سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ / ۰۵:۵۰
کد مطلب: 58326
۰

استرسِ دورکاری

زهرا ذوالقدر
استرسِ دورکاری
خلاص شدن از شر رفت و آمد روزانه به محیط کار و دورکاری شاید راهی به سوی شادی محض به نظر برسد. با این حال، این طور که پیداست دورکاری در عمل آن‌طور که به نظر می‌رسد لذت‌بخش نیست.
تحقیقاتی که با موضوع استرسِ دورکاری در سال ۲۰۲۰ انجام شد نشان می‌دهد که تقریباً یک سوم دورکار‌ها دچار استرس می‌شوند. در واقع، استرس آن‌ها آنقدر زیاد است که همیشه در وضعیت فرسودگی شغلی یا نزدیک به آن هستند.
این وضعیت نگران‌کننده است، چون فرسودگی شغلی عواقب زیادی دارد از رهایی از قید روابط گرفته تا ناامیدی و با اوج‌گیری «استعفای بزرگ» (روند اقتصادی جاری که از ۲۰۲۱ اساساً در آمریکا آغاز شد)، کارفرمایان نمی‌توانند قید مهارت‌ها یا مشارکت اعضاء بااستعداد را بزنند.
البته کار در فضای مجازی طوریست که ضرورتاً نه باری بر دوش فرد است و نه به اعتیاد تبدیل می‌شود. نکته‌ی مهم اینست که بدانید چگونه میان ضرورت‌های شغلی و خانوادگی تعادل برقرار کنید.

فرقی نمی‌کند بر حسب اتفاق دورکار شده باشید یا دورکاری انتخاب خودتان باشد، شما اجباری به تحمل فشار عوامل استرس‌زای غیرضروری و ناروا ندارید. در ادامه‌ی این مطلب شما را با ۵ استراتژی خلاقانه آشنا می‌کنیم که امید داریم با کمک آن‌ها بتوانید از استرس دورکاری‌تان بکاهید.

برای همه‌ی اعضاء خانواده مرز‌های فن‌آوری تعیین کنید
وقتی کار شما به صورت مجازی است، بدون‌شک مجبورید زمان‌تان را بیش از حد نرمال مقابل صفحه‌ی کامپیوتر بگذرانید. اگر فرزند داشته باشید، او هم بخاطر شرایط همه‌گیری قطعاً زمان زیادی را صرف یادگیری از طریق لپ‌تاپ یا تبلت می‌کند. در نتیجه حتماً باید برنامه‌ای ترتیب دهید تا همه‌ی اعضاء خانواده در آن ساعات تکنولوژی و وسایل دیجیتال را کنار بگذارند.
برای مثال، میز غذاخوری را به منطقه‌ای تبدیل کنید که هیچ‌کس در آن منطقه حق استفاده از فناوری نداشته باشد یا عصر‌ها یک زمان مشخص را به شارژ تلفن‌ها اختصاص دهید و در آن فاصله روحیه‌ی خودتان را با فاصله گرفتن از فن‌آوری شارژ کنید، کتاب بخوانید، ورزش کنید یا فقط استراحت کنید.

به یاد داشته باشید که نوجوانان طبعاً تمایل زیادی به این قوانین نشان نمی‌دهند. به همین دلیل تهیه‌ی تلفنی با قابلیت‌های محدود به شما به عنوان والدین امکان کنترل می‌دهد. برای مثال برخی از این تلفن‌ها امکان دسترسی به سایت‌های رسانه‌های اجتماعی یا اینترنت ندارند. این یک روش پیشگیرانه است که استرس شما را نسبت به استفاده‌ی شبانه‌روز فرزندتان از تلفن همراه کاهش می‌دهد.

در ساعات غیرکاری پاسخگوی پیام‌های کاری نباشید
فرض کنید ساعت ۱۰:۳۰ شب است و شما با یک کتاب به تخت‌خواب رفته‌اید که صدای پیامی از تلفن همراه به گوش شما می‌رسد. رئیس شماست که در خصوص تکلیفی از شما سوال دارد. دل‌شوره‌ی شما آغاز می‌شود و سردرد به سراغتان می‌آید. بهتر است پیام را همان لحظه پاسخ دهید (حتی اگر دچار استرس شوید) یا پاسخ به پیام را به صبح موکول کنید؟

متاسفانه فرهنگ «همیشه آنلاین» ما این باور را تقویت کرده است که پاسخ ندادن به پیامک‌ها، ایمیل‌ها، دایرکت‌ها و تماس‌های تلفنی بی‌ادبانه است و در نتیجه ما بخاطر پاسخ ندادن به پیام‌های کاری و در عوض بازی کردن با فرزندمان، گپ زدن با شریک زندگیمان یا فقط احترام به زندگی خصوصی‌مان در ساعات غیرکاری احساس گناه می‌کنیم.

