پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۳ فروردين ۱۴۰۱ / ۰۷:۲۳
کد مطلب: 58295
۰

راه‌اندازی بزرگترین مرکز ملی نیکوکاری با مشارکت ۶۰۰ سازمان مردم‌نهاد

راه‌اندازی بزرگترین مرکز ملی نیکوکاری با مشارکت ۶۰۰ سازمان مردم‌نهاد
به گزارش ایسنا، شکوه نوابی‌نژاد، متخصص مشاوره و روانشناسی، تألیف و ترجمه ۲۹ عنوان کتاب را در کارنامه خود دارد و از او به عنوان «مادر مشاوره ایران» یاد می‌شود. خبرگزاری ایسنا، در مورد مسائل زنان سرپرست خانوار به عنوان نیمی از جامعه هدف کمیته امداد با نوابی‌نژاد به گفتگو نشست.
از آنجایی که حدود ۶۰ درصد جامعه هدف کمیته امداد را زنان سرپرست خانوار تشکیل ‌می‌دهند، نوابی‌نژاد در خصوص موانع و چالش‌های پیش روی توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، به ایسنا می‌گوید: پیش از اینکه به زنان جامعه هدف کمیته امداد بپردازیم باید توجه داشته باشیم که زنان نیمی از جمعیت کشور هستند اما مسائل، مشکلات و نگرانی‌های زنان فقط مربوط به مسائل شخصی آنها نیست. در بیشتر موارد زنان مشکلات شخصی خود را در اولویت آخر قرار می‌دهند و ضریب بیشتری از دغدغه‌های ذهنی خود را به همسر، فرزندان و خانواده اختصاص می‌دهند و همین مساله موجب پیچیدگی در حل مشکلات آنان می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: این تجربه نیم قرن سابقه مشاوره خانواده است که بیان می‌کنم؛ به همین دلیل معتقدم در مواجهه با چالش‌های زنان به ویژه زنان سرپرست خانوار باید ملاحظات و ظرافت‌های ویژه در نظر گرفته شود. به ویژه که در کمیته امداد مراجعان زن درصد بالایی را تشکیل می‌دهند. زنان سرپرست خانوار مسئولیت کل خانواده را از حیث فرزندان، روابط و استحکام خانواده برعهده دارند و این بسیار ارزنده است که کمیته امداد در ارائه خدمت به جامعه هدف، جایگاه ویژه‌ای را به زنان سرپرست خانوار اختصاص داده است.
نوابی‌نژاد درخصوص اینکه در ارائه خدمت به زنان سرپرست خانوار، چه مواردی باید در اولویت قرار گیرد؟، یادآور می‌شود: مهم‌ترین نکته در توجه به زنان سرپرست خانوار این است که از طریق زنان می‌توان بنیان خانواده را محکم کرد. زن سرپرست خانوار نیاز به حمایت دارد و اگر این حمایت انجام شود، کل خانواده بهرمند می‌شوند. امروز با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و فشار مضاعف بر اقشار نیازمند، شاید کمک‌های مادی از اهمیت بیشتری برخوردار باشد. اگر حمایت معنوی در کنار خدمات مادی قرار گیرد، در درجه اول فرزندان و خانواده از آن سود می‌برند و این یعنی تلاش برای رسیدن به سلامت، حفظ عزت و آبروی خانواده که در گام بعدی به سلامت اجتماعی منجر می‌شود. جامعه باید بتواند حداقل نیازهای معیشتی زنان سرپرست خانوار را تامین کند و اینجاست که نقش خیران پررنگ می‌شود.
