جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ / ۲۳:۳۸
کد مطلب: 58595
۳
۱
ارزش‌های اخلاقی بخش جدایی‌ناپذیر فرآیند مشاوره است

مشاوران به هیچ وجه اجازه ندارند مراجعان را به خود وابسته کنند

مشاوران به هیچ وجه اجازه ندارند مراجعان را به خود وابسته کنند
به گزارش ایکنا، سیزدهمین پیش نشست تخصصی اولین کنفرانس بین‌المللی «خانواده و تربیت معنوی» با عنوان «ارزش‌های اخلاقی در مشاوره» با سخنرانی شکوه نوابی‌نژاد، چهره ماندگار رشته مشاوره روانشناسی، عصر امروز، دوشنبه ۵ اردیبهشت، در بخش مشاوره‌های قرآن‌بنیان نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد.

نوابی‌نژاد با بیان اینکه سلامت و عاقبت بخیری یک جامعه مرهون خانواده و بعد خدمات مشاوره‌ای است، گفت: مشاور در فرآیند مشاوره با مراجع سر و کار دارد که او با کل شخصیتش در تعامل با مشاور و روانشناس قرار می‌گیرد و به مشاور اعتماد دارد و لذا شاید تنها تجربه‌ای باشد که مراجع با تمام وجودش در نزد مشاور حضور دارد.

در این تعامل مراجع تمام مکنونات قلبی را برای مشاور مورد وثوق بیان می‌کند. بنابراین مشاوره یک کار با عظمت و حساس است و چنین کاری نمی‌تواند به دور ارزش‌های اخلاقی انجام گیرد.

نوابی‌نژاد اظهار کرد: این ارزش‌ها مبنای اصول اخلاقی در مشاوره و روانشناسی است که در سراسر فرایند مشاوره حاکم است، لذا مشاور نمی‌تواند به دور از ارزش‌ها با مراجعان برخورد کند. در واقع ارزش‌ها بخش لاینفک شخصیت مشاور و روانشناس است.

این متخصص حوزه مشاوره در ادامه به بیان فواید وجود این ارزش‌ها در فرآیند مشاوره و روان‌درمانی پرداخت و گفت: اولین فایده این است که مراجع از هر نوع تجاوز در فرایند مشاوره مصون می‌ماند و این باعث امنیت خاطر او می‌شود.

دومین فایده این است که مشاور از هر گونه اتهام و خطایی مبرا می‌شود و با اطمینان خاطر با مراجع خود کار می‌کند.

نوابی‌نژاد سومین فایده را تضمین امنیت به جامعه دانست و گفت: در این وضعیت مردم با آرامش خاطر دیگر اعضای خانواده را برای دریافت خدمات مشاوره‌ای می‌فرستند. از این منظر کار مشاوره کار مقدسی است زیرا خدمت و کمک به مردم است.

این متخصص حوزه مشاوره درباره اصولی که این اخلاق حرفه‌ای ارائه می‌دهد، گفت: اولین اصل استقلال مراجعان است. مشاوران به هیچ وجه اجازه ندارند مراجعان را به خود وابسته کنند و بالعکس باید عزت نفس و خودباوری مراجعان را افزایش دهند.

وی افزود: اصل دوم نیکوکاری است؛ از لحظه‌ای که مراجع نزد مشاور می‌آید، گفتار و نگاه و برخورد مشاور با مراجع باید به سود مشاور باشد.

شکوه نوابی نژاد نوابی نژاد بیان کرد: اصل سوم آسیب نرساندن به مراجعان است؛ مشاوران حق ندارند سؤالی بکنند که به مراجعان آسیب برساند یا از نظریه و تکنیکی استفاده کنند که به مراجع بی حرمتی شود.

وی عدالت را اصل چهارم خواند و گفت: منظور از عدالت این است که با انصاف با تمامی مراجعان باید برخورد کرد و با همه مراجعان با هر درجه تحصیلی، موقعیت شغلی، نگرش سیاسی، جایگاه اقتصادی و اجتماعی و گرایش مذهبی باید به یکسان رفتار کرد تا مراجعان احساس عزت و کرامت کنند.

نوابی‌نژاد در پایان وفاداری را آخرین اصل خواند و اظهار کرد: مشاور باید به مسئولیت‌ها و تعهداتش متعهد باشد و به لحاظ زمان و کیفیت کار و تمرکز باید دربست وقت خود را در اختیار مراجع قرار دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
شماها بهتره تکلیف سازمان نظام را مشخص کنید که الان بیست ساله از عمرش میگذره اما هیچ فایده ای به حال جامعه روانشناسی و مشاوره نداره. همه ش بزرگانش باهم درگیر هستند.
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
شکست خوردن و زمین خوردن یک اتفاق است تسلیم‌شدن و بلندنشدن یک انتخاب است. نگذار انتخاب‌هایت اسیر اتفاق‌ها شود..!!!