کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گزارشی از دانشگاه یورک

رابطه نمک و سرطان پستان

خبرگزاری ایسنا , 5 ارديبهشت 1401 ساعت 19:59

تشخیص و درمان سرطان پستان با بررسی نمک موجود در تومورها


تحقیقات جدید نشان می‌دهد که سطوح سدیم در تومورهای سرطان پستان می‌تواند نشانه‌ای دقیق برای بررسی تهاجمی بودن سرطان و میزان اثربخشی درمان‌های شیمی‌درمانی بر آن‌ باشد.

به گزارش وبسایت دانشگاه یورک،در مطالعه‌ای که توسط دانشگاه‌های یورک (York) و کمبریج (Cambridge) انجام شده است، محققان روشی را با استفاده از تصویرسازی تشدید مغناطیسی سدیم (MRI) برای تشخیص میزان نمک در تومورهای سرطان پستان در موش‌ها توسعه داده‌اند.

با استفاده از این روش، محققان به بررسی تومورهای سرطان پستان پرداختند و دریافتند که در داخل سلول‌های سرطانی، نمک (سدیم) انباشته شده است و تومورهای فعال‌تر، سدیم بیشتری دارند.

سپس محققان مجموعه‌ای متشکل از ۱۸ تومور را انتخاب کردند و برخی از آن‌ها را تحت شیمی‌درمانی قرار دادند. هنگامی که آن‌ها تومورها را پس از یک هفته اسکن کردند، دریافتند که سطح سدیم در تومورهای تحت درمان با شیمی‌درمانی کاهش یافته است.

در حال حاضر سالانه حدود ۵۵هزار و ۹۲۰ مورد جدید سرطان پستان در بریتانیا تشخیص داده می‌شود و این بیماری، عامل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در زنانِ سراسر جهان است.

به گفته محققان، بررسی سطوح نمک می‌تواند ابزاری جدید برای کمک به تشخیص و نظارت بر سرطان پستان باشد. این تیم اکنون در حال انجام یک مطالعه مشاهده‌ای هستند تا دریابند که آیا این نتایج را می‌توان در انسان‌های مبتلا به سرطان پستان تکرار کرد یا خیر.

نویسنده ارشد این مطالعه، دکتر "ویلیام براکنبری" (William Brackenbury) از دپارتمان زیست‌شناسی دانشگاه یورک، می‌گوید: مدتی است که می‌دانیم تومورهای جامد حاوی نمک زیادی هستند، اما این تحقیق ما را یک قدم به درک علت این موضوع، نزدیک‌تر می‌کند.

یافته‌های ما نشان می‌دهد که سطوح بالای سدیم در تومورهای سرطان پستان از داخل سلول‌های سرطانی نشأت می‌گیرد تا مایع بافت اطراف آن‌ها و این بدان معناست که موضوع عجیبی در فعالیت متابولیک آن‌ها وجود دارد که منجر به تجمع نمک بیشتر نسبت به سلول‌های سالم می‌شود.

دکتر "براکنبری" افزود: در حال حاضر تعداد انگشت شماری اسکنر ام‌آرآی سدیم در سراسر کشور وجود دارد، اما مطالعه ما راه را برای استفاده از آن‌ها با روشی جدید برای تشخیص سرطان پستان، نظارت بر موفقیت درمان‌ها و افزایش بهبود بیماران هموار می‌کند.
به گفته نویسندگان این مطالعه، پتانسیل ساخت داروهایی برای مسدود کردن کانال‌های سدیم در سلول‌های سرطانی و کاهش رشد و گسترش تومورها نیز وجود دارد.

محققان همچنین می‌خواهند راه‌هایی برای بهبود وضوح ام‌آرآی سدیم که در حال حاضر تصویری نسبتاً پیکسلی در مقایسه با اسکن ام‌آرآی معمولی تولید می‌کند، ایجاد کنند. این امر آن‌ها را قادر می‌کند تا تحقیقات بیشتری به انجام برسانند.
پروفسور "فیونا گیلبرت" (Fiona Gilbert) از دانشگاه کمبریج، یکی از نویسندگان بالینی این مطالعه، می‌گوید: ما در مورد استفاده از این روش‌ها در کلینیک بسیار هیجان‌زده هستیم.

دکتر "سیمون وینسنت" (Simon Vincent) می‌گوید: حیاتی است که سرطان پستان به سرعت و با دقت تشخیص داده شود و پاسخ آن به درمان تحت نظارت دقیق قرار بگیرد تا بتوان اطمینان حاصل کرد که بیمار بهترین مراقبت درمانی را دریافت می‌کند.

این تحقیقات که در مراحل اولیه قرار دارد، می‌تواند به بهبود مراقبت از بیماران کمک کند. علاوه بر این، روشی که با آن سرطان پستان می‌تواند به انباشت سدیم بپردازد، باید مورد بررسی قرار گیرد؛ زیرا ممکن است به کشف‌ راه‌هایی جدید برای درمان این بیماری ویرانگر ختم شود.


کد مطلب: 58594

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/58594/رابطه-نمک-سرطان-پستان

میگنا
  https://www.migna.ir