وی با بیان اینکه کار خیر جزو ذات ما ایرانیان است و اگر ارزش‌های دینی و ملی را هم دخیل کنیم، نقش آن در فرهنگ ما چند برابر می‌شود، می‌افزاید: متاسفانه تاکنون ماهیت کار کمیته امداد آنگونه که باید و شاید در جامعه شناسانده نشده است. معتقدم اگر جنبه‌های مختلف کار کمیته امداد و انواع خدمات این نهاد به نیازمندان معرفی شود، چندین برابر ظرفیت فعلی، شاهد کمک‌های مردمی خواهیم بود. اگر خوب به دقت و هنرمندانه به جامعه معرفی شود، ابعاد آن شفاف و روشن بیان شود، چه در بعد داخلی و چه خارجی، میزان مشارکت مردم نیکوکار به صورت تصاعدی رشد خواهد کرد. مساله گسترش فرهنگ کار خیر و اینکه کمیته امداد تا چه حد از این بازوی توانمند استفاده می‌کند، موضوعی است که تأثیر آن در خانواده‌های نیازمند، در لبخند کودکان و در آرامش زن سرپرست خانوار خود را نمایان خواهد کرد.
رئیس شبکه ارتباطی سازمان‌های غیر دولتی زنان می‌گوید: شبکه سازمان‌های غیردولتی زنان ایران به عنوان بزرگترین تشکل مردم‌نهاد کشور در همین راستا تصمیم دارد مرکز ملی نیکوکاری با حضور ۶۰۰ سازمان مردم‌نهاد را راه‌اندازی کند که متشکل از ۲۰۰ مرکز خیریه است. در گام بعدی، این مرکز نیکوکاری در سطح بین‌المللی هم فعالیت خواهد کرد.
نوابی‌نژاد در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به شرایط خاص زنان سرپرست خانوار و از سوی دیگر تاکید کمیته امداد بر توانمندسازی و خودکفایی جامعه هدف، مشاغل ایجاد شده برای این گروه از مددجویان باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد؟، خاطرنشان می‌کند: مشاغل ایجاد شده برای زنان سرپرست خانوار باید به گونه‌ای باشد که هم به استقلال و توانمندی آنان بینجامد و هم خللی بر تربیت فرزندان وارد نکند. کمیته امداد طی سال‌های اخیر بیشتر به دنبال اشتغال‌زایی و خودکفایی رفته که یک اقدام اساسی است؛ اما این نباید موجب فراموش شدن پرورش نسل‌های بعدی شود.
وی با بیان اینکه از منظر روانشناسی خانواده، مشاغل زنان نباید مانعی برای مسئولیت‌های خانوادگی آنان باشد زیرا سرپرست خانواده هستند، می‌گوید: مسئولیت اصلی همه ما زنان حفظ قوام خانواده فرزندپروری است. مشاغل خانگی باید همراه با مهارت‌آموزی باشد و تا حد امکان اشتغال در منزل پیگیری شود تا فرزندان که از نعمت پدر محروم هستند، حضور مادر را در کنار خود احساس کنند. اگر مجبور به کار خارج از منزل هستند باید حتی‌الامکان در نزدیکترین محل به خانه باشد یا در ساعاتی باشد که کودکان در مدرسه یا مهد کودک هستند زیرا تنها گذاشتن فرزندان در خانه به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.
رئیس شبکه ارتباطی سازمان‌های غیر دولتی زنان ادامه می‌دهد: امروزه مشاغل بسیاری در جامعه وجود دارد که امکان کار در منزل را برای زنان فراهم می‌کند و شاید بخش زیادی از محصولات غذایی که ما تهیه می‌کنیم حاصل دسترنج همین زنان باشد. باید این شیوه از اشتغال را برای زنان سرپرست خانوار توسعه دهیم. در این مسیر همه خیران باید دست در دست هم بدهند و اگر کارآفرینان وارد عمل شوند و هنر و مهارتی را به زنان سرپرست آموزش دهند، این جریان خیر در جامعه گسترش می‌یابد؛ معتقدیم رفاه و آرامش واقعی ما در آرامش همگانی جامعه است و هر چیزی غیر از این، غیر واقعی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند ، هر چه بیشتر اوج بگیری کوچکتر خواهی شد.