جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ / ۱۷:۳۸
کد مطلب: 58600
۱
علائم هشدار دهنده‌ در سنین پیش از دبستان

اختلال یادگیری در سنین پیش از دبستان/ دکترمعصومه بیات

برخی علائم اولیه
اختلال یادگیری در سنین پیش از دبستان/ دکترمعصومه بیات
معصومه بیات دکترای تخصصی علوم اعصاب و کارشناس توانبخشی دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان، دانشگاه علوم پزشکی ایران در یادداشتی اختصاصی برای میگنا نوشت :  آگاهی از علائم هشداردهنده‌ی اختلالات یادگیری و ارائه‌ی کمک‌های لازم به کودکان در مراحل اولیه می‌تواند در کاهش مشکلات آینده‌ی کودک امری کلیدی باشد. بر اساس گزارش موسسات ملی بهداشت ایالات متحده آمریکا(NIH) اختلالات یادگیری یک نفر از هر هفت نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
بنابراین، درمانگران و والدین باید با شاخص‌های اولیه‌ی اختلال یادگیری آشنا شوند تا در اسرع وقت به‌جست‌وجوی کمک‌های مناسب بروند. در این مورد اوایل دوران پیش‌دبستانی و سال های اول مدرسه بسیار مهم هستند.
شایع ترین نوع اختلال یادگیری، مشکل در زبان و خواندن است. یک مطالعه NIH نشان داد که 67 درصد از دانش‌آموزان خردسالی که بر اساس ارزیابی‌های تخصصی در معرض خطر مشکلات خواندن شناسایی شدند، با دریافت کمک‌های زودهنگام توانستند در سطح متوسط یا بالاتر از حد متوسط بخوانند.

کودکان دارای اختلالات یادگیری اطلاعات را به‌گونه‌ای متفاوت پردازش می کنند، اما عموماً هوش طبیعی یا بالاتر از حد متوسط دارند. داشتن اختلال یادگیری می‌تواند بر توانایی کودک در خواندن، نوشتن، صحبت کردن، انجام محاسبات ریاضی و ایجاد روابط اجتماعی تأثیر بگذارد.
در زیر چندین علامت هشدار دهنده‌ی اولیه را ذکر کرده‌ایم که معمولاً وجود آنها در سنین پیش از دبستان ممکن است با اختلالات یادگیری مرتبط باشد. بسیاری از کودکان خردسال ممکن است یک یا دو مورد از این رفتارها را نشان دهند، کودکی که مدتی طولانی چند مورد از این علائم را داشته باشد باید مورد ارزیابی تخصصی قرار بگیرد.
علائم هشدار دهنده‌ی اولیه در سنین پیش از دبستان:
- دیر صحبت کردن در مقایسه با کودکان دیگر
- مشکلات تلفظی
- اشکال در یاد گرفتن کلمات جدید و رشد آهسته‌ی واژگان
- جستجو برای یافتن کلمات به‌نحوی که گویا قادر به یافتن کلمه مناسب نیستند.
- مشکل در درک سوالات
- بی‌علاقگی به شنیدن و بازگویی داستان
-داشتن مشکلاتی در  دستورزبان که نامتناسب با سن باشد.
- مشکل در قافیه‌سازی
- سرعت کم در نامیدن اشیا و رنگ‌ها
- مشکل در یادگیری رعایت توالی‌ها، مثل شمردن اعداد یا نام‌بردن روزهای هفته
- اشکال در درک مفاهیم عددی و زمان
- بی‌قراری و حواس‌پرتی
- مشکل در تعامل با همسالان
- ضعف در پیروی از دستورالعمل‌ها یا به خاطر‌آوردن روال انجام امور روزمره
- دست و پا چلفتی بودن
- مشکل در مهارت‌های حرکتی ظریف و کار با اشیاء کوچک (نخ کردن مهره ‌ها، بستن بند کفش‌ها و بستن دکمه‌ها)
- فقدان مهارت کافی در حرکاتی مثل دویدن، پریدن یا بالا رفتن
- مشکل در نقاشی کشیدن، رنگ‌آمیزی یا ترسیم از روی الگو و یا عدم علاقه به انجام این کارها

البته اختلال یادگیری انواع و شدت مختلفی دارد و ممکن است کودک برحسب نوعی از اختلال یادگیری که در معرض آن قرار دارد علائم مختلفی نشان دهد. این لیست صرفا علائم هشدار دهنده‌ی اصلی و غالب را ارائه کرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
هر وقت احساس حسادت کردیم ، یادمان باشد ، خاموش کردن شمع دیگری ، باعث نمیشود ، شمع ما درخشان تر نور افشانی کند