جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ / ۰۰:۱۰
کد مطلب: 58671
۰

یک ماه گذشت و ما چقدر به برنامه هایمان متعهد بودیم؟

یک ماه گذشت و ما چقدر به برنامه هایمان متعهد بودیم؟
حتما این جملات برای شما هم آشناست «از سال جدید ورزش می کنم»، «از سال جدید رژیم می‌گیرم یا بیشتر درس می‌خوانم»، « امسال کتاب می خوانم یا به سلامتی خودم بیشتر اهمیت می‌دهم» حالا ممکن است این جمله ها حرف های خود شما باشد یا مکرر از اطرافیانتان شنیده باشید.
 
به هر حال شروع سال جدید برای همه ما با احساسات متناقضی همراه است. گاهی سال سختی بوده و احساس شکست می‌کنیم ، گاهی سال خوبی بوده و احساس قدرت می‌کنیم. گاهی تلاش و گاهی اهمال کاری کردیم؛ واقعا چقدر برای اهدافی که شب عید در دفترچه یادداشت یا تقویم مان نوشته ایم وقت می‌گذاریم؟ حال که یک ماه از سال جدید گذشته بد نیست با مرور فروردین ماه به این فکر کنیم که علت اینکه به اهدافمان نمی رسیم چیست؟ یا دلیل موفقیت‌هایمان را ارزیابی کنیم؟


*واقع بین باشید
بهتر است در ابتدای سال جدید واقع بین باشید و احساساتی و بی منطق چند هدف سنگین برای خودتان نچینید. چون چنین اقدامی نه سالم و نه امکان پذیر است. اینکه شما برنامه بریزید مثلا در سال جدید هم در کنکور قبول شوید و هم ازدواج کنید 30 کیلوگرم لاغر شوید و حتی شغلتان را هم ارتقا دهید، واقعا شدنی است ؟!

بنابراین قبول کنید که برای یک سال یک برنامه بلند مدت می توان چید. مثل اینکه در تمام این سال تلاش کنید در کنکور موفق شوید و به دانشگاه بروید یا اینکه تمام تمرکزتان را روی شغلتان بگذارید تا ارتقا بگیرید یا شغلتان را تغییر دهید. چنین هدفی با واقعیت بیشتر می خواند تا اینکه با یک دست بخواهید چند هندوانه بردارید و در انتهای سال به هیچ کدام نرسید و سرخورده شوید.


*معیار هدف گذاری تان را مشخص کنید
گاهی اوقات هدف ما فقط جلب تایید دیگران است در حالیکه معیار هدف باید «توسعه فردی» باشد.
مثلا:من می خواهم در محل کار از همه بهتر باشم! این یک هدف گذاری اشتباه است.
-من می‌خواهم امسال در کارم بهتر از پارسال باشم و نسبت به سطح قبلی خودم پیشرفت کنم. این هدف گذاری درست و منطقی است.

*قدم به قدم جلو بروید
یکی از دلایلی که عموما باعث می شود ما به اهداف تعیین شده مان دسترسی پیدا نکنیم این است که عجله داریم و می‌خواهیم یک شبه راه صد ساله برویم.هر هدفی قطعا و حتما نیاز به برنامه ریزی دارد، اما قدم به قدم باید جلو رفت.

برای مثال اگر هدف ما این است که در سال جدید سبک زندگی سالم تر و بهتری داشته باشیم، نمی توانیم به طور ناگهانی یک ورزش سنگین شروع کنیم، رژیم بگیریم ، برنج و نان و شکر و شکلات را کلا حذف کنیم، شب ها زودتر بخوابیم و بیشتر میوه و سبزیجات بخوریم. بهداشت پوست و مو را رعایت کنیم و ده ها برنامه دیگر ، اما می توانیم در ماه او ل پیاده روی را به برنامه هایمان اضافه کنیم در ماه دوم شب ها را زودتر بخوابیم در ادامه بیشتر میوه بخوریم و رفته رفته سبک زندگیمان را تغییر دهیم.


