چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱۲ فروردين ۱۴۰۱ / ۱۹:۳۴
کد مطلب: 58289
۱

رابطه بین تومور مغزی و استفاده از تلفن همراه

رابطه بین تومور مغزی و استفاده از تلفن همراه
یک مطالعه جدید توسط موسسه بین المللی تحقیقات سرطان و دانشگاه آکسفورد در مورد یک پروژه در حال انجام است که سلامت نزدیک به یک میلیون زن در بریتانیا را برای بیش از ۲۰ سال ردیابی کرده است. یافته‌ها نشان می‌دهند که هیچ ارتباطی بین افزایش خطر تومور‌های مغزی و استفاده از تلفن همراه وجود ندارد.

چندین دهه است که بحث‌های مداوم پیرامون ایمنی تلفن‌های همراه وجود داشته است.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۸، توسط موسسه سم شناسی آمریکا شواهدی ارائه داد که تشعشعات تلفن همراه می‌توانند باعث سرطان در حیوانات شوند.

با این حال، این یافته‌ها با نظر بسیاری از کارشناسان که ادعا می‌کنند آزمایش‌هایی که موش‌ها را برای مدت‌های طولانی در معرض دوز‌های بالای تشعشع قرار می‌دهند، بحث‌برانگیز بود. بنابراین ممکن است به طور فرضی تشعشعات تلفن‌های همراه باعث ایجاد تومور‌های مغزی شود، اما آیا واقعاً در دنیای واقعی اتفاق می‌افتد؟ برای پاسخ به این سوال، محققان به مجموعه‌ای از داده‌های اپیدمیولوژیک روی آورده‌اند تا تعیین کنند که آیا نرخ افزایش تومور‌های مغزی در جمعیت عمومی وجود دارد یا خیر.

در سال ۲۰۱۳، تیمی از محققان دانشگاه آکسفورد مطالعه‌ای را منتشر کردند که به بررسی ارتباط بین استفاده از تلفن همراه و تومور‌های مغزی در ۷۹۱۰۰۰ زن پرداخت.

این مطالعه که در اواسط دهه ۱۹۹۰ آغاز شد، از هر چهار زن در بریتانیا که بین سال‌های ۱۹۳۵ تا ۱۹۵۰ متولد شده‌اند، یک نفر را استخدام کرده بود. به همه شرکت‌کنندگان پرسشنامه‌هایی ارسال می‌شود که هر سه تا پنج سال یک‌بار برای جمع‌آوری داده‌ها در مورد شیوه‌های زندگی و سلامت عمومی پاسخ دهند.

مطالعه آکسفورد در سال ۲۰۱۳ استفاده از تلفن همراه را بررسی کرد و هیچ ارتباطی با بروز گلیوما، مننژیوم یا سرطان‌های غیر مرکزی سیستم عصبی پیدا نکرد. این مطالعه جدید در ژورنال موسسه ملی سرطان منتشر شده است.

در طول دوره پیگیری، محققان مشاهده کردند که ۳۲۶۸ زن در این مطالعه دچار تومور مغزی شدند. با این حال، هیچ ارتباطی بین استفاده از تلفن همراه و میزان تومور‌های مغزی یافت نشد. همچنین هیچ ارتباطی بین استفاده روزانه از تلفن همراه و افزایش بروز گلیوم، نوروم آکوستیک_تومور عصب شنوایی، مننژیوم، تومور‌های هیپوفیز یا تومور‌های چشمی یافت نشد.

محققان با بررسی داده‌ها، تفاوتی در میزان تومور‌های ظاهر شده در سمت راست سر در مقابل سمت چپ سر در کاربران روزانه تلفن همراه مشاهده نکردند. همان طور که مطالعات قبلی نشان داده اند که اکثرا استفاده از تلفن همراه در سمت راست سر اتفاق می‌افتد، این یافته‌ها شواهدی را تایید نمی‌کنند که مستقیما پرتو‌های تلفن همراه را با تومور‌های مغزی مرتبط می‌کند.

