل عاطفی است که پیامد‌های مالی دارد. اعتیاد به قمار انواع مختلفی دارد که علامت اصلی آن میل به بازی است. فرد معتاد به قمار ارتباط خود با خانواده و دوستانش را از دست می‌دهد و ممکن روی شغل او نیز تأثیر بگذارد.

اگر فرد حداقل چهار مورد از دلایل زیر را در طول یکسال گذشته نشان دهد یا تجربه کند، احتمال اینکه اعتیاد به قمار داشته باشد، زیاد است.
- برای تجربه احساس هیجان، نیاز به قمار با مقادیر فزاینده پول دارید.
- بی‌قراری یا تحریک‌پذیری هنگام تلاش برای ترک اعتیاد به قمار
- تلاش‌های ناموفق مکرر برای توقف، کنترل یا کاهش قمار
- اغلب به قمار فکر می‌کنید و برای قمار برنامه‌ریزی می‌کنید.
- قمار هنگام احساس ناراحتی و افسردگی
- بازگشت دوباره به قمار هنگام از دست دادن پول
- دروغ گفتن برای پنهان کردن فعالیت‌های قمار
- تجربه مشکلات روابط خانوادگی یا کاری به دلیل اعتیاد به قمار

بسیاری از روابط خانوادگی در نتیجه اعتیاد به قمار از بین ‌می‌روند و کودکان اغلب قربانیان بی‌گناه ناراحتی عاطفی ایجاد شده در خانه هستند. کسانی که از اعتیاد به قمار رنج می‌برند علاوه بر این مشکلات سلامت جسمانی مانند زخم معده، سردرد و بی‌خوابی را به دلیل استرس تحمل می‌کنند. افرادی که اعتیاد به قمار دارند نیز بیشتر احتمال دارد از مواد مخدر و الکل سوء استفاده کنند، که می‌تواند منجر به اثرات مخرب بیشتر شود.

دلایل گرایش فرد به قمار
قمار می‌تواند منجر به طیف وسیعی از مشکلات شود، اما اعتیاد ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد. هیچ کس نمی‌تواند پیش‌بینی کند که چه کسی به قمار اعتیاد پیدا می‌کند. بسیاری از افرادی که به قمار اعتیاد پیدا می‌کنند، افراد مسئول و قابل اعتمادی در نظر گرفته می‌شوند، اما برخی از عوامل می‌توانند منجر به تغییر رفتار شوند.

برخی از این دلایل می‌تواند شامل موارد زیر باشد:
- بازنشستگی یا اخراج از شغل
- شرایط آسیب‌زا
- استرس مرتبط با شغل
- تغییرات عاطفی، مانند افسردگی یا اضطراب
- تنهایی و منزوی بودن فرد
- وجود سایر اعتیاد‌ها مانند مواد مخدر یا الکل

عوامل محیطی، مانند جمع دوستان یا فرصت‌های موجود
مطالعات نشان داده است، افرادی که تمایل به یک اعتیاد دارند، ممکن است بیشتر در معرض خطر باشند. برخی از افرادی که تحت تأثیر قمار هستند ممکن است با الکل یا مواد مخدر نیز مشکل داشته باشند. با این حال، برخی از افرادی که قمار می‌کنند هرگز اعتیاد دیگری را تجربه نمی‌کنند.

راه کار ترک اعتیاد به قمار
اعتیاد به قمار یک وضعیت ناتوان‌کننده است که باعث افسردگی و ناراحتی می‌شود. برای فردی که معتاد به قمار است، احساس قمار معادل مصرف مواد مخدر یا نوشیدن الکل است. رفتار قمار باعث تغییر خلق و خو و وضعیت ذهنی فرد می‌شود. وقتی فرد به این احساس عادت می‌کند، رفتار را تکرار می‌کند و تلاش می‌کند همان اثر را به دست‌آورد. در برخی موارد، آن‌ها با این تصور که اگر به قمار ادامه دهند، پول از دست رفته خود را به دست خواهند آورد، باخت خود را تکرار می‌کنند.

یک دایره باطل ایجاد می‌شود و میل شدید به این فعالیت افزایش می‌یابد. در عین حال، توانایی مقاومت در برابر ترک اعتیاد به قمار افت می‌کند. این می‌تواند تأثیر روانی، شخصی، فیزیکی، اجتماعی یا حرفه‌ای داشته باشد.

یکی از روش‌های درمانی مؤثر رفتار درمانی یا درمان شناختی رفتاری است. رفتار درمانی به فرد کمک می‌کند تا با قرار گرفتن سیستماتیک در معرض این رفتار، میل به قمار را کاهش دهد. رفتار درمانی به تغییر نحوه احساس و تفکر فرد در مورد قمار کمک می‌کند. برخی صحبت کردن با دیگران در موقعیت مشابه را مفید می‌دانند.

روانشناس متخصص بالینی یک ارزیابی دقیق از رفتار فرد معتاد به قمار ارائه می‌دهد و یک برنامه درمانی مناسب را بر اساس نیاز‌های شخص ایجاد می‌کند. این روند ممکن است نیاز به رسیدگی به جنبه‌های مختلف زندگی، خانواده، تحصیلات، مسائل مالی و وضعیت حرفه‌ای فرد داشته باشد. درمان شناختی رفتاری به‌ویژه در درمان اعتیاد به قمار مؤثر است، زیرا مهارت‌های پیشگیری از رجوع دوباره فرد و نحوه تغییر عادت‌ها و همچنین شناسایی علت اساسی اعتیاد را آموزش می‌دهد.

سخن آخر
اگر فکر می‌کنید که شما یا یکی از عزیزانتان ممکن است به قمار اعتیاد داشته باشید، ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که به دنبال کمک باشید. دلیلی وجود ندارد که یک روز دیگر را به قمار بگذرانید. بسیاری از افراد خوب و با اخلاق درست مثل شما دقیقاً با همین مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند. دریافت مشورت از روانشناس برای تسریع و بهبود روند خلاص شدن از دام اعتیاد به قمار نیز مؤثر است.



منبع: سایت لیمبیک
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
دو بیگانه همدرد، از دو خویشاوند بی‌درد یا ناهم‌درد، با هم خویشاوندترند… علی شريعتی