کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گزارش پژوهش

اضطراب مادر بر مغز جنین تاثیر می گذارد

رضوان خندان

11 ارديبهشت 1401 ساعت 9:41

سلامت روان مادر، ساختار و بیوشیمی مغز جنین در حال رشد را تغییر می دهد. به گفته محققان، در مجموع، شواهد بر اهمیت حمایت از سلامت روان برای زنان باردار تاکید می کند.


نتایج مطالعه‌ای که روز جمعه منتشر شد نشان داد، نوزادان زنانی که سطوح بالایی از اضطراب، افسردگی و استرس را در دوران بارداری تجربه می ‌کنند، دچار تغییراتی در ویژگی‌های کلیدی مغز که بر رشد شناختی تأثیر می‌گذارد، می شوند.
پژوهشگران طی مطالعات جدید خود بر اساس اسکن‌ های تصویربرداری تشدید مغناطیسی از مغز نوزادان، دریافتند کودکانی که مادرانشان سطوح بالایی از استرس را در دوران بارداری گزارش کردند، شواهدی از حجم بزرگ‌ تر هیپوکامپ سمت چپ داشتند. هیپوکامپ به مغز در پردازش اطلاعات و کنترل حافظه کمک می کند.

تحقیقات انجام شده نشان می دهد که هیپوکامپ چپ با عملکرد مغز، یادگیری و بیماری های روانی مرتبط است.
به گفته محققان، شرایط عصبی مادر در دوران بارداری، تاثیراتی بر جنین می گذارد که در نهایت تغییراتی را در حجم هیپوکامپ چپ نوزادان ایجاد می کند و این تغییرات می تواند مشکلات رشد عصبی را که پس از تولد مشاهده می شود، توضیح دهد.
به گفته محققان، پس از به دنیا آمدن و رشد کودکان نوپا، این کودکان ممکن است مشکلات اجتماعی-عاطفی مداومی را تجربه کرده و در برقراری روابط مثبت با دیگران از جمله مادرشان مشکل داشته باشند.
دکتر کاترین لیمپروپولوس، رئیس و مدیر مؤسسه توسعه مغز در بیمارستان ملی کودکان در واشنگتن دی سی و یکی از نویسندگان این مطالعه، در رابطه با مساله فوق گفت: با شناسایی زنان باردار با سطوح بالای پریشانی روانی، پزشکان می‌ توانند نوزادانی را که در معرض خطر اختلالات عصبی بعدی هستند، تشخیص دهند. این کودکان ممکن است از مداخلات اولیه و هدفمند بهره ببرند.
طبق گفته مؤسسه ملی بهداشت، از هر چهار فرد باردار، یک نفر از علائم مرتبط با استرس رنج می برد که شایع ترین عارضه بارداری است.
لیمپروپولوس و همکارانش برای این مطالعه، شرایط ۹۷  فرد باردار و نوزادانشان را بررسی کردند. به گفته محققان، همه شرکت کنندگان باردار سالم بودند، اکثر آنها دارای سطح تحصیلات دانشگاهی و شاغل بودند. گفتنی است محققان از پرسشنامه های خود گزارشی معتبر برای اندازه گیری سطح اضطراب، افسردگی و استرس در شرکت کنندگان باردار استفاده کردند.
به گفته محققان، برای بررسی دقیق تر موضوع، حجم مغز جنین از تصاویر سه بعدی بازسازی شده به دست آمده از اسکن ام آر آی اندازه گیری شده و در ادامه رشد مغزی این کودکان در ۱۸ ماهگی با استفاده از مقیاس ‌ها و ارزیابی ‌های معتبر، مجددا اندازه‌ گیری شد.
به گفته پژوهشگران، علاوه بر اثرات استرس مادر در دوران بارداری، یافته ها نشان می دهد که پریشانی روانی مداوم پس از تولد نوزاد ممکن است بر تعامل والدین و کودک تأثیر بگذارد. مطالعه قبلی توسط همین تیم نشان داد که به نظر می رسد اضطراب در زنان باردار بر رشد مغز نوزادان آنها تأثیر داشته باشد.
تحقیقات دیگری نیز نشان داد که سلامت روان مادر، ساختار و بیوشیمی مغز جنین در حال رشد را تغییر می دهد. به گفته محققان، در مجموع، شواهد بر اهمیت حمایت از سلامت روان برای زنان باردار تاکید می کند.
شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی JAMA Open منتشر شده است.


 


کد مطلب: 58644

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/58644/اضطراب-مادر-مغز-جنین-تاثیر-می-گذارد

میگنا
  https://www.migna.ir