پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ / ۱۸:۳۷
کد مطلب: 58567
۴
با ترجمه شقایق هاشمی شکفته منتشر شد

هنردرمانی و مراقبت در سرطان

هنردرمانی و مراقبت در سرطان
 شقایق هاشمی شکفته  روانشناس و هنر درمانگر در یادداشتی اختصاصی برای میگنا ضمن اعلام خبر انتشار هنردرمانی و مراقبت در سرطان نوشت :به نظر میرسد که در مسیر نگاه ما به بیماری سرطان در عصر حاضر تغییرات چشمگیری رخ داده است.

بیماریهای که زمانی در غرب عمیقا ننگین بود امروزه نوع نگاه به آن تغییر کرده است، بطوری که از پشت پرده روابط اجتماعی انسانی به جایگاه مرکزی تری در فرهنگ معاصر سلامتی و بیماری، آورده شده است کشفیات و یافته های مربوط به سرطان در مجلات و روزنامه های معروف، تلویزیون، مطبوعات و فیلم قابل مشاهده هستند.
جنبه های استعاری و روایی تجربه ی سرطان بخش مهمی از این فرایند هستند و این توانایی برای نمایش در طول بیماری، برای روایت و داستان، برای بیان دیداری و سه بعدی برای بسیاری از بیماران و همچنین گاهی برای متخصصین، فراهم شده است.
 یک جنبه ویژه از این موضوع آن است که استعاره قابل توجهی از بسیاری ازاقدامات مربوط به مراقبت در سرطان تبدیل به سفری شده است مواجهه با بیماری به معنی ورود به مسیری است که ممکن است ویژگیهای بسیاری داشته باشد-مراحل و دوره ها؛ عناصر قابل پیش بینی و غیرقابل پیش بینی؛ و شاید گویاترین آن، پتانسیل لازم برای رشد و اکتشاف فردی باشد.
 یکی از جنبه های آن اشتیاق فزاینده در داستان ها، روایت های مختلف ، مجلات و خاطرات بیماران است. جنبه
دیگر آن پتانسیل لازم برای کار هنری و هنرآفرینی برای روشن کردن این فرآیندهاست.در سالهای اخیر، هنردرمانگرها کار خود را در محیط های مختلفی انجام داده اند، در جاهایی که افراد مبتلا به سرطان یافت می شوند: در واحدهای سرطان شناسی، در آسایشگاه و بیمارستانها، در خدمات مراقبت تسکینی، در منزل شخصی بیماران.
علاوه بر این برخی سازمانهای تخصصی داوطلبانه و بنیادهای غیر انتفاعی ویژه ای  ایجاد شده اند که استفاده از هنر درمانی را در کانون توجه شیوه های مراقبتی قرار میدهند.
این امر بدین معنا است که هنردرمانی به عنوان بخشی از طیف قانونی فعالیتهایی شناخته میشود که مجموعه  مراقبتها در سرطان را تشکیل میدهد تعداد هنردرمانگران بسیارزیاد شده است، فرصتهای آموزشی و نظارتی گسترش یافته است و آگاهی از نقش هنر آفرینی و تفسیر و تعبیر در طول "سفر"سرطان تاکنون اینگونه نبوده است.
تمامی این عوامل باعث میشود «هنردرمانی و مراقبت در سرطان» مورد استقبال قرار گیرد.
این کتاب کمک قابل توجهی به درک ما از جایگاه هنردرمانی در مراقبتهای مربوط به بیماران سرطانی میکند.
 نویسندگان آن متخصصان باتجربه ای هستند که با دقت و ریزبینی درمشاهده، توجه به جزئیات و با تمرینات روزمره، حس تعاملی ایجاد میکنند که فرد را به خواندن وا میدارد.
بویژه این کتابی سرشار از تفکر انعکاسی و بازتابی است که موجب انگیزه و چالش فکری میشود و همچنین به نوآوری و خلاقیت میپردازد.دایان والر و کاریل سیبت با هم مجموعه ای از فصلهای جذاب را دراین کتاب نوشته و منتشر کرده اند که شامل اکتشاف نظری، مطالعات موردی دقیق و تفاسیر در مورد مسائل سازمانی و عملیاتی است که ارائه هنردرمانی را شکل میدهد.
 آنها سوالاتی درمورد جایگاه هنردرمانی در چارچوب سیاستهای در حال توسعه برای مراقبت از بیماران مبتلا به سرطان مطرح کردند و نیز اهمیت ارزیابی و توسعه پایگاهی ازشواهد برای این نوع کارها در صورتی که به منظور به رسمیت شناختن بیشتر و تامین بودجه مناسب برای هنردرمانی باشد را مشخص نمودند.
کتاب «هنردرمانی و مراقبت در سرطان» مجموعه ای غنی و شگفت انگیز از نوشته ها است. من از صمیم قلب آن را به دوستداران هنردرمانی و اشخاصی که با بیماری سخت مواجه هستند توصیه می کنم وهمچنین به هرکسی که علاقه مند مراقبت از افراد مبتلا به سرطان است.

 این کتاب توسط شقایق هاشمی شکفته ترجمه و به همت انتشارات یانا در 392 صفحه در قطع وزیری و با قیمت 120000 تومان در اختیار علتقه مندان قرار گرفته است .
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
چرا همیشه بدنبال این هستیم که بدانیم چرا گل خار دارد؟ بیایید گاهی بدنبال آن باشیم که بدانیم چرا خار گل دارد؟