پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ / ۱۴:۲۳
کد مطلب: 58608
۲

ایرادت ازدواج با دختر بزرگتر از خود!

ایرادت ازدواج با دختر بزرگتر از خود!
موافقانش می‌گویند این کاری بوده که مردان همواره انجام داده‌اند و کمتر هم عجیب به نظر رسیده‌ یا نقد شده‌اند.

مخالفان اما می‌گویند تکرار انتخابی از این دست از سوی زنان الزاماً تجربه‌ای رهایی‌بخش به دنبال نخواهد داشت. آنها می‌گویند روند پیری در زنان سریع‌تر از مردان است و وقتی با مردی که سال‌ها از خودشان جوان‌تر است ازدواج می‌کنند احتمال آسیب‌ دیدن خود را افزایش می‌دهند.
اما انگار ما بخواهیم یا نخواهیم تغییراتی در الگوی ازدواج خانواده در حال رخ دادن است.

قرن‌ها شنیدن خبر ازدواج مردان با زنان کوچکتر برای جامعه عادی شده بود و هیچ‌وقت کسی از این مردان نمی‌پرسید چرا؟ اما حالا تمایل به ازدواج با زنان بزرگتر در میان بعضی از مردان دیده می‌شود و تحلیل‌های اجتماعی و روانشناسی را به خود اختصاص داده است. ازدواج مردان و زنان با افراد کوچکتر یا بزرگتر از خودشان، یکی از پرمناقشه‌ترین بحث‌ها در خانواده‌هاست.


حرف‌های از مد افتاده
«این حرف‌ها قدیمی شده است.» پزشک آزمایشگاه است؛ دختری مستقل که طی سال‌ها فعالیت به تمکن مالی خوبی دست یافته و حالا سال دهم زندگی مشترکش را پشت‌سر می‌گذارد. «من ٦سال از همسرم بزرگترم و تاکنون این مسأله باعث مشکلی در زندگی‌مان نشده است.» همسر «سیمین» هنرمند است و کلا‌س‌های موسیقی برگزار می‌کند. البته «فاطمه» این حرف‌ها را قدیمی نمی‌داند و معتقد به ازدواج با مرد بزرگتر است. «دوست دارم با بزرگتر از خودم ازدواج کنم، البته اکثر دوستانم هم بزرگتر از من هستند.

درست و غلط‌های ازدواج با فاصله سنی معکوس
حوصله ندارم، بچه بزرگ کنم.کوچکتر که باشند باید برایشان مادری کنیم و جایگاه‌ها تغییر می‌کند برای همین نمی‌توانند مسئولیت‌پذیر باشند.» اما «نسیم» بهترین ازدواج را با هم‌سن‌وسال می‌داند. «هم‌سن‌وسال بودن خیلی خوب است چون درک بهتری از دنیای هم داریم، البته اگر شرایطی پیش بیاید که از ابعاد مختلف مناسب و منطقی باشد حاضرم با یکی، دو سال بزرگتر یا حتی کوچکتر از خودم هم ازدواج کنم.» «ساناز» از دختران دهه شصتی است و در برنامه‌ریزی زندگی‌اش ازدواج اصلا جایی ندارد!«اصلا به ازدواج فکر نمی‌کنم ولی واقعیت این است که در ازدواج بزرگتر یا کوچکتر بودن زوج بستگی به شرایط روحی و تربیتی افراد دارد و نمی‌توان گفت این مسأله خوب یا بد است! بعضی از مردان و زنان از نظر شخصیتی دوست دارند با فردی ازدواج کنند که از نظر سنی بزرگتر باشد تا بتواند نقش حامی بودن را برایشان بازی کند.

واقعیت این است که بعضی‌ها دوست دارند همیشه مورد حمایت قرار بگیرند. در مقابل هم عده‌ای خواهان ازدواج با افراد کوچکترند تا بتوانند نقش اولیا بودن را برایشان ایفا کنند.» «شیرین» و «محدثه»‌ هم جزو دهه‌شصتی‌ها محسوب می‌شوند، البته اواخر دهه و هر دو بر این باورند که مردی که برای زندگی مشترک انتخاب می‌کنند باید بزرگتر از آنها باشد. «محدثه» ٣یا٤سال بزرگتر بودن را برای مرد مناسب می‌داند، البته «شیرین» دلیل این تمایلش را درک بالاترش نسبت به مسائل در مقایسه با مردان هم‌سن‌وسالش عنوان می‌کند.

