باشگاه تاب آوری
تاب آوری معلم / عفت حیدری
عوامل محیط کار که تاب آوری را بهبود می بخشند
بنابراین تاب آوری بصورت سنتی چنین تعریف شده است ، توانایی برای بازگشت موفقیت آمیز در شرایط دشوار و بسیار حاد – نمیتوان درک کرد که چرا و چطور بسیاری از معلمان میتوانند شکوفا شده و با بهترین کیفیت آموزش دهند
در کار با معلمان متوجه شده ایم که سابقه خدمت و تاب آوری آنها را نمیتوان مجزا و جدا از محیط های کاری آنها که به آموزش کیفی آنها کمک میکند، بررسی کرد .دیده ایم که معلمان با تمایل و انگیزه بالایی برای کار تدریس شروع به کار میکنند، اما به تدریج نومیدتر شده و کمتر متعهد میشوند و صرفا کار و وظیفه خود را انجام میدهند ، و آتش شور و اشتیاق آنها بتدریج خاکستر می شود ( هامون و روتمن ؛ 1984؛ نقل از هوبرمن؛ 1993 ) . مشاهدات کندی را تایید می کنیم:
محققان آموزشی و سیاستمداران ممکن است نقش ویژگیهای کیفی را در تلاش خود برای درک کیفیت آموزشی بیش از حد ارزیابی کنند. آنها ممکن است در تلاش خود برای درک تفاوتهای کلاس به کلاس در یادگیری دانش آموزان , بیش از حد روی ویژگی های معلمان تلاش کنند و عوامل موقعیتی را که بر کیفیت آموزش معلمان اثر می گذارد را نادیده بگیرند.
عواملی راکه تمایل و ظرفیت معلمان را برای حفظ تعهد برای در نظر گرفتن تغییرات حرفه ایی زندگی ؛ تحت تاثیر قرار می دهند ؛ بسط داده ایم.
نشان دادیم که چطور ، خودکفایی ، تعهد ، انرژی احساسی و هویت حرفه ایی دقیقا به رضایت شغلی میانجامد و شاخص های تعهد شغلی معلمان به شمار میروند و تاثیر مهمی روی مشارکت شاگردان و یادگیری و موفقیت آنها دارند.
همانطوریکه معلمان احساس اعتماد به نفس و در هویت های حرفه ایی خود ثبات پیدا میکنند، وارد مرحله ایی وارد می شوند که با اعتماد به نفس مسولیتهای دیگری قبول کرده و مسائل تازه ایی را تجربه می کنند. این مسئولیت ها اغلب با توقعات بالاتر از خود و مدارسی که کار میکنند، همراه است،همانگونه که رشد میکنند ، تعهدات خانوادگی بیشتری پذیرفته و تنش های کاری – زندگی را مدیریت میکنند.
بنابراین سناریوهایی که معلمان را در هر مرحله از زندگی شخصی و حرفه ایی خود به چالش می کشند،ممکن است در ماهیت متفاوت باشند بهرحال شدت انرژی فیزیکی و احساسی و فکری لازم برای مدیریت آنها ممکن است ، بسیار مشابه باشد.
آموزش اصولا تلاشی اجتماعی است که تحت تاثیر شاگردان ، همکاران و شبکه های حرفه ایی و خارج از ورودی های مدرسه صورت می گیرد. یافته های مطالعات اخیر در روانشناسی و عصب شناسی و آموزش همگی به اهمیت روابط کیفی خوب و سرمایه اجتماعی در حفظ حس هویت مثبت ، به زیستی و موثر بودن در کار و زندگی معلمان اشاره میکند.
بنابراین آموزش کیفی در مقابل معلمان کیفی تحت تاثیر قرار می گیرد ، آموزش تحت تاثیر ویژگی های معلمان ، برنامه ریزیها ، مواد درسی ، دانش آموزان ، و اصلاحات مداوم آموزشی و موارد سازمانی است که معلمان خود را باید با آنها همگام سازند.( 2010:579 ). بنابراین در این فصل ما روی نفوذ و تاثیر همکاران در محل کار و مدیران مدرسه روی ظرفیت تاب آوری معلمان تمرکز میکنیم.