*چطور برنامه ریزی کنید
حالا یک نگاهی به برنامه ریزی‌مان داشته باشیم سوال اصلی این است که مرور کنیم آیا در این یک ما برنامه ریزی درستی داشتیم؟الان که اهدافمان را درست و منطقی تعیین کردیم چطور می توانیم جلو برویم و به آنها دسترسی پیدا کنیم؟
1-از خودتان بپرسید آیا برنامه ریزی واقع بینانه‌ای داشته‌اید؟ آیاقابل دسترس است؟
2-«اگر بود» هدفتان را به مراحل کوچکتر تقسیم کنید.
3-روش رسیدن به اهداف را مشخص کنید.
4-موانع سر راه برای رسیدن به این اهدف چیست؟
5-یادتان نرود همه این موارد را مکتوب کنید.
مثالی از فرزندپروری می آوریم. اول هدف را مشخص کنید: «می خواهم از سال جدید مادر بهتری باشم».
دوم از خودتان بپرسید مادر بهتر بودن یعنی چه؟ و هر چه به ذهنتان می رسد را بنوسید.
مثلا «دیگرعصبانی نمی شوم وهیچوقت فرزندم را دعوا نمی‌کنم. بیشتر با کودکم بازی می‌کنم. دیگر با او تند‌خویی نمی‌کنم. رابطه اش را با خواهرش اصلاح می‌کنم. بیشتر برایش کتاب می‌خوانم. بیشتر فرزندم را بیرون می‌برم و دیگر با همسرم در حضور فرزندم بحث و جدل نمی‌کنم».
سوم دقت کنیم که این اهدف چقدر امکان پذیر و واقع بینانه است؟ «دیگر عصبانی نمی شوم وهیچوقت فرزندم را دعوا نمی‌کنم » واقع بینانه نیست پس این اهداف خط می خورند و بقیه باقی می مانند.
چهارم مرحله مرحله اهدافتان را جلو ببرید. مثلا : «مطالعه ام را بیشتر می کنم، بعد زمان بازی با فرزندم را افزایش می دهم ، روی کنترل خشم کار می‌کنم و ...»
پنجم روش رسیدن به هدف و موانع چیست؟ «روش برای رسیدن به این اهداف بهتر است این کتاب را بخوانم و دانشم را بالا ببرم. بیشتر خودمراقبتی کنم و با فرزندم به کلاس مادر و کودک بروم.» موانع: «باید هزینه و زمان را بهتر مدیریت کنم و برای امسال آماده باشم».


*تفاوت رویا پردازی و هدف مندی
خیلی از افراد بین آرزو کردن، رویا پردازی و یا ای‌کاش گفتن و هدفمندی تفاوتی قائل نیستند. در حالیکه این مفاهیم با هم متفاوت اند، اهداف واقع بینانه ما را به سمت زندگی مثبت و رو به جلو پیش می برند و قابل دسترسی‌اند در حالیکه آرزوها یا غرغرکردن ها و رویا پردازی تنها هیجانات موقت و زودگذر هستند که به مرور با تحقق نیافتن باعث خشم و ترس و عصبانیت ما می شوند.

اهداف قدرتمند و واقع بینانه به ما تصویر ذهنی درست، دقیق و شفاف می‌دهند و در صورتی عملی می‌شوند که روی کاغذ یادداشت شوند و مراحلی که درباره اش صحبت کردیم را طی کنند.

در نهایت یادآوری می‌شود که انجام چند هدف سنگین در کنار هم فقط شما را خسته و بی انگیزه می‌کند پس در سال جدید با خودتان مهربان تر باشید. به یک ماه گذشته خود نگاهی بیاندازید . چرا که مشت نمونه خروار است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای شنا کردن به سمت مخالف رودخانه قدرت و جرات لازم است وگرنه هر ماهی مرده ای هم می تواند از طرف موافق جریان آب حرکت کند.