جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱۹ فروردين ۱۴۰۱ / ۱۲:۵۳
کد مطلب: 58387
۰

چه زمانی برای مسواک زدن بهتر است؟

چه زمانی برای مسواک زدن بهتر است؟
با این حال، ممکن است درباره اینکه چه زمانی بهتر است دندان‌هایتان را مسواک بزنید، مطمئن نباشید، زیرا برخی از دندان‌پزشکان یک چیز را به ما می‌گویند و برخی دیگر چیز کاملاً متفاوتی را به ما می‌گویند. با ما همراه باشید تا بهترین زمان مسواک زدن را بشناسید.

دفعات مسواک زدن و مراجعه به دندانپزشک
بهداشت دهان و دندان برای اطمینان از داشتن دندان های سالم و قوی بسیار مهم است.برای تمیز کردن صحیح، باید از روال مسواک زدن و آبکشی چندین بار در روز پیروی کنید. علاوه بر این، لازم است سالی یک بار برای تمیز کردن عمیق (حرفه ای) به دندانپزشک یا متخصص ادنتولوژی مراجعه کنید.

اگر در مورد نحوه مسواک زدن، تعداد دفعات و نحوه استفاده از مسواک سؤالی دارید، دندانپزشک پاسخ‌های لازم را به شما می‌دهد. به همین ترتیب، آنها می توانند بهترین تکنیک را برای مسواک زدن و از بین بردن باقی مانده های غذا توضیح دهند.

در موارد فراوانی، دندانپزشک به شما می گوید که:
مسواک زدن 2 تا 3 بار در روز ضروری است
مسواک زدن در شب مهمتر از مسواک زدن در روز است

چرا؟ اول از همه، به این دلیل که ما در طول روز از وعده های غذایی خود خورده‌ایم و دوم اینکه در هنگام خواب بزاق کمتری تولید می کنیم.
وقتی بزاق زیادی وجود نداشته باشد، دهان ما آنقدر تمیز نیست و در برابر باکتری هایی که پلاک، حساسیت لثه، حفره یا بوی بد ایجاد می کنند، آسیب پذیرتر است.

رعایت بهداشت دهان و دندان و فراموش نکردن مسواک زدن ضروری است.


عمل باکتری های دهان
حدود 600 نوع مختلف باکتری در دهان زندگی می کنند. برخی از آنها مفید هستند و به حفظ سلامتی کمک می کنند. برخی دیگر باعث بیماری (از جمله التهاب لثه، پریودنتیت و پوسیدگی دندان) می شوند.

یکی از مضرترین آنها استرپتوکوکوس موتانس است که از غذایی که می خوریم تغذیه می کند، از جمله:
کربوهیدرات ها
ساکارز
گلوکز
فروکتوز
گالاکتوز
آلمودون
مالتوز

باکتری‌ها به طور مداوم سعی می‌کنند به دندان‌های ما بچسبند و برای جلوگیری از این امر، ما باید هم دندان‌ها و هم زبان خود را مسواک بزنیم. به این ترتیب ما به تولید بزاق کمک می کنیم. این میکروارگانیسم‌ها در تمام طول روز اسید تولید می‌کنند، به‌ویژه زمانی که در حال غذا خوردن هستیم و حتی بعد از مسواک زدن.

ما باید با جلوگیری از یافتن یک محیط مناسب برای رشد باکتری ها، از رشد آنها جلوگیری کنیم. مسواک زدن در شب ابزار اصلی پیشگیری از بیماری هاست.

از طرفی اگر بدون مسواک زدن به رختخواب برویم، روز بعد نفسمان غیر قابل تحمل می شود. چرا؟ زیرا غذایی که در شب خورده ایم در دهانمان تجزیه می شود و اگر به آن کاهش ترشح بزاق را اضافه کنیم نتیجه نهایی، وجود هالیتوز است (در صورتی که فقط به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان باشد و نه به دلیل مشکل معده).


چه زمانی مسواک زدن بهتر است: بعد از شام یا قبل از خواب؟
بسیاری از مردم پس از اتمام غذا به زودی به رختخواب می روند. علاوه بر این که این یک اشتباه از نظر هضم است (حداقل دو ساعت طول می کشد تا معده غذا را هضم کند)، از نظر تمیزی دهان یا سلامت دهان نیز اشتباه است.

برخی از افراد عادت دارند به محض پایان غذا مسواک بزنند و برخی دیگر منتظر می مانند تا به رختخواب بروند.

بعد از غذا خوردن
کسانی که می گویند مسواک زدن درست بعد از غذا ایده خوبی نیست، می گویند که این به این دلیل است که وقتی غذا می خوریم PH دهان به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. زمان می برد تا به سطح طبیعی خود بازگردد.
اسید با در معرض دید قرار دادن عاج دندان ها را دمینرال می کند و مشکلات حساسیت ایجاد می کند. تمام دندان ها در اثر تماس با اسید موجود در غذا در معرض خطر قرار می گیرند و این می تواند به آنها آسیب برساند.

قبل از رفتن به تخت خواب
از سوی دیگر، کسانی هستند که برعکس می گویند، مسواک زدن بعد از شام بهتر از قبل از رفتن به رختخواب است، زیرا خمیردندان دارای فلوراید است که دندان ها را تقویت می کند. با این حال، در اینجا یک استثنا وجود دارد و آن زمانی است که ما غذای اسیدی می خوریم.

در این صورت، آنها می‌گویند که باید حدود نیم ساعت صبر کنید یا با آب بشویید تا کار آسان‌تر شود.

در عین حال، مشخص شده که به محض پایان خوردن، فرآیندی به نام اتولیز در دهان اتفاق می‌افتد که به طور طبیعی لب‌ها، زبان و بافت‌های نرم را تمیز می‌کند.

منبع: بهداشت نیوز
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
تا حالا هيچ آدم قوى اى كه گذشته آسونى داشته باشه نديدم .