ما از طریق مثالها و نمونه های عملی نشان میدهیم که چگونه حضور، کیفیت و میزان یادگیری و فرصتهای رشد در محیط های آموزش حرفه ایی ممکن است به رشد فردی معلمان و انگیزه جمعی آنها کمک کند ما رابطه ایی را بین خودشکوفایی و خوش بینی آکادمیک ، به زیستی ، رضایت شغلی ، حس هویت ، تعلق و تعهد که آنها را قادر میسازد که ظرفیت خود را برای تاب آوری حفظ و تجدید کنند، نشان می دهیم.
فرسایش معلمان در سالهای اول و حتی کاهش بعدی تعهدات آنها میتواند به عنوان نتیجه انتخاب شخصی در پرتو تجربیات غیر منتظره منفی یا تصمیم معقولانه ( در شرایطی که معلم هیچگاه قصد نداشته است , به این کار متعهد شود ) ،باشد .
علل متعددی برای مثال نبود حمایت از سوی مدیریت یا همکاران ، باعث شود که معلم احساس بی ارزشی ، انزوا ،یا حتی بیگانگی از سوی همکاران خود کنند.( شلیچته و دیگران ؛ 2005 ) مشکلات مداوم رفتاری شاگردان حقوق و شرایط یا موقعیت خدمت نیز ممکن است به این احساسات دامن بزنند ( اسمیت و اینگرسول ؛ 2004؛ بورمن و داولینگ ؛ 2008 , گارینو و دیگران , 2006 ) .
همکاران و مدیران حمایتگر و فرهنگ و ساختارهای مدرسه که حمایت درست و مناسب را فراهم میآورند ،باعث میشود که معلم احساس اعتماد به نفس داشته باشد و نسبت به همکاران خود احساس تعلق کند.خود این امر باعث کاهش احساس خستگی و ایجاد ظرفیت هایی برای تاب آوری میشود ( جانسون و دیگران ؛ 2010 )
مسائل موقعیتی ممکن است در ارتباط با فرایند دیده شدن خود به عنوان معلم در مقابل دانش آموز یا معلم دانش اموز مطرح شوند. بررسی هایی در فنلاند ( گروب , 2007 ) , آمریکا ( جانسون , 2004 ؛ مارکو و مارتین ؛ 2005 )؛ بریتانیا ( اسمیترز و روبینسون ؛ 2003 ) ؛ تاجوان؛ ( ونگ ؛ 2004 ) ؛ چینی ( ریکی ؛ 2008 ) و استرالیا ( جانسون و دیگران ،2010 ) همه شرایط محیط کاری را به عنوان یک اثر کلیدی شناسایی میکنند. پس مهم است که شرایط محیط کاری را باعث ماندن معلمان میشود را بررسی کرد.
محیط کار و خود شکوفایی
تاثیر فرهنگهای مدرسه روی بهزیستی ، یادگیری و موفقیت شاگردان و معلمان احساس میشود و به ویژه احساس موفقیت معلمان به خود شکوفایی آنها مربوط است :
خودشکوفایی فردی معلمان ممکن است تاثیر معلمان روی دستاوردهای دانش آموزان را از دیدگاه سازمانی توضیح دهد، خود شکوفایی جمعی معلمان ممکن است به توضیح تاثیر متمایزمدارس روی دستاورد دانش آموزان کمک کند. خودشکوفایی جمعی معلمان میتواند به درک ما کمک کند که چطور مدارس در دستیابی به اهداف مهم خود یعنی آموزش معلمان میتوانند متمایز باشند.
مطالعات زیادی در سطح بین المللی از این نظر حمایت میکند که احساس خود شکوفایی به توانمندیهای معلمان برای برنامه ریزی و هماهنگی مناسب کار آنها و انعطاف پذیری در آموزش کلاسی و شکل دهی روابط بین فردی قوی و احساس رضایت از کار آنها کمک میکند
بهرحال بررسی گسترده نروژ از معلمان پایه ابتدایی و متوسطه نشان داد که حس خود شکوفایی و تسلط آنها در کار لزوما منجر به حس رضایت شغلی نمیشود . متوجه شدیم که توانایی رضایت را تضمین نمیکند در صورتی که فرد نتواند تاثیر مثبت خودشکوفایی را تجربه کند . محیط و فضای اجتماعی مهم است ( برای مثال مداخلات مدیریتی در تثبیت ساختارها و فرهنگها ) . مطالعات اخیر اروپایی ها در زمینه تاثیر رخدادهای روانی در معلمان در محیط کاری،احتمال استرس را کاهش میدهد
علاوه بر این شاید تعجب نکنید که همین تحقیق نشان داد که عواملی که بیشترین تاثیر را روی رضایت شغلی داشتند ، اعتماد و انصاف در محل کار و احساس تعلق به جمع و داشتن معنای کاری و منابع و داشتن حریم در موارد کشمکش های کاری است .( برای مثال سازگاری و ناسازگاری زندگی کاری و خصوصی )
در بررسی اخیر از 33 مطالعه در سطح بین المللی که در طی 20 سال اخیر منتشر شده است , شوپنر تاثیر مهم محیط کاری را در خودشکوفایی معلمان شناسایی کرد.
