پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ / ۱۹:۲۷
کد مطلب: 58602
۱
باشگاه تاب آوری

اهمیت دیدگاه اکولوژیک در تاب­‌‌آوری

برگرفته از کتاب تاب آوری جوانان و فرهنگ
اهمیت دیدگاه اکولوژیک در تاب­‌‌آوری
عفت حیدری مترجم کتاب تاب آوری جوانان و فرهنگ از انتشارات شبگیر در یادداشتی اختصاصی برای میگنا نوشت طی سال­‌‌های جدید با تغییر اصولی با الگوی سیستم­‌‌های چندسطحی و پویای ، خطرپذیری و تاب­‌‌آوری، تأکید تازه­‌‌ای روی فرایندهای نهفته در محیط‌­‌‌های زندگی انسانی و به­‌‌ویژه در فرآیندفرایندهای فرهنگی وجود دارد.

هیچ­‌‌کدام از سیستم­‌‌های اجتماعی اکولوژیک به­‌‌لحاظ فرهنگی خنثی نیستند(اسمیت، بوند و کاگیتاسیبسی،؛ 2006) یا به­‌‌تنهایی عمل نمی­‌‌کنند؛ آن­‌‌ها در سطوح چندگانه­‌‌ای عمل می­‌‌کنند که حوزه­‌‌های بومی و جهانی گسترده­‌‌تررا پوشش می­‌‌دهند (رایت، مستن و نارایان،؛ 2013). بنابراین، درک مفهوم­‌‌سازی تاب­‌‌آوری با مکانیسم­‌‌هایی که از سازگاری با دشواری­‌‌ها حمایت می­‌‌کنند، اغلب فرهنگ‌­‌‌های تعاملی را شکل می­‌‌دهند که اکولوژی­‌‌های اجتماعی را تعریف می­‌‌کنند
شناسایی سطوح چندگانه با اکولوژی فردی، امکان هدف قراردادن تعدادی از محیط­‌‌ها را نشان می­‌‌دهد که در آن، به‌­منظور کاهش خطر و افزایش منابع و تقویت سیستم­‌‌های حمایتی، مداخله صورت می­‌‌گیرد.چنین دیدگاه اکولوژیکی ممکن است در افزایش پیامدهای تاب­‌‌آوری، حیاتی و مهم باشد.
سیستم­‌‌های فرهنگی­‌‌­اجتماعی اغلب در محیط خانواده­‌‌ها و جوامع، سیستم­‌‌های باور و راه و رسم زندگی و سازگاری با مشکلات عمومی زندگی فراهم می­‌‌آورند و هم­چنین از فرآیندفرایندهای دیگر و دانش فرهنگی­‌‌ای که درجمع به سازگاری مثبت تحت شرایط نرمال و تاب­‌‌آوری در موقعیت­‌‌های دشوار می­‌‌انجامد، استفاده می­‌‌کنند(هارکنز و سوپر،؛ 2012).
دانش و سنت­‌‌های سازگارانه طی نسل­‌‌ها منتقل شده و درجریان تکامل فرهنگی، انتخاب و تقویت می­‌‌شود. خانواده­‌‌ها و مؤسسات فرهنگی، اغلب وظیفه­‌‌ی تربیت نسل بعدی را طی باورها و فرآیندفرایندهای فرهنگی به­‌‌عهده می­‌‌گیرند.
گرچه این سنت­‌‌هاوسیستم­‌‌های اعتقادی طی نسل­‌‌ها توسط مردم­‌‌شناسان مورد مطالعه قرارگرفته­‌‌اند،؛ اما در سال­‌‌های اخیر درعلم تاب­‌‌آوری، روی عوامل و فرآیندفرایندهای حمایتی فرهنگی، تمرکز چندانی صورت نگرفته است. برخی از پژوهش­گران اولیه تأکید کرده­‌‌اند که متن و محیط هردو مهم هستند (به‌­‌‌ویژه مستن، بست و،گارمزی،؛ 1990؛، روتر،؛ 1990).
