پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ / ۰۹:۳۴
کد مطلب: 58679
۱

۸۵ درصد دانشجویان از سلامت کامل روانشناختی برخوردارند

۸۵ درصد دانشجویان از سلامت کامل روانشناختی برخوردارند
ابراهیم نعیمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره راه اندازی «طرح خیرمقدم» در مراکز مشاوره و سلامت دانشگاه ها، اظهار داشت: بر اساس طرح خیر مقدم در دانشگاه ها، مشاوران به خوابگاه های دانشگاه های دولتی می روند و از نزدیک با دانشجویان احوالپرسی می کنند. این احوالپرسی شامل بررسی شرایط دانشجویان در دوران کرونا است و اگر دانشجویان در زمینه خود آسیب رسانی، مشکلاتی دارند برای مشاوره های بعدی دعوت می شوند.

وی این طرح را برای بررسی سلامت عمومی و روانشناختی دانشجویان اعلام کرد و گفت: مشاوران بعد از ۲۰ فروردین ماه به خوابگاه ها سرکشی کردند. بر اساس ارزیابی ها، حدود پنج درصد دانشجویان به دلیل مشکلات مختلف، نیاز به پیگیری و مشاوره های جدی تر و بیشتری داشتند. بین پنج تا ۱۰ درصد دیگر، مشکلات جدی نداشتند و مسائل‌شان قابل تأمل بود و برای قرار نگرفتن در لیست آن پنج درصد، باید مشاوره دریافت کنند. همچنین ۸۵ درصد دانشجویان سلامت عمومی روانشناختی دارند، اما به این معنا نیست که هیچ مشکل، چالش و تعارضی ندارند. سلامت دارند اما چالش ها و مسائلی داشتند که حل شده و سلامت عمومی شان در معرض خطر نیست.

نعیمی با اشاره به جمعیت دانشجویی رصد شده در طرح احوالپرسی، خاطرنشان کرد: دانشگاه های دولتی وزارت علوم حدود ۸۰۰ هزار دانشجو دارند که از این تعداد حدود ۵۵۰ هزار نفر در ۱۲۰ دانشگاه دارای مرکز مشاوره، تحصیل می کنند و در طرح احوالپرسی رصد شدند.


اعمال غربالگری جدید
وی درباره غربالگری سالیانه دانشجویان در شروع سال تحصیلی، گفت: غربالگری سالیانه دانشجویان در ابتدای سال تحصیلی از سال ۹۴ آغاز شد و همچنان ادامه دارد. در سال تحصیلی جدید، نظام اطلاعاتی که از دانشگاه می گیریم با دانشگاه های مناطق ۱۰ گانه کشور و جامعه آماری کل کشور مقایسه می شود. به عنوان مثال، رییس دانشگاه در یک شهرستان می تواند وضعیت سلامت روانی اجتماعی دانشجویانش را با منطقه و کشور بسنجد تا اقدامات لازم برای جبران کمبودها انجام شود. این اطلاعات به تنهایی کاربرد ندارد و باید در دانشگاه ها منجر به ایجاد فعالیت برای ارتقای سلامت دانشجویان شود.


۱۲۰ مرکز مشاوره در دانشگاه‌ها
این مسوول سازمان امور دانشجویان درباره تعداد مراکز مشاوره و بهداشت در دانشگاه های دولتی یادآور شد: در دانشگاه ها ۱۲۰ مرکز مشاوره و سلامت همچنین ۱۰۵ درمانگاه فعال داریم چرا که حوزه مشاوره و سلامت، شامل مراکز مشاوره، بهداشت و سلامت می شود. حدود ۲۰ دانشگاه مرکز مشاوره ندارند که از این تعداد، ۹ دانشگاه مهم با بودجه سازمان امور دانشجویان به زودی کلنگ مراکز مشاوره را به زمین می زنند.

وی درباره ۱۱ دانشگاه دیگر، تأکید کرد: به محض اینکه از نظر مالی شرایط بهتری ایجاد شود، مراکز مشاوره در ۱۱ دانشگاه باقیمانده نیز تاسیس خواهد شد.


استقرار آمبولانس در برخی دانشگاه‌ها
مدیرکل مرکز مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان با اشاره به استقرار یک دستگاه آمبولانس در برخی دانشگاه ها، بیان کرد: رییس پیشین سازمان امور دانشجویان (مجتبی صدیقی) سال های گذشته برای برخی دانشگاه های فاقد درمانگاه و پزشک، تفاهم‌نامه ای با اورژانس مبنی بر استقرار یک دستگاه آمبولانس به منظور خدمات رسانی به دانشجویان امضا کرده بود. این آمبولانس ها هم اکنون علاوه بر خدمات رسانی به دانشگاه و دانشجویان، در صورت نیاز به سطح شهر نیز خدمات ارایه می دهند.

نعیمی با اشاره به گسترش طرح استقرار آمبولانس در برخی دانشگاه ها، گفت: تعداد زیادی دانشگاه زیر ۲ هزار دانشجو داریم که به دلایلی نظیر تعداد کم دانشجو، مسائل مالی دانشگاه و امکانات، شرایط ایجاد مراکز بهداشت و مشاوره ندارند. بنابراین، طرح استفاده از آمبولانس در این دانشگاه ها را اجرا می کنیم.

مدیرکل مرکز مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان درباره ابتلای دانشجویان خوابگاهی به کرونا، یادآور شد: تاکنون مشکل جدی در زمینه کرونا گزارش نشده است چرا که بیشتر دانشجویان برای اسکان در خوابگاه ها سه یا ۲ دُز را تزریق کرده اند و هنوز نوبت تزریق دُز سوم برخی از دانشجویان خوابگاهی نرسیده است. در موارد انگشت شمار، برخی دانشجویان با مشاهده نشانه های ابتلا به کرونا بلافاصله به اتاق های قرنطینه خوابگاه ها هدایت شدند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
صعود به اورست 13 روز به طول مي انجامد، اما سقوط از آن فقط « 8 ثانيه ». ساختن روابط مدتها به طول مي انجامد اما از بين رفتن آن فقط در چند ثانيه!