راه حل های ساده کفایت نمیکند. خودشکوفایی بشدت مهم است.معلمان باید احساس کنند که موثر هستند. معلمان لازم است احساس کنند در کاری که انجام میدهند از سوی همکاران و مدیرانی که آنها را تشویق و کمک میکنند ، مورد حمایت قرار میگیرند و توقعات واقع بینانه ایی داشته باشند. معلمان به روابط حمایتگرانه از سوی همکاران خود ارزش میگذارند ،اما لازم است که ساختارها ؛ معلمان را تشویق کنند تا با هم کار کنند و از بازخورد و مهارت و دانش خود بهره بگیرند.
قابل بحث است که رابطه نزدیکی بین سطوح تاب آوری و استرس و فرسایش شغلی معلمان وجود دارد و احتمالا به شرایط محل کار مرتبط است . OECD متوجه شد که شرایط ضعیف محل کاری مثل زیادی حجم کار, بدرفتار شاگردان،نبود منابع و حمایت والدین اغلب دلایلی است معلمان شغل خود را ترک میکنند.
میزان فرسایش معلم در سطح بین المللی و در مناطق جغرافیایی خاص متنوع است . برای مثال در میان کشورهای صنعتی فرسایش بیشتر در مناطق پر چالش اقتصادی – اجتماعی و مناطق حومه شهربیشتراست در حالی که شرایط ضعیف کاری و مشکلات سلامتی ( برای مثال بیماری ایدز ) میتواند عوامل کلیدی در کشورهای رو به توسعه باشد.
البته با وجود این مدارس موفق بیشتر معلمان خود را بدون توجه به موقعیت جغرافیایی و شرایط اجتماعی اقتصادی حفظ میکنند.
از مطالعات زیادی متوجه میشویم که در کار و میزان موثر بودن معلمان مشکلاتی هم وجود دارد ( دی و دیگران ؛ 2007 ) و شاگردان و مدیران و مسائل شخصی و تغییر سیاستها و شرایط اجتماعی عوامل کلیدی مثبت و منفی در تمایل و توانایی های آنها برای حفظ تعهد به شمار می روند.
سوزان مور جانسون و همکارانش ( 2004 ) , فرهنگ مدرس را عامل مهمی در تصمیم گیری معلمان برای ماندن در مدرسه یا ترک شغل خود به همراه میزان حمایت احساسی که از سوی همکاران خود میشوند، میدانند . در فرهنگهای مدرسه که کمتر فضای همکاری وجود دارد ، معلمان احساس انزوا میکنند و در جایگاه خود احساس تردید کرده و توانایی های خود را برای موثر بودن در کلاس زیر سوال میگیرند ( فلورس و دی ؛ 2006 ) . بهرحال این مدیر مدرسه است که مستقیم یا غیر مستقیم بر عملکرد معلمان بیشترین تاثیر را میگذارد.
مطالعات نشان میدهد که احساس تعهد ، باعث میشود که معلمان با شور و اشتیاق وظایف حرفه ایی خود را انجام دهند. رضایت شغلی معلمان، به معنای رضایتی است که از انجام وظایف حرفه ایی خود و واداشتن شاگردان به مشارکت در کار یادگیری و آموزش و رسیدن به دستاوردهای موفقیت آمیز ناشی میشود.قدردانی شاگردان از تلاش های معلمان باعث میشود که معلمان با تمام وجود به شاگردان خود اهمیت بدهند.
با این مفهوم ، به هر صورت مهم این مسئله است که وقتی معلمان وارد حرفه آموزش می شوند، بتوانند شور و اشتیاق و علاقه خود را حفظ کنند و سوال این است که آیا مدارس میتوانند کاری کنند که آنها شور و اشتیاق خود را حفظ کنند و ببینند که شاگردان آنها میآموزند و به مرور زمان به موفقیتهای زیادی میرسند.
برگرفته از کتاب معلمان تاب آور.
محمدرضا مقدسی.عفت حیدری.