پژوهش­گران خاص،به دنبال تمرکز بیش­‌‌تر فرهنگی­‌‌ ­اجتماعی بودند (برای مثال:، اوگبو،؛ 1981) و تحقیقات و پژوهش‌­های خاصی در محیط­‌‌های خاص فرهنگی صورت گرفت(برای مثال:، لافرامبویز، هیت، اولیور و ویتبک،؛ 2006).
به­‌‌هرحال، تلاش­‌‌های سیستماتیک برای بررسی فرایندهای فرهنگی به­‌‌ندرت صورت می­‌‌گرفت.با تلاش­‌‌های انجام‌­گرفته در قرن بیست­‌‌ویکم برای گسترده­‌‌کردن مطالعات تاب­‌‌آوری، افزایش هم­کاری­‌‌های بین­‌‌المللی و هما­هنگی مطالعات چندملیتی، درنهایت، نشانه­‌‌هایی از یک رنسانس و تحول حقیقی در پژوهش­‌‌های تاب­‌‌آوری با توجه ویژه روی محیط­‌‌های فرهنگی دیده می‌­‌‌شود (مستن،؛ 2014).
این تغییر و تحول، مدیون تلاش­‌‌های قابل­‌‌توجه پژوهش­گران در سراسرجهان به­‌‌منظوربهبود تاب­‌‌آوری درمحیط­‌‌های مختلف است.
این پژوهش­گران دارای شبکه­‌‌ای از محققان هستند که روی اکولوژی اجتماعی تاب­‌‌آوری متمرکزند (اونگار ودیگران را ببینید،؛ 2013) و همین‌­‌‌طور پژوهش­گرانی که روی توان جوانان مهاجرتمرکزکرده­‌‌اند(مستن ودیگران را ببینید،؛ 2012).
پژوهش­گران بین­‌‌المللی که مصیبت و خشونت سیاسی را با هدف بهبودآمادگی، بهبودی یا صلح مطالعه می­‌‌کنند، نقش کلیدی در موج جهانی بازی می­‌‌کنند
سازمان­‌‌های بین­‌‌المللی وبشردوستانه، ازجمله یونیسف وبانک جهانی بودجه، مدیریت لازم را برای پژوهش­‌‌های متفاوت‌­‌‌تر و جهانی­‌‌تر برای پژوهش­‌‌های تاب­‌‌آوری فراهم آورده­‌‌اند (برای مثال:، بریتو، انگل و سوپر،؛ 2013؛، لوندبرگ ورملی،؛ 2012).
بر اثرتلاش­‌‌های بین­‌‌المللی­‌‌ای که انگیزه­‌‌ی آن در بسیاری از موارد، تهدید نسبت به رشد انسانی است، پژوهش­‌‌های تاب­‌‌آوری درمحیط­‌‌های مختلف به­‌‌سرعت رشد پیدا می­‌‌کند.
مصادف با آن، تعریف و مقیاس­‌‌ها ومتدها و یافته­‌‌ها و مواردی درادبیات تاب­‌‌آوری درنظام­‌‌های متعدد تغییرمی­‌‌کنند تا شواهد و چالش­‌‌های این کار جدید را منعکس کنند.دانش گسترده و وسیع درمورد تاب­‌‌آوری درمیان بافت­‌‌های مختلف فرهنگی،نوید فرایندهای جهانی و منحصربه­‌‌فرد و استراتژی­‌‌های هوشمندانه را برای حمایت از تاب‌­آوری در محیط می­‌‌دهد.
https://static2.borna.news/thumbnail/1l5ChaFFamtB/c-5e-GrpQoxvSUuTA98NsxM4nZ53FJIggXpYEUp0nCD03NCNlwGpv9OFHbqWJYS5/d6de02c6-5edf-4e23-9738-32722147a533.jpg

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
ز باغ رعيت، گر مَلك خورد سيبي / برآرند غلامان، درخت از بيخ