جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۴ فروردين ۱۴۰۱ / ۱۸:۰۶
کد مطلب: 58170
۱

افراد کمالگرا بیشتر در معرض مشکلات سلامت روان هستند

افراد کمالگرا بیشتر در معرض مشکلات سلامت روان هستند
به گزارش «دیلی صباح»، کمالگرایی در کل به وضعیتی اشاره دارد که در آن فرد انتظارات به شدت سخت گیرانه‌ای از خود دارد و دغدغه فراوانی برای رسیدن به آن انتظارات دارد. در چنین وضعیتی، فرد بیش از حد از خود انتقاد می‌کند. به زبان ساده، کمالگرایی وضعیتی است که در آن فرد با چیزی جز حالت کامل راضی نمی‌شود. افرادی که اینگونه در جستجوی کمال هستند معمولا بیش از حد به شکست تمرکز می‌کنند، عموما دستاوردهایشان را نادیده می‌گیرند و به جای آن، بیشتر به اشتباهاتشان توجه می‌کنند. از این رو، این افراد احساس‌هایی منفی درباره خود دارند.

برای همین است که کمالگرایی می‌تواند، روابط اجتماعی، زندگی شغلی و دانشگاهی وی را تحت الشعاع قرار دهد.

«ندا بال»، روانشناس بالینی از ترکیه، می‌گوید تفکر همه یا هیچ که در عملگرایی شاهدش هستیم، زمینه ساز بسیاری از آسیب‌های روانی است.

این روانشناس بالینی می‌گوید برخی از الگو‌های فکری شخصیت‌های عملگرا عبارتند از: الگوی فکری همه یا هیچ، علاقه پیوسته به ناتمام رها کردن مسئولیت‌ها با این انگیزه که آنطور که باید کامل نبوده، علاقه به کنترل دیگران، نگرانی بیش از حد نسبت به ظاهر خود، احساس ناکارآمدی، مشکل داشتن در شروع فعالیت، دست کشیدن از انجام فعالیت با این نگاه که بی عیب و نقص انجام نشده، وسوسه رها کردن کارها، احساس ناکافی بودن و غم. ندا بال می‌گوید «عواملی که باعث شکل گیری شالوده کمالگرایی می‌شوند، در طرح واره‌های فرد نهفته هستند.

کمالگرایی بر می‌گردد به نخستین افکار ناخودآگاهی که در مواجهه با رخداد‌ها به ذهنمان متبادر می‌شود. افرادی که در کودکی مان نقش برجسته‌ای داشته اند، مانند والدین، مربی‌ها و معلمان و به طور خلاصه عوامل محیطی که در دوران کودکی تجربه می‌کنیم، شالوده ذهنیت ما را می‌سازند؛ الگو‌ها و طرح واره‌های ذهنیت ما را بنا می‌کنند. سپس در مراحل بعدی زندگی خود، رخداد‌ها را از دریچه این الگو‌های ذهنی می‌بینیم و حس می‌کنیم؛ احساس‌هایی که به نوبه خود، رفتارمان را شکل می‌دهند.

اگر افراد بتوانند این طرح واره‌ها و الگو‌های فکری را کشف کنند، می‌توانند با آگاهی از افکار خود، رفتارشان را مدیریت کنند.»

از منظر روش «رفتار درمانی شناختی» (CBT)، افکار ما نقش تعیین کننده‌ای در عواطف و رفتار‌های ما دارند. می‌توان با کمک تکنیک‌های رفتاری و شناختی که روان درمانگر‌ها ارائه می‌دهند، جلوی نشخوار‌های ذهنی کمالگرایانه را گرفت.


منبع
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
موفقیت هایی که نصیب افراد صبور می شود،همان فرصت هایی است که توسط افراد عجوا رها می شود