جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۱ / ۱۶:۲۷
کد مطلب: 58521
۱

مهم‌ترین تغییرات کنکور سراسری امسال اعلام شد

مهم‌ترین تغییرات کنکور سراسری امسال اعلام شد
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت تغییرات شکلی کنکور ۱۴۰۱ نهایی شد و برای هر دفترچه یک پاسخنامه جداگانه طراحی شده است.

عبدالرسول پورعباس در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه با بیان اینکه برای سال ۱۴۰۰ تعداد ۵ دفترچه و ۵ پاسخنامه داشتیم. امسال تعداد این دفترچه‌ها و پاسخنامه ۱۴ عدد خواهد بود، گفت: هر دفترچه و هر پاسخنامه در یک لفاف با عکس داوطلب قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر تغییرات قانونی کنکور سراسری ۱۴۰۱ گفت: تاثیر ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی به صورت مثبت در کنکور ۱۴۰۱ اعمال می‌شود که این میزان در سال گذشته ۳۰ درصد بود.

وی با اشاره به تغییرات شکلی پاسخنامه‌ها و دفترچه‌های کنکور ۱۴۰۱ گفت: برای گروه‌های آزمایشی انسانی، ریاضی و تجربی یک دفترچه و یک پاسخنامه برای دروس عمومی و دو دفترچه و دو پاسخنامه برای دروس اختصاصی ایجاد شده است اما برای گروه تجربی یک دفترچه و یک پاسخنامه اضافه‌تر برای درس بهیاری تعریف شده است. برای آزمون‌های‌ هنر و زبان نیز دو دفترچه و دو پاسخنامه ایجاد شده است. در هر پاسخنامه هر درس ستون اختصاصی خود را دارد و به داوطلب کمک می‌کند که با فضای باز در پاسخنامه مواجه شود و بهتر پاسخ دهد.

پورعباس ادامه داد: امنیت آزمون و حوزه‌های امتحانی بازنگری شده‌اند و هر هفته سه استان بازدید می‌شوند تا تغییرات و امنیت آزمون به مجریان ارائه شود و توجیه شوند. در این زمینه از همکاری پلیس فتا و وزارت اطلاعات و سایر نهادهای مربوطه تشکر می‌کنیم.

سهمیه‌های کنکور سراسری
رئیس سازمان سنجش درخصوص سهمیه‌های کنکور نیز گفت: سهمیه‌های کنکور سراسری هنوز در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح نشده است و این تغییرات قطعا به امسال نخواهد نرسید. پیشنهادهای سازمان سنجش برای تطبیق نمرات و تاثیر سهمیه‌ها ارائه شده است و پس از بررسی تغییرات در صورت تصویب به ما اعلام می شود. ممکن است به سال 1402 برسد و ممکن است هم نرسد.

وی گفت: در سال ۱۴۰۰ تعداد ۵ دفترچه و ۵ پاسخنامه برای کنکور طراحی شده بود که این تعداد در سال ۱۴۰۱ به تعداد ۱۴ دفترچه و ۱۴ پاسخنامه رسیده است. هزینه‌ها بالاتر می رود و با توجه به افزایش قیمت کاغذ امیدواریم با کمک دولت بتوانیم این کمبود بودجه را جبران کنیم.

پورعباس درباره آغاز سال تحصیلی و زمان پایان نتایج کنکورهای کشوری گفت: در سال ۱۴۰۱ تلاش می‌شود که نتایج تمامی آزمون‌ها تا شهریورماه اعلام شود و دانشجویان اول مهرماه در کلاس دانشگاه‌ها حاضر شوند.


آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ محتوایی است
وی با بیان اینکه آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ محتوایی است، گفت: اکنون سوالات در قرنطینه است. سوالات کنکور به صورت تصادفی از مخزن انتخاب می‌شود و تا آنجا که توانستیم سوالات غیر مرتبط را از مخزن حذف کرده‌ایم.

دستورالعمل‌های بهداشتی در کنکور ۱۴۰۱
پورعباس در ادامه درخصوص پروتکل‌های بهداشتی در کنکور ۱۴۰۱ گفت: امسال هم پروتکل‌های بهداشتی همانند گذشته ادامه دارد. با توجه به مصوبه ستاد ملی مقابله به کرونا که فاصله باید یک متر باشد در کنکور هم فاصله داوطلبان باهم یک متری خواهد بود. موارد بهداشتی و اقلام بهداشتی هم مانند گذشته ادامه پیدا می کند.

