پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۵ فروردين ۱۴۰۱ / ۰۵:۰۷
کد مطلب: 58175
۰
۱
بررسی نشانه ها

تشخیص دروغ و دروغگو

احسان محمدحسینی
تشخیص دروغ و دروغگو
روان شناسان معتقدند علائم کلاسیک دروغگویی معمولا نشانه دروغگویی نبوده و توجه به عواملی چون تفاوت های فردی، حرکات ریز صورت، لحن صدا، اعتماد به بصیرت و آگاهی از سختی در دروغگویی می تواند به تشخیص دروغ کمک کند.
همه می دانیم که تشخیص دروغ بسیار دشوار است. افراد در واقع وقتی دروغ می گویند بی قراری نکرده و به دور دست ها نگاه می کنند. حتی نیروهای پلیس نیز این مسئله را در نظر می گیرند. با این حال تحقیقات نشان می دهد که دروغ گفتن نیز کار آسانی نیست و همه افراد نمی توانند طوری دروغ بگویند که مشخص نشود.
تحقیقات نشان می دهد که افراد معمولی به سختی می توانند این کار را انجام دهند که البته وجود اطلاعات نادرست در مورد چگونگی تشخیص دروغ در این امر موثر است.
سال‌ ها کار پژوهشی در روان‌ شناسی، از جمله تحقیقات انجام‌ شده از مصاحبه‌ های واقعی پلیس توسط آلدرت وریج و همکارانش، کمک می‌ کند که سیگنال ‌های غیرکلامی چه چیزی را نشان داده و کدام سیگنال دروغگویی را نشان نمی‌ دهند.   
این تحقیقات مشخص می کند، علائم کلاسیک دروغگویی از جمله پلک زدن کمتر، مکث بیشتر در صحبت کردن، تنش صوتی، گشاد شدن مردمک چشم، بالا رفتن چانه و عصبی بودن به طور مداوم صرفا نشانه‌ درغگویی نیست. علاوه بر این تشخیص دروغ در دوستان نزدیک یا شریک زندگی به دلیل اعتماد کردن به آنها ممکن است دشوار باشد. 
حال این سوال مطرح می شود که این باورهای غلط چگونه به وجود می آیند؟ در پاسخ این پرسش باید گفت اولاً ما از فرهنگ عامه اطلاع کافی نداریم و ثانیاً فکر می کنیم که این علائم را وقتی به خودمان دروغ می گوییم نشان می دهیم در حالی که واقعاً اینطور نیست.پس با توجه به این تصورات غلط، تحقیقات روان شناسی در مورد چگونگی تشخیص دروغ چه چیزی می تواند به ما بگوید؟
تحقیقات در مورد دروغگویی در روان شناسی غیرکلامی به وضوح نشان می دهد که سوء تفاهم ها در این رابطه زیاد است.
تشخیص دروغ یک هنر ظریف است که به حواس بسیار تیزو قوی نیاز دارد که با شناخت پنج عامل می توان به تشخیص بهتر دروغ پرداخت:
•   تفاوت های فردی کلیدی است: رفتار طبیعی برخی افراد صادقانه به نظر می رسد در حالی که رفتار طبیعی برخی دیگر صادقانه نیست. این نشان نمی دهد که چه کسی دروغ و چه کسی راست می گوید. به عنوان مثال، افراد درونگرا یا از نظر اجتماعی عصبی معمولا به نظر می رسد که دروغ می گویند در حالی که اینگونه نیست. بهترین راه تشخیص، استفاده از مقایسه است. هنگامی که دروغ ها با اظهارات صادقانه مقایسه شوند، امکان تشخیص آنها وجود دارد.
•    حرکات ریز: دروغ سنج های خوب می توانند حرکات ریز صورت را که دروغ را از بین برده و تشخیص آن را سخت کنند، شناسایی کنند. مشکل این است که این حرکات ظریف، بسیار ناچیز هستند بنابراین تشخیصشان نیز دشوار است.
•    لحن صدا می تواند حیاتی باشد: شواهدی وجود دارد که نشان می دهد تشخیص دروغ ها فقط از روی لحن صدا آسان تر می شود. افراد دروغگو تلاش می کنند تا حرکات چشم های خود را کنترل  کنند و این کار از کنترل لحن صدا آسان تر است و اگر کسی متوجه این کنترل و حرکات چشم نشود، نمی تواند دروغ را تشخیص دهد اما با تمرکز روی لحن صدا کار آسان تر خواهد بود.
•    اعتماد به بصیرت: افراد ممکن است از طریق بصیرت خود در تشخیص دروغ بهتر عمل کنند. فرآیندهای ضمنی یا به طور گسترده ناخودآگاه می توانند مؤثرتر از تفکر هدایت شده آگاهانه باشند.
•   دروغ گفتن کار سختی است: دروغ گفتن می تواند نیازهای شناختی بالایی را برای فرد ایجاد کند در واقع فشار زیادی که از طریق دروغگویی بر یک فرد وارد می شود، می تواند به تشخیص دروغ کمک کند.
 
مرجع : سینا پرس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ذبیحی
Iran, Islamic Republic of
بسیار عالی
من فکر میکنم ،تمام نکات ذکر شده درمتن در تشخیص دروغ موثرند ولی من شخصا اعتماد به بصیرت البته در مورد افرادی که میشناسم کار ساز تر باشد
یا شاید حرکات ریزی که دستگاههای دروغ سنج تشخیص میدهند برای پلیس جهت راستی آزمایی متهمین مفید باشد
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
شايد شخصي آنقدر ميل به درك شدن دارد، ميل به دوست داشته شدن ندارد