کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

این عادت‌های مخرب از «شادی» محروم‌تان می‌کند

هدی سادات پاک نهاد

خبرگزاری ایرنا , 20 فروردين 1401 ساعت 10:25

روانشناسان زمان زیادی را صرف مطالعه این موضوع کرده‌اند که چه چیزی‌هایی ما را شاد می‌کند.آن‌ها به این نتیجه دست یافته‌اند که نبود پول و سرگرمی مانع شادی نیست بلکه این عادت‌های مخرب هستندکه ما را در بی اطلاعی محض تبدیل به فردی غمگین می کنند.


شاد بودن می‌تواند سلامت و طول عمر را افزایش دهد اما شادی واقعی و خوشبختی چیزی نیست که فقط برای افراد خاصی اتفاق بیفتد. هرکس این قدرت را دارد که با تغییرات کوچکی در رفتار، محیط و روابطش در مسیر زندگی شادتری قدم بردارد. برای بسیاری از ما شادی به معنای داشتن پول و ثروت بیشتر است اما علم به ما می‌گوید که برای داشتن زندگی پربارتر، بیشتر از پول و موفقیت، به شادی نیاز داریم.

خیلی از افراد در سال جدید تصمیم می‌گیرند هدف‌هایی مثل خواب منظم، ورزش، مدیتیشن، ارتباط با افراد مثبت اندیش و... را برای خود تعیین کنند تا به موفقیت، شادی و یک  زندگی  با کیفیت بهتر دست یابند. روانشناسان بالینی می‌گویند تنها با کنار گذاشتن برخی عادت‌های مخرب است که برنامه‌های موثر جدید پیش می روند و می‌توانند سرچشمه‌ای برای تغییرات رفتاری موثر و مفید باشند.


زندگیتان را با دیگران مقایسه نکنید
در عصری که رسانه‌های اجتماعی غوغا می‌کنند، این طور به نظر می‌رسد که همه آدم‌ها بهترین زندگی‌ها را دارند به جز شما! کار مخربی که داریم در حق خودمان می کنیم این است: ما زندگی حقیقیمان را با زندگی مجازی دیگران مقایسه می کنیم آن هم تنها به واسطه یک عکس! این مقایسه ظاهری باعث می‌شود تا ما ارزش خود را پایین بیاوریم و از درون احساس پوچی کنیم.

وقتی خودمان را با دیگران مقایسه می‌کنیم، اغلب بهترین ویژگی‌های آن‌ها را با ویژگی‌های معمولی خود مقایسه می‌کنیم، این در حالی است که شما از باطن زندگی دیگران باخبر نیستید. بنابراین، به جای مقایسه خودتان با زندگی دیگران، خودتان را با جایی که در گذشته بودید، مقایسه کنید. این به شما کمک می‌کند تا ببینید چگونه پیشرفت کرده‌اید و همین موضوع باعث ایجاد سرزندگی و میل به پیش رفتن بیشتر در شما می شود.

یادتان باشد یک چیز وجود دارد که شما در آن بهتر از دیگران هستید: خودتان بودن. وقتی با این طرز فکر شروع کنید، دیگر بر جایی که در مقایسه با دیگران ایستاده‌اید تمرکز نمی‌کنید. در عوض، تمرکز و انرژی شما بر روی توانایی‌هایی قرار می‌گیرد که اکنون می‌توانید انجام دهید و خود را بهبود ببخشید.


بابت داشته‌هایتان شکرگزار باشید
مطالعات بی‌شماری نشان داده است که سپاسگزار بودن منجر به شادی می‌شود. شکرگزاری برای چیزهایی که دارید می‌تواند زندگی شما را تغییر دهد. این به شما کمک می‌کند تا روی داشته‌هایتان تمرکز کنید، بنابراین کمتر احتمال دارد که در مورد زندگی خود احساس افسردگی کنید.برای عادت به انجام این کار، یک دفتر شکرگزاری داشته باشید و هر روز بابت ۳ تا ۵ نعمتی که دارید شکرگزاری کنید و آن‌ها را فهرست‌وار در دفترتان بنویسید.

برای شکرگزاری از جملات تأکیدی مثبت استفاده کنید و عبارت «خدایا شکرت» را درجملات و عبارات تأکیدی‌تان بیاورید. به عنوان مثال:
-خدا را شکرکه بابت چشمان بینایی که دارم
-خدا را شکر که سایه پدر و مادرم بالای سرم است
-خدا را شکر بابت شغلی که دارم
-خدا را شکر بابت سلامتی که دارم
-خدا را شکر که خواهر و برادرهای خوبی دارم
هر وقت احساس ناراحتی می‌کنید، با نگاه کردن به لیست شکرگزاری خود احساس شادی خواهید کرد و قدر زندگی خودتان را بیشتر می‌دانید.
بابت چیزهایی که در کنترل شما نیستند، نگران نباشید
نگرانی هیچ کاری نمی‌کند جز اینکه شادی شما را بگیرد و افسردگی را جایگزین آن کند. استرس و نگرانی بخشی طبیعی از زندگی ماست اما باید تنها نگران چیزهایی باشید که در کنترل شما هستند و می‌توانید اقدامی برایشان بکنید. بنابراین فکرتان را معطوف چیزهایی کنید که می‌توانید تغییرشان دهید.
لیستی از نگرانی‌هایتان تهیه کنید و چیزهایی که در کنترل شما نیست را از ذهنتان دور کنید. یاد گرفتن این مهارت به زمان و تمرین نیاز دارد اما وقتی آن را فراگرفتید خواهید دید که نگرانی‌هایتان کمتر شده اند.
اگر می‌بینید نمی‌توانید نگرانی‌های خود را کنترل کنید، خصوصاً چیزهایی که در کنترل شما نیستند، حتماً از یک مشاور کمک بگیرید.