محققان در اشاره به محدودیت‌ها در یافته‌های خود محتاط هستند. این مطالعه شامل کودکان یا جوانان نمی‌شد، اگرچه مطالعات دیگر هیچ ارتباطی بین تومور‌های مغزی و استفاده از تلفن همراه در گروه‌های جوان پیدا نکردند و کمتر از یک زن از هر پنج زن در این مطالعه گزارش کردند که هر هفته بیش از ۳۰ دقیقه از تلفن همراه استفاده می‌کنند. به این معنی که مشخص نیست آیا استفاده بیش از این میزان از تلفن همراه خطر ابتلا به تومور را افزایش می‌دهد یا خیر.

فن‌آوری‌های تلفن همراه همواره در حال بهبود هستند. با این وجود، توصیه به کاربران تلفن همراه برای کاهش تماس‌های غیر ضروری همچنان یک رویکرد پیشگیرانه خوب است.


مراقبت ها:
حالا کارشناسان به منظور جلوگیری از ابتلای کاربران گوشی‌های همراه به این بیماری‌ها به آنها توصیه کرده‌اند که با رعایت نکات زیر، تا حدی سلامتی جسمی و روحی خود را حفظ کنند.
۱. شب هنگام و موقع خواب گوشی‌های همراه خود را خاموش کنید
اصلی‌ترین کاری که کاربران باید برای حفاظت از سلامتی خود در برابر امواج موبایل انجام دهند، خاموش کردن یا قرار دادن گوشی در حالت پرواز به هنگام خواب شبانه است.

۲. به هنگام مکالمه با گوشی، از هندزفری استفاده کنید
یکی دیگر از کارهایی که کاربران می‌توانند به منظور کاهش خطراتی که تشعشعات و امواج موبایل برای سلامتی کاربران ایجاد می‌کنند، انجام دهند استفاده از هندزفری و هدست به هنگام مکالمه با موبایل است.

۳. به هنگام آنتن‌دهی ضعیف، با موبایل صحبت نکنید
یکی دیگر از توصیه‌های کارشناسان فعال در حوزه تکنولوژی، آن است که به هنگام آنتن دهی ضعیف اپراتورهای مربوطه از آن استفاده نکنند.

۴. حتی الامکان از اینترنت همراه یا دیتا استفاده نکنید
اینترنت همراه یا دیتا برای مواقع ضروری تعبیه و طراحی شده است و به دلیل آنکه برای اتصال به آنتن‌دهی بیشتری نیاز دارد، برای سلامتی جسمی کاربران ضرر و زیان بیشتری دارد.

۵. گوشی های همراه از برندهای متفرقه را تهیه نکنید
یکی دیگر از عواملی که در میزان تشعشعات موبایل و گوشی‌های همراه تاثیرگذار است، برند شرکت‌های تولیدکننده آنهاست. بنابراین کاربران باید به هنگام خریداری و تهیه گوشی هوشمند به برچسب‌های اطلاعاتی مرتبط با این موضوع نیز دقت کنند.

۶. دانلودهای خود را به اینترنت وای‌فای بسپارید
از آنجایی که اینترنت همراه یا دیتا نیازمند اتصال قدرتمندتری نسبت به اینترنت بی سیم وای فای است که به صورت خانگی یا در محل کار مورد استفاده قرار می‌گیرد، کارشناسان توصیه می‌کنند که کاربران در صورت دسترسی به وای‌فای، دانلودهای فایل های موردنیاز خود را به آن بسپارند و استفاده از اینترنت دیتا را به انجام کارهای ضروری و کوتاه مدت موکول کنند.

۷. موبایل را در جیب پیراهن یا شلوار خود نگذارید
با توجه به خطرات احتمالی امواجی که از گوشی‌های همراه ساطع می‌شود، توضیه می شود که کاربران حتی الامکان گوشی های همراه را در کیف خود قرار داده و از گذاشتن آن در مجاورت اعضای بدن اکیدا خودداری کنند.

منبع : سایت نیواطلس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
دو بیگانه همدرد، از دو خویشاوند بی‌درد یا ناهم‌درد، با هم خویشاوندترند… علی شريعتی