پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲ فروردين ۱۴۰۱ / ۰۹:۲۶
کد مطلب: 58144
۰
اعتیاد به تلفن همراه

چرا دائماً گوشی های خود را چک می کنیم؟

فاطمه امینی
چرا دائماً گوشی های خود را چک می کنیم؟
برای بسیاری واضح است که وسایل اعتیادآور باعث نقص در آداب معاشرت نیز می شوند. به این معنا که میل به بیرون کشیدن گوشی هوشمند در میانه مکالمه با شخصی یا زمانی که با گروهی از دوستانتان می گذرانید، تقریباً غیراجتناب به نظر می رسد.
امروزه تلفن‌های همراه به یک ضرورت در زندگی بسیاری از مردم تبدیل شده ‌اند. امروزه تقریباً ۳.۸ میلیارد نفر صاحب گوشی هوشمند هستند که تقریباً ۵۰ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهند. 
پیشرفت‌های فناوری، مانند اختراع برنامه ‌ها و سایر ابزارهای گوشی ‌های هوشمند، کنترل رویدادهای تجاری و شخصی را در یک دستگاه قابل حمل برای افراد آسان ‌تر کرده است.
البته از تلفن‌ های هوشمند برای عکس ‌برداری، اعلام رویدادها در رسانه‌های اجتماعی، برنامه ‌ریزی جلسات، حفظ ارتباط و بسیاری کارهای دیگر که به صورت روزانه انجام می‌ گیرد نیز استفاده می ‌شود.
ایدا ماری هنریکسن (Ida Marie Henriksen) پژوهشگر ارشد این مطالعه می گوید: این امر تلفن هوشمند را هم از نظر اجتماعی و هم از نظر جامعه شناختی بسیار پر اهمیت می کند و در حالی که این ابزارها  اجتماعی بودن را آسان تر می کنند، از قضا، می توانند از گذراندن زمان اجتماعی با دیگران در جمع واقعی، جلوگیری کنند.

برای این مطالعه، محققان از چندین کافه بازدید کرده و با ۵۲ نفر مصاحبه کردند و به طور خاص در مورد استفاده از دستگاه تلفن هوشمند و تعامل آنها با دیگران سؤال هایی پرسیدند. به گزارش سیناپرس، هنریکسن در این باره می گوید، ما منحصراً روی افرادی تمرکز کردیم که به نظر می ‌رسید از قبل همدیگر را می ‌شناختند و برای معاشرت با هم آشنا هستند. علاوه بر این، ما ۱۰۸ جلسه معاشرت دیگر را از راه دور مشاهده و بررسی کردیم.
در ادامه محققان سه دلیل اساسی را برای استفاده از تلفن همراه در زمان ارتباطات اجتماعی و در کنار دیگران بودن مطرح می کنند:
محققان دریافتند که یکی از دلایلی که بسیاری از مردم در حضور دیگران از تلفن استفاده می کنند، صرفاً بررسی رسانه های اجتماعی، ایمیل یا مکالمه متنی با شخص دیگری است. وقفه ای مانند این معمولاً توسط فرد حاضر به عنوان بی ادبی تلقی می شود.
با این حال محققان می گویند که توضیح سریع برای مکث در مکالمه قبل از استفاده از دستگاه، مؤدبانه و قابل قبول تلقی می شود.
دومین دلیلی که مردم از گوشی هوشمند خود استفاده می کنند، اجتناب از مکالمه با شخص دیگری است. ممکن است شخصی تلفن خود را بیرون بیاورد تا نشان دهد که مشغول است یا وانمود کند که باید به تماسی پاسخ دهد، اگرچه تلفن در حالت بی‌ صدا است. هنریکسن می‌ گوید: گوشی هوشمند از موقعیت‌های اجتماعی رو در رو جلوگیری می کند.
در نهایت، گوشی ‌های هوشمند برای اشتراک ‌گذاری محتوا مانند تصاویر یا فیلم‌ها استفاده می ‌شوند. پروفسور آکسل تیورا در این باره می‌ گوید: وقتی با هم سلفی می ‌گیرید یا عکس‌هایی از دوست یا محیط جدیدتان یا از خانه ‌ای که می ‌خواهید بخرید، یا تعطیلات تان را به دیگران نشان می دهید یعنی یک محتوا تولید کرده و به اشتراک می‌ گذارید.
 هنریکسن در انتها می ‌گوید: اگر برای اجتماعی بودن به کافه‌ ای می ‌روید، فردی که در زندگی واقعی با شما همراه است باید کانون توجه شما باشد.
شرح کامل این پژوهش و یافته های آن در  مجله Multidisciplinary Digital Publishing Institute منتشر شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
هم اکنون که در حال نفس کشیدن هستید، کس دیگری دارد نفس های آخرش را می کشد. پس دست از گله و شکایت بردارید و بیاموزید چگونه با داشته هایتان زندگی کنید.