مناسب ترین فاصله سنی بین زن و شوهر
اینکه مناسب ترین فاصله سنی چقدر است بستگی به شرایط فردی، رشد عقلی، عاطفی و بلوغ فکری هر فرد دارد و در افراد مختلف می تواند متفاوت باشد. افرادی که در محدوده سنی نزدیک هم باشند، تجربه ها و خاطره های یکسانی دارند و پیش زمینه فرهنگی مشابهی برای درک کردن هم خواهند داشت.

دختر و پسری که در سن ازدواج قرار دارند باید از نظر فکری در یک سطح قرار گیرند. تفاوت سن در فرهنگ ما اهمیت دارد ولی میزان آن را هیچ علم و منطقی با قاطعیت تخمین نزده است.

تفاوت سنی نباید بیشتر از 10 سال باشد زیرا هر دهه از زندگی انسان دوره ی خاصی است و ویژگی ها، شرایط و نیازهای ویژه ای را دارد که منحصر به آن دوره است. دو نفر با تفاوت زیاد در دو مرحله متفاوت از زندگی هستند و نیازها و ویژگی های آنها متفاوت است.

تجربه های هیجانی متفاوت
بدیهی است که افرادی که سن پایین تری دارند، هیجان بیشتری نسبت به فرد دارای سن بالاتر دارند. بنابراین در ازدواج هایی که زن سن بالاتری از مرد دارد ، نمی تواند کارها و هیجانات او را درک کند.

زن دچار خستگی، درماندگی و استیصال می شود چون شوهر در حال مبارزه و حل مشکلاتی است که زن آن را قبل تر به نوعی تجربه کرده و برخی رفتارها، ناپختگی ها و حتی خطرکردن های معقول مرد برایش جذاب نیست و حتی او را به نوعی بی مسئولیت تصور می کند.


یک تجربه موفق
رئیس جمهور فرانسه امانوئل ماکرون با زنی 24 سال بزرگتر از خودش که معلم دبیرستانش بود ازدواج کرده است. آنها زمانی که او 15 ساله بود باهم ملاقات کرده بودند. اگرچه تا زمانی که او به بزرگسالی نرسیده بود به لحاظ عاشقانه وارد رابطه نشده بودند، اما بررسی های عمومی نشان می دهد که آنها سالها درگیر هم بوده اند.

با وجود کلیشه ها و لکه های ننگی که در جامعه های مختلف به ازدواج های مردان با زنان بزرگتر از خودشان زده می شود، اما این پدیده همنان رخ می دهد و حتی پیشرفت هم کرده است. اما واقعا علت علاقه مردان به زنان بزرگتر از خودشان چیست؟ علم به این سوال پاسخ داده است.

دلایل بیشماری ذکر شده، مثل این حقیقت که آنها از خودشان مطمئن هستند و به خودشان اعتماد دارند و مکالمه کنندگان خوبی و عالی هستند که فقط روی تشکیل خانواده تمرکز نمی کنند.

بعضی دیگر ذکر کرده اند که توجه کردن یک زن سن بالا تر به آنها عزت نفس و اعتماد به نفس شان را افزایش می دهد. برخی دیگر تشخیص دادند که زنان مسن تجربه بیشتری در زندگی، ثبات عاطفی و زمینه سازی رابطه دارند و می توانند صداقت و دیدگاههای مختلفی را ارائه دهند.

مردانی که رابطه با زنان بزرگتر از خودشان را ترجیح می دهند، شکایت می کنند که رابطه با زنان کم سن و سالتر یا هم سن خودشان مستلزم کنارآمدن با رفتارهای نابالغ و بچگانه و بازیگوشی های آنها است.


عشق واقعی سن نمی شناسد!
برین کولیسون و لوسیانا پونس د لئون (2018)، با بررسی منابع تعصب نسبت به روابط با فاصله سنی، تشخیص می دهند که این تئوری تکاملی معتقد است که زنان جوان تر باید مردان کمی پیرتر را برگزینند تا آمادگی باروری را به حداقل برسانند.

آنها خاطرنشان می کنند که روابط غیرعادی از لحاظ فاصله ی سنی، به ویژه هنگامی که زن بزرگتر است، به نظر می رسد که این تمایلات همسر را نقض می کند.

اما در واقعیت، به نظر می رسد که برخی از مردان، زنان تا حدودی بزرگتر را انتخاب می کنند، زیرا اینگونه بیشتر در رابطه احساس برابری می کنند. چنین جفت گیری هایی از آنچه بیشتر مردم باور دارند متداول تر و موفق تر هستند.
 
مرجع : برترین ها
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
با خودت صادق باش و نگران آنچه دیگران درباره ات فکر می کنند نباش . تعریفی را که آنها از تو دارند نپذیر ، خود ، خودت را تعریف کن