انتظارات معقول داشته باشید
توقعات عامل بسیاری از اندوه‌ها و استرس‌های ما هستند. گاهی اوقات ما انتظار داریم که اتفاقی به طریقی خاص روی دهد یا شخصی طور خاصی عمل کند ولی چنین نمی‌شود، در نتیجه دچار ناراحتی، ناامیدی و رنجش می‌شویم چون به نظر می‌رسد زندگی بر وفق مراد ما یا آنطور که انتظار داریم، نیست. بنابراین، توصیه می‌کنیم برای داشتن یک زندگی شاد سطح انتظارات خود را معقول و معطوف به توانایی های تان کنید. انتظارات کم، ساده زیستی ،قناعت و احساس بی نیازی کردن کلید شادی است. انتظارات پایین باعث می‌شود که نتیجه فراتر از آن انتظارات باشد و تأثیر مثبتی بر شادی داشته باشد.


با دیگران معاشرت کنید
احساس ناراحتی و فکر کردن به مشکلات، ناخودآگاه باعث می‌شود تا از دیگران دوری کنید اما این یک اشتباه بزرگ است زیرا معاشرت، برای خلق و خو و داشتن احساس شادی بسیار موثر است لذا در هر شرایطی خود را مجبور کنید که بیرون بروید و با دیگران ارتباط برقرار کنید، با این کار خیلی سریع متوجه تغییر روحیه خود خواهید شد.
سوزان پینکر، روانشناس بیان می‌کند که معاشرت با دیگران، «کوکتل» انتقال دهنده‌های عصبی را که وظیفه تنظیم پاسخ ما به استرس و اضطراب را دارد، آزاد می‌کند و این امر می‌تواند در بلندمدت به مقاومت ما در برابر عوامل استرس‌زا کمک کند. همچنین تعامل اجتماعی منجر به تولید دوپامین می‌شود که به تسکین درد فیزیکی کمک می‌کند و و باعث ایجاد شادی می‌شود.


به ساز دیگران نرقصید
این طبیعت انسان است که بخواهد مورد پسند و پذیرش قرار گیرد، به همین خاطر این اغلب منجر به این می‌شود که مردم بیش از حد در مورد آنچه دیگران در مورد آن‌ها فکر می‌کنند، نگران باشند اما این نوع نگرانی می‌تواند تأثیر منفی بر شما بگذارد و آرامش و شادی را از شما سلب کند. اگر دائماً نگران این باشید که دیگران چه فکری می‌کنند، هرگز در زندگی موفق نخواهید شد. فقط شما می‌دانید که چه چیزی برای شما بهترین است بنابراین همیشه تصمیم نهایی را بدون اهمیت دادن به نظر دیگران بگیرید؛ به این ترتیب اگر شکست خوردید، حداقل می‌توانید از صمیم قلب از آن درس بگیرید، نه اینکه دیگران را مقصر بدانید. یادتان باشد شما نمی‌توانید همیشه همه مردم را راضی نگه دارید پس برای راضی نگه داشتن دیگران تلاش بیهوده نکنید.


کاسه داغ‌تر از آش نباشید
گاهی بیش از اندازه نسبت به دیگران احساس مسئولیت می‌کنیم تا جاییکه گاهی خودمان را سرزنش می‌کنیم یا بخاطر مشکلات دیگران دچار اضطراب و نگرانی می‌شویم اما این یکی دیگر از عادت‌های مخربی است که شما را از زندگی شاد محروم می‌کند.کمک به دیگران همواره پسندیده است اما زمانی که آن دیگری تمایلی به این کار داشته باشد.هر فردی مسئول رفتار و انتخاب های خود در زندگی است پس برای جزییات زندگی دیگران بیش از اندازه وقت صرف نکنید چرا که در این صورت از زندگی خود باز می‌مانید.

چنین افرادی دائماً در حال برنامه‌ریزی برای زندگی خود و دیگران است. از دیدن بی‌مسئولیتی دیگران به شدت ناراحت می‌شود. دائماً مسئولیت‌های دیگران را به آن‌ها گوشزد می‌کند. به محض اینکه برنامه‌ای پیش می‌آید، کل بار آن را روی دوش خود می‌اندازد و….

یادتان باشد شما مسئول همه چیز نیستید اما مسئول خودتان هستید. زمانی که یاد بگیرید فقط مسئولیت خودتان را به عهده بگیرید، می‌توانید از الگوی غلط مسئولیت‌پذیری افراطی برای همه امور دست بکشید و انتخاب‌های شادتری داشته باشید.


کد مطلب: 58397

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/58397/این-عادت-های-مخرب-شادی-محروم-تان-می-کند

میگنا
  https://www.migna.ir