سهمیه ۱۶۰۰ نفری پزشکی در کنکور ۱۴۰۱
رئیس سازمان سنجش همچنین درخصوص سهمیه ۲۰ درصدی رشته پزشکی در کنکور ۱۴۰۱ بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز توضیح داد: دستورالعمل اجرایی افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت پزشکی در دانشگاه‌های علوم پزشکی تهیه شده است و شورای گسترش وزارت بهداشت این ظرفیت را در پورتال سنجش بارگذاری می‌کند تا داوطلبان در زمان انتخاب رشته بتوانند از آن استفاده کنند. این ظرفیت حدود ۱۶۰۰ نفر است که در دانشگاه‌های علوم پزشکی با استفاده از سهمیه مناطق محروم و تعهد خدمت در مناطقی که پزشک کمتری دارد اعمال می‌شود.

پورعباس درباره کاهش تعداد داوطلبان گروه ریاضی گفت: باید به ریاضی نگاه ویژه‌ای صورت گیرد چرا که ریاضی پایه توسعه علمی کشور است. علوم پایه در دستور کار مبادی ذیربط است و به نظر می‌رسد باید در زمان مدرسه هدایت تحصیلی در این زمینه صورت گیرد.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور درباره تغییرات کنکور ۱۴۰۲ گفت: بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در سال ۹۲ و اصلاحیه آن در سال ۹۵، کنکور باید در شورای سنجش و پذیرش دانشجو تصمیم گیری شود، اما مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به هر شکلی که بود توسط رئیس جمهور وقت ابلاغ شد و این مصوبه تعارضاتی با قانون مجلس پیدا کرد. این قوانین متعارض در حوزه کنکور و سنجش شبهاتی را ایجاد کرد. پس از اینکه معاونت حقوقی ریاست جمهوری تفسیر خود را درباره این تعارض قانونی اعلام کرد موضوع به شورای عالی انقلاب فرهنگی آمد و رئیس‌جمهوری به عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد که این تعارض قانونی اصلاح شود. کمیسیونی به همین منظور تشکیل شد و شورا اصلاحیه را مصوب کرد و ما منتظر هستیم که این اصلاحیه به سازمان سنجش ابلاغ شود.

پورعباس گفت: بر اساس این اصلاحیه مواردی که قطعی شده است باید اجرایی شود. به عنوان سازمان سنجش به دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کردیم که زمان زیادی در اختیار نداریم و طبق قانون باید از یکسال قبل از برگزاری هر کنکور قوانین به داوطلب اعلام شود. از همین رو برای کنکور ۱۴۰۲ باید قوانین هر چه زودتر اعلام شود و تکلیف داوطلب مشخص شود.


تغییرات کنکور ۱۴۰۲ بر اساس مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی
رئیس سازمان سنجش خاطرنشان کرد: اگر این اصلاحیه به سازمان سنجش ابلاغ شود، بر اساس مصوبه زیرگروه‌ها از بین می‌رود، باید با برنامه‌ریزی و هماهنگی وزارت آموزش و پرورش ضرایب مجدد بررسی شود. دروس عمومی در کنکور نخواهیم داشت و دروس تخصصی دو بار در سال آزمون خواهند داشت و درصد تاثیر سوابق تحصیلی به ۶۰ درصد به صورت قطعی می‌رسد. در واقع براین اساس باید مصوبه شورای سنجش و پذیرش هم در این زمینه وجود داشته باشد.

وی در پاسخ به اینکه نظر مجلس شورای اسلامی اعمال قانون مجلس است و شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه چه نظری دارد، توضیح داد: اگر اصلاحیه اعمال شود در کنکور ۱۴۰۲ تلفیق هر دو قانون را خواهیم داشت. مسائل و تصمیمات سیاسی دو نهاد به سازمان سنجش ارتباطی ندارد و سازمان مجری مواردی است که به آن ابلاغ می‌شود. اگر آزمون‌های سنجش دو بار در سال برگزار شود تا دو سال هم معتبر خواهد بود. بنابراین تاثیر سوابق تحصیلی هم برای همه دانش‌آموزان بر اساس قانون اعمال می‌شود.
 
مرجع : خبرگزاری پانا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
ميزان هوش، با توانايى تغيير كردن، اندازه گيرى ميشود. آلبرت انشتين