جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۱ / ۲۱:۳۵
کد مطلب: 58460
۲

چهار گام ساده برای به دست آوردن اعتماد به نفس

چهار گام ساده برای به دست آوردن اعتماد به نفس
از دست دادن اعتماد به نفس تاثیرات منفی زیادی در زندگی افراد میگذارد اما راه حل های روانشناسان به شما برای بازگرداندن اعتماد به نفس کمک بسزایی میکند.
 
راه حل ساده روانشناسان در مواقع از دست دادن اعتماد به نفس
همه ما با افکاری که مدام در سرمان می چرخند و تحقیرمان می کنند، آشنایی داریم. این تفکرات باعث می شوند حس کنیم به قدر کافی خوب نیستیم و اعتماد به نفسمان را از دست بدهیم. اما شما تنها نیستید. عوامل زیادی مثل ماهیت ژنتیکی، تجربیات زندگی و پیام‌ های رسانه ‌ای در به وجود آمدن این توهمات و در نتیجه کاهش اعتماد به نفس دخیل هستند.
 
 
علت اصلی را کشف کنید
دانستن این که چرا اعتماد به نفس تان را از دست می دهید، کلیدی برای برعکس کردن جریان است. این کار نه تنها اعتماد به نفس را باز می گرداند، بلکه آن را تقویت هم خواهد کرد؛ بنابراین زمانی را به آگاهی نسبت به محیط، افکار، رفتار ها و روابط تان اختصاص دهید تا بتوانید تأثیرات منفی که باید مورد توجه قرار گیرند، را شناسایی کنید.
مثلا ببینید:
آیا خودتان را با افرادی که در رسانه های اجتماعی هستند مقایسه می کنید؟ و آیا انجام این کار اعتماد به نفس تان را افزایش می دهد یا برعکس.
آیا انتظارات غیر واقعی از خودتان دارید و حس می کنید باید انسان کاملی باشید و این کمبود ها باعث از دست دادن اعتماد به نفس تان هستند؟
آیا بالا رفتن سن تان را احساس می کنید؟ معمولا ورود به هر برهه از زندگی به خاطر کسب تجربیات جدید و نیاز به یادگیری چیز های جدید منجر به از دست دادن اعتماد به نفس می شود.
آیا اطرافیان تان به شما بی احترامی می کنند؛ طوری که شما و اعتماد به نفس تان را له کنند.

یادتان باشد که چه کسی هستید
یک کاغذ بردارید. سال هایی که زندگی کرده اید را یادداشت کنید. شما می توانید از هر سنی شروع کنید و روی 5 یا 10 سالی زندگی فردی یا اجتماعی تان تمرکز کنید. مهم نیست که چطور این کار را انجام می دهید؛ فقط مهم است که وقتی این کار را می کنید، با خودتان رو راست باشید.

انسان ها تمایل دارند تا تجربه های منفیِ زندگی را بیشتر به یاد بیاورند. اما شما خودتان را مجبور به نوشتن تمام کار هایی در گذشته بکنید که باعث شده به اینجایی که الان هستید، برسید. هیچ لحظه ای بی اهمیت نیست. همه کارهای تان را یادداشت کنید و در پایان باید یک ذهنیت خوب در مورد خودتان به وجود بیاورید.

با مرور گذشته می بینید که چه کار هایی انجام داده اید و چقدر توانمند هستید. مطمئنا هیچ کاری بدون اشتباه نیست، مهم پیشرفتی است که در نهایت داشته اید. حتی اگر خوب به شکست ها دقت کنید؛ می بینید که آن ها پلی بوده اند برای رسیدن به موفقیتی که الان دارید؛ پس شکست هایی که باعث از دست دادن اعتماد به نفس شده اند را خیلی جدی نخواهید گرفت.

در مرحله بعدی می توانید یک پست کوچک در رسانه ‌های اجتماعی بنویسید و با یک پیام متنی از سایر افراد زندگی ‌تان بخواهید دو یا سه ویژگی که وقتی در مورد شما فکر می‌ کنند به ذهن شان می ‌آید را به اشتراک بگذارند. خجالت نکشید؛ قول می دهم جواب ها به طرز مثبتی شگفت زده تان کند.

ژست یک آدم موفق را بگیرید
در هر جایی که راه می ‌روید طوری بایستید که انگار هیچ وقت شکست نخورده اید. به عبارت ساده، صاف بایستید، چانه را به سمت بالا متمایل کنید و نفس عمیق بکشید. این حالت را برای چند دقیقه نگه دارید. این یکی از ژست های افراد قدرتمند است. تحقیقات نشان می ‌دهد که طرز فکر ما معمولا تابع رفتار های ما هستند؛ یعنی زبان بدن یک فرد قدرتمند می‌ تواند به هر کسی که از او تقلید می کند، احساس اعتماد به نفس بیشتری القا کند.

فقط "نه" بگویید و بس!
از دست دادن اعتماد به نفس به این معناست که قدرت تان را از دست داده اید و توانایی نه گفتن ندارید. یکی از سریع ‌ترین راه‌ ها برای پس گرفتن قدرت، گفتن یک کلمه دو حرفی است یعنی، "نه".

مرحله اول را به یاد بیاورید، هر گاه عواملی که اعتماد به نفس تان را خدشه دار کرده بودند شناسایی کردید، با نه گفتن به تکرار آن کار؛ عزت نفس تان را برگردانید. از چیز های کوچک شروع کنید. مثلا اگر گشتن در رسانه های اجتماعی به روان تان آسیب می زند، به آن "نه" بگویید.

اما اگر به این نتیجه رسیده باشید که از دست دادن اعتماد به نفس شما مستقیما با افزایش سن تان مرتبط است، چه؟ در این حالت به کار هایی که فکر می کنید از پسشان بر نمی آیید یا دیگر نمی توانید به خوبی قبل انجام دهید، "نه" بگویید. انرژی تان را روی چیز هایی که می‌دانید و مهارت هایی که دارید بگذارید.

از دست دادن اعتماد به نفس اجتناب ناپذیر است و ممکن است در هر برهه و برای هر کسی اتفاق بیفتد. تنها چیزی که باید به آن دقت کنید اینست که منشا تمام تحقیر ها خودتان هستید و تنها کسی که نجات تان می دهد؛ باز هم خودتان خواهید بود.
 
 
 
 
 
منبع: نمناک
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
موفقیت به سراغ کسانی می آید که آن قدر در تلاشند که وقت نمی کنند دنبال آن بروند.