کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

افراد مذهبی بیشتر به تربیت فرزندانشان توجه می کنند

مهنوش فلاحی پناه

سینا پرس , 29 فروردين 1401 ساعت 7:59

پدر و مادر شدن و انگیزه مراقبت از کودکان، جذابیت اعتقاد مذهبی را افزایش می ‌دهد


بر اساس یافته های تحقیقات جدید، انگیزه تربیتی و مراقبت والدین هر دو با سطوح بالاتر دینداری مرتبط هستند.

 مطالعه جدید شواهدی را ارائه می‌ کند که والدین به دین گرایش دارند زیرا هنجارهای اجتماعی را که برای فرزندانشان مفید است، پرورش می ‌دهد. 

پدر و مادر شدن یکی از مهم ‌ترین رویدادهای زندگی بسیاری از افراد است و اولویت‌ها و سبک زندگی افراد را تغییر می ‌دهد، اما تحقیقات بسیار کمی رابطه بین والدین و باورهای افراد را بررسی کرده است.

نیکلاس کری (Nicholas Kerry) محقق فوق دکتری دانشگاه پنسیلوانیا و پژوهشگر این مطالعات می‌ گوید: در دو سال گذشته، من به این موضوع علاقه داشتم که آیا والدین بودن و انگیزه‌های مرتبط با آن می ‌تواند بر نگرش ‌های اخلاقی و مذهبی تأثیر بگذارد یا خیر. 

ایده این مجموعه مطالعات، این است که بسیاری از مذاهب دقیقاً نوعی از هنجارهای اجتماعی را تشویق می کنند که ممکن است برای افرادی که بچه تربیت می کنند جذاب باشد.

بیشتر ادیان اصلی از بی بند و باری جلوگیری می کنند، بنیان و اتحاد خانواده را تشویق و هنجارهای اخلاقی محافظتی مربوط به جرم، خشونت و الکل را ترویج می کنند. مطابق با این منطق، ما متوجه شدیم که افراد بچه دار در بسیاری از کشورهای جهان، حتی با توجه به سن و سایر مشخصات جمعیتی، مذهبی ‌تر از افراد بدون فرزند هستند. 

در راستای تحقیقات قبلی، کری و همکارانش دریافتند که والدین اعتقادات مذهبی قوی ‌تری دارند. همچنین دینداری با انگیزه مراقبت والدین از فرزندانشان ارتباط مثبت داشت. به عبارت دیگر، شرکت ‌کنندگان مذهبی بیشتر احتمال داشت که با جملاتی مانند وقتی نوزادان را می ‌بینم، می ‌خواهم آنها را در آغوش بگیرم موافق باشند.

 همچنین والدین و افزایش انگیزه مراقبتی والدین نیز با کاهش علاقه به روابط کوتاه مدت و افزایش باور به دنیای خطرناک همراه بود که به نوبه خود با افزایش دینداری همراه بود.

محققان همچنین به شواهدی دست یافتند که نشان می دهد یک دستکاری تجربی در والدین باعث افزایش دینداری می شود. شرکت کنندگانی که از آنها خواسته شد تصور کنند که والدین یک کودک هستند یا به آخرین باری که با یک کودک تعامل مثبت داشته اند فکر کنند، در مقایسه با افرادی که از آنها خواسته شده بود فعالیت های لذت بخش را تصور کنند یا به آنها فکر کنند، از نظر میزان دینداری نمره بالاتری کسب کردند. 

این یافته ‌ها نشان می ‌دهد که پدر و مادر شدن می ‌تواند تأثیرات مهمی بر نحوه دید مردم از جهان داشته باشد، از جمله حتی در باورهای اخلاقی و ماوراء طبیعی. کری گفت: ما همچنین دریافتیم که باورهای مذهبی می‌ توانند تحت تأثیر موقعیت شما در زندگی و اهداف و اولویت‌های شما قرار بگیرند.

کری در انتها توضیح داد: ما نمی‌ توانیم با اطمینان بگوییم که پدر و مادر بودن باعث تغییراتی در دینداری می‌ شود، زیرا نمی ‌توانیم افراد را به‌ طور تصادفی برای پدر و مادر شدن تعیین کنیم.

 البته افراد مختلف ممکن است به روش‌های متفاوتی به والدین شدن پاسخ دهند، بنابراین مهم است که به یاد داشته باشید که همه یک مسیر را دنبال نمی ‌کنند.

با این حال، شواهد تجربی و همبستگی در این پژوهش نشان می ‌دهد که به طور متوسط، پدر و مادر شدن و انگیزه مراقبت از کودکان، جذابیت اعتقاد مذهبی را افزایش می ‌دهد.


کد مطلب: 58502

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/58502/افراد-مذهبی-بیشتر-تربیت-فرزندانشان-توجه-می-کنند

میگنا
  https://www.migna.ir