کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

90 درصد کودکان دبستانی در تهران کمبود ویتامین D دارند

20 آبان 1390 ساعت 10:53


رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور گفت: در تهران بیش از 80 درصد کودکان دبستانی کمبود ویتامین ‌D دارند و تا 90 درصد آنان درجاتی از کمبود ویتامین ‌‌D دارند.
مجید حاجی فرجی امروز در نشست خبری نخستین جشنواره ملی شیر و سلامت که در وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار داشت: حساسیت‌زایی در زمینه مصرف شیر بسیار اهمیت دارد. شیر سرشار از مواد غذایی انرژی‌زاست و با مصرف آن می‌توان ریزمغذی‌های مهم را دریافت کرد.
وی گفت: علی‌رغم توصیه‌های زیادی که متخصصان درباره مصرف روزانه شیر انجام می‌دهند ولی باز هم این ماده غذایی کمتر مصرف می‌شود. طعم و عادات مختلف و نوع کیفیت شیر باعث شده است که شیر کمتر استفاده شود.
رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور اظهار داشت: بسیاری از کودکان تمایلی به مصرف شیر ندارند و باید آنها را وادار به مصرف شیر کرد. راه‌های تبلیغاتی ما برای مصرف شیر کم است و روش‌های کمی را به کار گرفته‌ایم و از رسانه‌ها و از طرق مختلف فرهنگی می‌توان برای فرهنگ‌سازی استفاده کرد.
حاجی فرجی افزود: فرهنگ‌سازی برای قشر کودکان و نوجوانان متغیر است و سیاستگذاران، فرهنگ‌سازی را باید گسترش دهند؛ شیری که در مدارس توزیع می‌شود کیفیت مناسبی ندارد و باید شیر را غنی‌سازی کنیم. با وزارت بهداشت و آموزش و پرورش تفاهم‌هایی داشتیم که شیری که به دانش‌آموزان در مدارس داده می‌شود غنی‌‌سازی شود که علاوه بر درشت‌مغذی‌ها، ریزمغذی‌ها را دریافت کنند.
وی ادامه داد: مصرف شیر 30 تا 40 درصد نیاز کودکان به کلسیم و ویتامین D را تأمین می‌کند و باید شیر غنی‌شده به کودکان داده شود؛ هم‌اکنون طبق آمارهایی که در دست است وضعیت کمبود ویتامین D در بین ایرانیان بسیار خطرناک است. در تهران بیش از 80 درصد از کودکان دبستانی کمبود ویتامین ‌D دارند و تا 90 درصد درجات مختلفی از کمبود ویتامین ‌‌D وجود دارد.
رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور اضافه کرد: کودکان باید حداقل روزی 2 لیوان شیر مصرف کنند البته افراد کم‌درآمد در خرید شیر با قیمت‌های بالا دچار مشکل هستند. تصمیم‌گیرندگان باید شیر را با هزینه کمتر به مردم ارائه دهند.
وی بیان کرد: شیر در کشور به اندازه کافی تولید می‌شود و بر اساس آمارهای موجود امکان پوشش تمام مردم وجود دارد و سیاستگذاران ما در توزیع مناسب آن باید دخالت داشته باشند.
حاجی‌فرجی بیان داشت: طبق آمار غیر رسمی مصرف شیر از زمانی که یارانه حذف شده کمتر شده است و قشر متوسط در خطر هستند.
به گزارش توانا، همایش ملی شیر و سلامت 18 تا 20 آبان در انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور برگزار می‌شود.

منبع: فارس


کد مطلب: 5863

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/5863/90-درصد-کودکان-دبستانی-تهران-کمبود-ویتامین-d

میگنا
  https://www.migna.ir