چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 17 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۳ فروردين ۱۴۰۱ / ۰۹:۳۲
کد مطلب: 58299
۱

خوراکی ها و غذاهایی که هوش کودک را افزایش می‌دهند

خوراکی ها و غذاهایی که هوش کودک را افزایش می‌دهند
غذای کودک، تاثیر زیادی در هوش و قدرت شناختی او خواهد داشت. با گذشت هر روز از زندگی یک کودک نوپا، بدن او از نظر فیزیکی و عاطفی رشد کرده، و مغز او آماده ی یادگیری و کشف چیزهای جدید خواهد شد. خیلی زود، کودک شما بزرگ شده و آماده ی ورود به مدرسه و یادگیری درس ها و فعالیت های جدید می شود.

بعضی بچه‌ها با وجود بهترین شرایط خانوادگی هیچ استعداد و هوش خاصی ندارند. در یک نگاه کلی بچه‌ای از یک خانواده متوسط و در شرایط تربیتی خوب اگر تغذیه سالمی داشته باشد می‌تواند در رده‌های بالای هوشی قرار بگیرد.

در این زمان است که شما به عنوان یک پدر یا مادر، باید با آگاهی از نیازهای کودکتان، خود را برای آن چه که با آن رو به رو خواهید شد، آماده کنید. در این مرحله، غذاهایی که برای رشد کودک ، در رژیم غذایی او استفاده می کنید، می تواند نقش بسیار مهمی در پرورش هوش او بازی کند.

بنابراین، شما باید به عنوان یک مادر مطمئن شوید که رژیم غذایی کودکتان بهترین منبع برای رفع نیازهای او است. برای کمک به شما، در این بخش، لیست بهترین مواد غذایی که به رشد مغز و تقویت حافظه کودکان کمک می کند، آورده شده است.

1. سبزیجات
سبزیجات دارای برگ سبز ،مانند اسفناج و کلم پیچ غنی از آهن و ویتامین ها هستند، که به رشد مغز در کودکان کمک فراوانی می کنند. احتمال دارد کودک شما از خوردن همه ی سبزیجات متنفر باشد، اما می توانید با استفاده از ترفندهای مختلف، سبزیجات را به غذای کودک اضافه کرده و کودکتان را به خوردن سبزیجات علاقمند کنید.

اسفناج به دلیل آنزیم‌های موجود در برگ‌هایش، سیناپس بین سلول‌ها را تسهیل می‌بخشد و هوش را تقویت می‌کند. اسفناج از ماده دارویی به نام فولیک اسید برخوردار است که در جهت تقویت حافظه موثر است.

سبزیجاتی که رنگی هستند منبع آنتی اکسیدان هستند که سلول های مغزی را سالم نگه می دارند. بعضی از سبزیجات که باید حتما در رژیم غذایی کودک وجود داشته باشند شامل گوجه فرنگی، کدو تنبل، هویج و اسفناج است.

می توانید سبزیجات را به املت کودک خود اضافه کرده و یا به صورت رول با کاهو و گوجه فرنگی در ساندویچ او قرار دهید، به طوری که بچه متوجه آن ها نشود.

2. ماست و شیر
شیر و ماست یک منبع غنی از ویتامین B و پروتئین ها است، که در بهبود عملکرد و رشد بافت های مغزی، بسیار مفید است. همچنین، ماست حاوی باکتری های پروبیوتیک است، که به بهبود و سلامت دستگاه گوارش در کودکان، کمک فراوانی می کند، توصیه می شود یک فنجان ماست را با برخی از انواع توت های تازه مخلوط کنید.
این مخلوط، یک غذای سریع، جالب و بسیار مفیدی برای کودک خواهد بود، که حتما توجه فرزند شما را جلب می کند.

3. تخم مرغ
تخم مرغ یک منبع غنی از پروتئین و همچنین حاوی مقادیر مناسبی از کولین است. کولین، یک ماده غذایی لازم برای عملکرد صحیح و رشد مغز است.

تخم مرغ یکی از بهترین مواد غذایی است که می توان با آن غذاهای بسیار متنوعی برای کودکان درست کرد. تخم مرغ را به ساندویچ و سالاد اضافه کنید، شما با انجام این کار، غذای کودک خود را خوشمزه تر خواهید کرد.

4. ماهی
ماهی نیز از جمله بهترین مواد غذایی در نظر گرفته شده برای رشد مغز در کودکان است. ماهی هایی مانند ماهی آزاد، ساردین و ماهی تن، منبع غنی از ویتامین D و اسیدهای چرب امگا 3 هستند. ویتامین D و اسیدهای چرب امگا 3، هر دو از مواد مغذی هستند جلوگیری از آسیب های حافظه ای در سنین بالاتر شده، و به طور کلی مانع از دست دادن حافظه می شود.

همچنین، اسیدهای چرب امگا 3، سیستم ایمنی بدن کودک شما را تقویت می کند. بنابراین مطمئن شوید که شما حداقل 2-3 وعده از این ماده ی غذایی را در هر هفته، در برنامه غذای کودک خود قرار داده باشید.

5. عسل مناسب برای یادگیری
عسل داری خواص زیادی می باشد که یکی از خواص آن کاهش استرس و ایجاد تمرکز بیشتر برای یادگیری است.

6.حبوبات
حبوبات به دلیل داشتن اسید‌های چرب و مفیدی که دارد باعث افزایش نیروی جسمی می‌شود و می‌تواند باعث باهوش شدن کودکان شود.

لوبیای قرمز و لوبیا چیتی در مقایسه با سایر انواع لوبیا حاوی مقدار بیشتری از اسید‌های چرب امگا ۳ هستند که برای رشد و عملکرد مغز بسیار مفید و سودمند است. تصور می شود که مصرف لوبیا برای کسانی که تحت تاثیر بیماری آسم هستند، ضرر داشته باشد، ولی لوبیا به عنوان یک منبع خوبی از پروتئین برای گیاه خواران می باشد.

اعتقاد بر این است که مصرف لوبیا مخصوصا لوبیای قرمز برای افزایش حافظه و جلوگیری از بسیاری اختلالات و شیوه زندگی همراه با آرامش کمک خواهد کرد، پس حتما لوبیا را جز اصلی غذای کودک خود قرار دهید.

7. گردو
گردو غنی از امگا 3 و ویتامین E می باشد که برای حافظه و تقویت آن مناسب است.

8. سیب
سیب حاوی آنتی اکسیدانی به نام کوئرستین می باشد که برای تقویت حافظه بسیار مناسب است.

9. بادام
بادام حاوی پروتئین و چربی مفید می باشد که باعث ترمیم سلول های مغزی می شود.

 
10. گوشت قرمز
علاوه بر گوشت سفید ماهی بچه‌ها باید از گوشت قرمز هم خوب تغذیه کنند. گوشت قرمز منبع غنی آهن است و به حفظ انرژی و تمرکز در مدرسه کمک می‌کند. علاوه بر این گوشت قرمز منبع خوب زینک است که به نگهداری و حفظ خاطرات کمک می‌کند. اگر کودک گوشت نمی‌خورد، می‌توانید لوبیا یا سویا را جایگزین کنید.


نمناک
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
موفقیت هایی که نصیب افراد صبور می شود،همان فرصت هایی است که توسط افراد عجوا رها می شود