کنار آمدن و ترکِ این سوءظن نسبت به مدیر، رئیس یا همکار که در صورت پاسخگو نبودن شما در ساعات غیرکاری چه فکری خواهند کرد کار سختی است، اما تعیین این مرز‌ها برای سلامت روان شما حیاتی است.

بهتر است اینطور آغاز کنید و به تیم‌تان بگویید هر روز در چه ساعاتی در دسترس نخواهید بود و سپس به مرز‌های خودتان احترام بگذارید. کار کردن شما در منزل (دورکاری) به معنی این نیست که باید ۲۴ ساعته در دسترس و آماده‌ی کار باشید.
جای خاصی از خانه را به کارتان اختصاص بدهید
دلیل اصلی استرس ناشی از دورکاری اینست که احساس می‌کنید صرف نظر از اینکه کجای خانه هستید باید همیشه «گوش به زنگ» باشید. یک راه کاهش استرس دورکاری، مجزا کردن فضای شخصی و حرفه‌ای است، پس سعی کنید جای خاصی از خانه را به کارتان اختصاص بدهید.

لازم نیست یک اتاق کامل را به عنوان فضای کار در نظر بگیرید. در گوشه‌ای از اتاق، ایوان یا زیرزمین هم می‌توانید برای خودتان دفترکار درست کنید.
نکته مهم این است که جایی از خانه را فقط به کار اختصاص بدهید. سعی کنید چیدمان این فضای کاری دلپذیر و آرامش‌بخش باشد، نور کافی داشته باشد و در صورت امکان تزیینات جذابی داشته باشد تا وقتی برای کار کردن وارد این فضا می‌شوید احساس راحتی کنید.
تعیین این فضای کاری در خانه این پیام را به اعضای خانه می‌دهد که حضور شما در این فضا پشت میزکار به معنای اینست که مشغول انجام وظایف کاریتان هستید، بنابراین بی‌دلیل مزاحم کار شما نمی‌شوند و تمرکزتان را بهم نمی‌زنند.
از پرستار بچه کمک بگیرید تا بتوانید استراحت کنید
به عنوان والدین، گاهی اوقات شما نمی‌توانید از پسِ تمام مسئولیت‌های خانواده و کار برآیید. بدون‌شک دوست دارید به عنوان پدر یا مادر به فرزند کوچکتان بیشتر توجه کنید و همزمان به عنوان یک کارمندِ قابل‌اطمینان کار کنید. پس یک نفس عمیق بکشید و اگر می‌توانید پرستار بگیرید.
بسته به ترتیب و سن فرزندانتان، ممکن است فقط گاهی‌اوقات به پرستار نیاز پیدا کنید. به دنبال پرستاری باشید که آگاه، قابل‌اطمینان و انعطاف‌پذیر باشد. حتماً پرستاری را انتخاب کنید که تجربه‌ی کافی و معرف داشته باشد.
استخدام پرستار مستلزم پس‌انداز پول است. اگر وجود پرستار سبب افزایش بهره‌روی و کاهش استرس ناشی از دورکاری شما شود، ارزش امتحان کردن دارد.
از مرخصی استعلاجی استفاده کنید
در محیط کار، کارمندانی که احساس ناخوشی می‌کنند اغلب مرخصی استعلاجی می‌گیرند. میان جمعیت دورکارها، این اتفاق کمتر صورت می‌گیرد. بسیاری از دورکار‌هایی که بیمار می‌شوند به خودشان مرخصی نمی‌دهند، چون احساس خوبی نسبت به استفاده از مرخصی استعلاجی ندارند.

بر اساس یک نظرسنجی که نتایج آن سال ۲۰۲۰ منتشر شد، دو سومِ دورکار‌ها نسبت به استفاده از مرخصی استعلاجی برای هر چیزی غیر از کووید تردید دارند. به بیان دیگر، دورکاری سبب می‌شود احساس کنید که به رغم بیماری نباید دست از کار بکشید.

حضور فرد بیمار در محیط کار توام با عدم تمرکز ذهنی است. اگر بیمار هستید و به رغمِ نیازِ بدن و ذهن‌تان به استراحت دست از کار نمی‌کشید این به نفع هیچ‌کس نیست. اگر زندگی بدون استرس هدف شماست، هر آن چه را که برای سلامتی‌تان ضروریست انجام دهید. مرخصی استعلاجی برای استفاده‌ی شماست حتی اگر دورکارید.
جمع‌بندی
این انتظار که بتوانید تمام عوامل استرس‌زای دورکاری را به کل از بین ببرید، اشتباه است، اما می‌توانید انتخاب‌هایتان را مجدداً ارزیابی کنید تا در انتهای روز حال بهتری داشته باشید. امیدواریم با در نظر گرفتن ۵ نکته‌ای که در این مقاله معرفی شد بتوانید از استرس دورکاری بکاهید.
مرجع : فرادید
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
چرا همیشه بدنبال این هستیم که بدانیم چرا گل خار دارد؟ بیایید گاهی بدنبال آن باشیم که بدانیم چرا خار گل دارد؟