پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱ فروردين ۱۴۰۱ / ۰۷:۴۲
کد مطلب: 58131
۲

یادداشت برداری در جلسات کوچینگ/ پندارفاضل

یادداشت برداری در جلسات کوچینگ/ پندارفاضل

پندارفاضل در یادداشتی اختصاصی برای میگنا نوشت : این سوال برای بسیاری از رهیاران وجود دارد که بهترین روش یادداشت‌برداری حین جلسات رهیاری چیست. هیچ راهنمای خاصی برای یادداشت‌برداری وجود ندارد. اغلب توصیه‌ها محدود به حفظ محرمانگی و پیروی از قانون محفاظت از اطلاعات مراجع است.
برخی منتورها توصیه می‌کنند یادداشت برداری نکنید، برخی دیگر تاکید دارند که هیچ چیز را نباید از قلم بیندازید و دسته ای دیگر تاکید می‌کنند که یادداشت‌ها باید تنها به نکات کلیدی چون موضوعات شخصی، ایده‌ها باورها و نگرانی‌ها مراجع محدود شود که کوچ بتواند حضور حداکثری را در جلسه داشته باشد.
اگر هنوز به مهارت حضور و غرقگی مسلط نشده‌اید پیشنهاد ما این است که از آخرین روش استفاده کنید و نکات اساسی مورد توجه مراجع را بنویسید و به‌قدری نکته برداری کنید که حواس رهپو را پرت نکنید.

ملاحظات  یادداشت‌برداری در جلسات کوچینگ
اگر قرار است یادداشت برداری کنید باید چند موضوع را دقت کنید تا بتوانید به‌طور موثر پیش بروید. در غیر این‌صورت ممکن است برای خودتان یا مراجعتان دردسر درست کنید.
برچسب نزنید
رهیاران باید در پی پرورش ذهنیتی باشد که به مراجعانشان توجه مثبت و بی قید و شرط خود را ارائه دهند. این کار می‌تواند دشوار باشد، چون اغلب در کاری که انجام می‌دهیم تعصبات و پیش‌داوری‌های خودمان را وارد می‌کنیم. توجه کنید این پیش‌داوری‌ها در دست نویس‌هایتان به شدت خودنمایی می‌کند. وقتی همزمان هم مشغول گوش دادن به مراجع خود هستید و هم یادداشت برداری می‌کنید توجه خودآگاهتان به صحبت‌های مراجع است و پیش فرض های ذهنیتان به طور ناخودآگاه در مهارت نوشتاری که قبلا آموخته‌اید خودنمایی می‌کند.

ممکن است اولین واژه‌ای که به‌نظرتان می‌رسد بیشتر شبیه به برچسب باشد تا نکته‌ای که مراجع عنوان کرده است. به‌طور مثال اگر در یک لحظه احساس کردید مراجع انتظار زیادی از دیگران دارد، ممکن است یادداشت کنید «پرتوقع». این واژه بار قضاوتی دارد و سنخیتی با ذهنیت یک رهیار ندارد.
توجه کنید رهپو حق دارد از شما بخواهد یادداشت‌هایتان را ببیند. پس مدنظر داشته باشید اگر مراجع بخواهد یادداشت‌های من را ببیند، چه پیامدی خوهد داشت؟ در بسیاری از بخش ها، حق قانونی مراجع است که تمام اطلاعات شخصی را ببیند و احتمالا رهیار باید چنین اطلاعاتی را برای بازبینی توسط مراجع، ثبت کند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم هنگام یادداشت‌برداری بخاطر داشته باشید پس از جلسه مراجعتان می‌تواند این یادداشت‌ها  را مطالعه کند. این مساله باعث می‌شود به ضروریات توجه کنید و از حدس و گمان و قضاوت خودداری کنید.
 
تشخیص درمانی نگذارید
این است که باید مراقب باشید به تشخیص بالینی که صلاحیت آن را ندارید، نپردازید. بسیار مهم است به‌خاطر داشته باشید که شما درمانگر نیستید و برای ارزیابی تشخیصی نیاز به آموزش آکادمیک و تخصصی روانشناسی دارید. اگر از واژه‌های تشخیصی استفاده کنید جایگاه کوچ ر ترک کرده‌اید و ملاخظات اخلاقی را زیر پا گذاشته‌اید. عباراتی چون «معتاد به کار» یا «خودشیفته» می‌تواند شما را از جایگاهی که باید داشته باشید خارج کند.

اگر در دست نوشته‌هایتان در مورد مراجع نوشته باشید «طرحواره رهاشدگی» مشخص می‌شود که مسیر جلسه را به سمتی برده‌اید که درمان را با کوچینگ اشتباه گرفته‌اید. چنین شرایطی واژه‌هایی که خود مراجع استفاده کرده است استفاده کنید و مشاهداتتان را با ترجمه و تفسیر آن اشتباه نگیرید. 
اطلاعات حساس را به‌خاطر بسپرید
برخی اطلاعات بسیار حساس هستند و به هیچ‌وجه نباید آن‌ها را یادداشت کنید. دلایل بسیاری برای این نکته وجود دارد که در مجال این بحث نمی‌گنجد ولی مهم است توجه کنید در صورتی که از این اطلاعات یادداشت بردارید ممکن است این خطر وجود داشته باشد که افرادی غیر از شما به این اطلاعات دسترسی پیدا کنند و برای مراجع خطرساز باشد. یکی از مهمترین ملاحظات اخلاقی حرفه شما محرمانه بودن اطلاعات رهپو است، پس به هیچ وجه اطلاعاتی که ممکن است حساسیت خاصی داشته باشد را ثبت نکنید.
بر فرض اگر یکی از کارمندان سازمانی که مراجع شماست پیش از این چه توسط افراد بالادستی و چه خارج از محیط کار مورد سواستفاده جنسی قرار گرفت است و این موضوع را با شما در میان می‌گذارد ممکن است خواسته یا ناخواسته اطلاعات پرونده او به دست دیگران برسد و مشکلاتی برای او ایجاد کنید.  
کلام آخر
هنگام یادداشت‌برداری بخاطر داشته باشید پس از جلسه مراجعتان می‌تواند این یادداشت‌ها  را مطالعه کند. این مساله باعث می‌شود به ضروریات توجه کنید و حدس و گمان خود را در یادداشت های حذف کنید و بیشتر بر مشاهداتتان تاکید کنید و واژه‌های خود مراجع را به‌عنوان نکته‌های مهم یادداشت کنید.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
با ترس هات روبرو شو! آدم ها رو ببخش! یک راه حل جدید بساز! هدف هات رو مشخص کن! آدم هایی که ازت متنفر هستند رو فراموش کن! ذهنت رو آزاد کن!