چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۴ فروردين ۱۴۰۱ / ۱۶:۳۷
کد مطلب: 58166
۱
تحقیقات جدید روان شناسی نشان می دهد

عمومی کردن اهداف مانع رسیدن به آنهاست

نیروانا محمدحسینی
عمومی کردن اهداف مانع رسیدن به آنهاست
تحقیقات جدید روان شناسی نشان می دهد که عمومی کردن اهداف، نه تنها باعث تعهد و تلاش بیشتر فرد نسبت به رسیدن به آن نمی شود بلکه نتیجه عکس داشته و به نظر با ایجاد خیال پردازی جلوی رسیدن به هدف را می گیرد.
 اگر شما قصد انجام کاری را داشته باشید و آن را به خانواده، دوستان یا همکارانتان بگویید به نظر می رسد این عمل باید مسئولیت پذیری شما را افزایش داده و در تئوری باید تعهد بیشتری نسبت به انجام آن احساس کنید که باعث می شود زودتر به خواسته خود رسیده و موفق خواهید شد. 

در ضمن بیشتر افراد دوست دارند خودساخته و مستقل باشند، چراکه به آنها احساس قوی تری می دهد و اگر به هدفی که علناً اعلام کرده اند پایبند نباشند، به احساس خود آسیب خواهد رساند بنابراین بیشترین تلاش خود را برای رسیدن به هدف انجام خواهند داد.
تا اینجا از نظر تئوری همه داده ها نشان می دهد که با در جریان قرار دادن دیگران راجع به اهدافتان، زودتر می توانید به ان دست یابید اما متأسفانه گاهی اوقات ذهن جلوی بهترین تلاش ما را می گیرد. تحقیقات جدید روان شناسی نشان می دهد که در واقع، عمومی کردن اهداف ما می تواند دقیقاً تأثیری معکوس از آنچه ما در نظر داریم داشته باشد.
در سه آزمایش، ارتباط بین عمومی کردن اهداف و کار واقعی برای رسیدن به آنها مورد آزمایش قرار گرفت.
محققان در هر مطالعه دریافتند که وقتی شرکت کنندگان هدف خود را با شخص دیگری به اشتراک گذاشته بودند، به جای افزایش تعهد، با کاهش آن مواجه شدند. هنگامی که شرکت کنندگان اهداف خود را با دیگری در میان گذاشتند، تلاش کمتری برای مطالعه، برای یافتن شغل و یا استفاده از فرصت های مناسب پیشرفت، می کردند.
حال چگونه می توانیم این واقعیت را توضیح دهیم که تعهد عمومی به یک هدف می تواند تلاش ما را برای رسیدن به آن هدف کاهش دهد؟

یک توضیح احتمالی این است که نشان دادن هدفمان به دیگران به ما این حس را می دهد که اولین قدم را برای رسیدن به آن برداشته ایم و این کافی است.
پژوهشگران شواهدی برای این مکانیسم روانی پیدا کردند. در واقع شرکت ‌کنندگانی که تعهدات عمومی خود را برای رسیدن به یک هدف انجام داده بودند، احساس می ‌کردند که پیشرفت بیشتری نسبت به آنهایی که انجام نداده ‌اند، داشته ‌اند.
به نظر می رسد که تعهد عمومی به یک هدف تأثیری مشابه با خیال پردازی در مورد رسیدن به آن دارد. هر دو تا حدودی به ما این حس را می دهند که وقتی واقعاً به عقب می رویم، اولین قدم ها را برداشته ایم. به این معنا که با ایجاد تعهد عمومی، ظاهرا فرد در خیال پردازی خود برای رسیدن به هدف تلاش می کند.

بنابراین باید این توصیه را در مورد تعهد عمومی به یک هدف شخصی مورد توجه قرار داده و تلاش کنید آن را اجرا نکنید. مطمئن باشید با صحبت کردن از اهداف و انجام خواسته هایتان، به شانس خود برای رسیدن به هدفتان آسیب خواهید رساند. اگر تصور می کنید واقعاً به انجام کارها و رسیدن به اهدافتان متعهد هستید پس بهتر است اهدافتان را پیش خود نگه داشته و برای کسی بازگو نکنید.

 
مرجع : سینا پرس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
انسانهاي شاد دنياي درونشان را ميسازند، انسانهاي غمگين دنياي بيرونشان را سرزنش ميكنند.