جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ / ۰۵:۲۸
کد مطلب: 58630
۲

تنها ۵ درصد از بودجه نظام سلامت صرف سلامت روان می‌شود

تنها ۵ درصد از بودجه نظام سلامت صرف سلامت روان می‌شود
به گزارش وبدا، دکتر حمیدرضا اشراقی در حاشیه برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در بخش دانشگاهی درجمع دانشجویان علوم پزشکی با بیان این مطلب افزود: اگر بگوییم تنها ۵ درصد از این بودجه را صرف سلامت روان هزینه می‌کنیم، گزاف نگفته‌ایم و این ۵درصد نیز بیشتر صرف حوزه مراجعات مبتلایان اختلالات روان، مسائل اجتماعی و موضوع اعتیاد است. در صورتی که باید بیش از پیش به موضوع سلامت روان جامعه اهمیت داده شود.

وی خاطرنشان کرد: ما در ایامی زندگی می‌کنیم که در دو سال گذشته به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با کرونا در ارتباط بوده‌ایم و خانواده ها، دوستان و همکاران این موضوع را تجربه کردند. عزیزان ما در حوزه دانشجویی بعضا ناملایمات و تجربه‌های شوم و مرگ عزیزان خود را در این ایام شاهد بودند و به نظر می‌آید بد نباشد در حوزه سلامت روان، مسئولان مربوطه و دست‌اندرکاران نظام بهداشت و درمان، به صورت جدی برنامه ریزی‌های منسجمی در این مسیر داشته باشند. ما باید در راستای ارتقای سلامت روان دانشجویان خود که قشری نخبه، اندیشمند و تاثیرگذار هستند برنامه‌ریزی‌های مفصلی داشته باشیم و رسالت معاونت فرهنگی و دانشجویی در این راستا خطیر و سنگین است.

مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: اگر برای هر دانشجو، مبلغ ۵۰ هزارتومان در سال به عنوان سرانه سلامت روان در نظر بگیریم، با کمک اساتید و کارشناسان حوزه سلامت روان و مشاوران باتجربه که جزو اقشار دغدغه‌مند و تاثیرگذار هستند، می‌توان برنامه ریزی‌های خوبی در این حوزه انجام دهیم.

دکتر اشراقی گفت: در حوزه آموزش وزارت بهداشت این آمادگی را داریم که بتوانیم کوریکولوم‌های آموزشی را در قالب موضوعات مهارت‌های سبک زندگی ایرانی اسلامی به جامعه هدف انتقال دهیم.

مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه درحال حاضر ۲۲۰ هزار دانشجو در مقاطع و رشته‌های مختلف تحصیلی در دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور مشغول به تحصیل هستند، گفت: دانشجویان علوم پزشکی آینده داران نظام سلامت هستند که در آینده نزدیک خدمات بهداشتی درمانی خود را به جمع ۸۵ میلیون نفری ایرانی اسلامی خواهند داد از این رو باید در وهله نخست خود از نظر سلامت جسم وروح سالم باشند تا بتوانند خدمات ارزنده‌ای به مردم ارائه دهند.

مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه قانون مترقی جوانی جمعیت و حمایت از خانواده به تازگی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده، اظهار کرد: این قانون در قالب یک برنامه عملیاتی در مجموعه دولت به تمامی دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده و دستگاه‌های متعددی عهده دار پیگیری و اجرای موضوع قانون جوانی و جمعیت و حمایت از خانواده هستند. قانونگذار چند تکلیف در حوزه وزارت بهداشت در مسیر این قانون تعریف کرده و در حوزه دانشجویی فرهنگی، راه اندازی مراکز مشاوره با سبک ایرانی- اسلامی جزو تکالیف حوزه معاونت فرهنگی و دانشجویی است.

وی افزود: امیدوارم همکاران ما در وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی بتوانند این موضوع و بحث جوانی جمعیت و حمایت از خانواده را به نحو احسن برنامه ریزی کنند و در آینده نزدیک بتوان با راه اندازی مشاوره ایرانی اسلامی و سبک ایرانی- اسلامی و همچنین سلامت اجتماعی، خدمات ارزشمندی را به جامعه هدفمان که دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه‌های علوم پزشکی هستند، ارائه کنیم.

گفتنی است بخش دانشگاهی بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «قرآن، کتاب امید و آرامش» از ۲۷ فروردین ماه در مصلای امام خمینی (ره) آغاز به کار کرد.

در این دوره از نمایشگاه که تا ۹ اردیبهشت ماه با شعار «قرآن، کتاب امید و آرامش» در شبستان اصلی مصلی بزرگ امام خمینی (ره) ادامه خواهد داشت، دستگاه‌ها و دانشگاه‌های عضو شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها در بخش دانشگاهی به ارائه آخرین دستاورد‌ها و پژوهش‌های خود در عرصه قرآن و عترت (ع) خواهند پرداخت.

برخی خدمات طب ایرانی و سنتی، ایستگاه جوانی و جمعیت، غرفه مخصوص واکسیناسیون، غربالگری و تست فشارخون و دیابت، مشاوره سلامت روان، ارائه خدمات مشاوره دندانپزشکی، غرفه کودک، غرفه طب ایرانی، مشاور کودک و نوجوان، مشاور طرح جوانی جمعیت، از جمله خدمات پزشکی است که توسط وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی ارائه می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
سخن گفتن با خدا مانند صحبت کردن با یک دوست پشت تلفن است... ممکن است او را در طرف دیگر نبینیم، اما می دانیم که دارد گوش می دهد...