کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

علت تنفر از والدین و راه های مقابله با این احساس

رویداد ایران , 17 ارديبهشت 1401 ساعت 11:39

احساس تنفر از والدین می تواند با توجه به علل های مختلفی منشا بگیرد که در ادامه به بررسی آن ها همراه با روش های مقابله پرداخته ایم.


شاید احساس تنفر از والدین امری عجیب و غریب برای برخی از افراد به شمار آید اما گفتنی می باشد که در برخی از خانواده ها این شرایط را به مراتب می توان بسیار مشاهده کرد که از علت های مختلفی پیروی می کند. این شرایط می تواند در کودکان در سنین متفاوتی بروز پیدا کند که به طور کلی از عدم تامین نیاز های معنوی نیز سرچشمه می گیرد.

وجود رابطه سرد، آزار عاطفی یا فیزیکی، تصمیم گیری های غلط و حوادث تلخ می تواند باعث احساس نفرت از والدین شود. این احساس بر روابط آینده فرد نیز تاثیر می گذارد و زخم هایش مانع ایجاد رابطه عاشقانه با همسر و فرزندان می شود.

کاملا طبیعی است که کودکان با دیدن بدرفتاری، طرد شدن و آسیب های متعدد از سوی والدین نسبت به آنها احساس بدی داشته باشند. کودکان دل پاک و روح بخشنده ای دارند. سال ها باید طول بکشد تا زخم هایی که به کودک وارد می شود، آنقدر مهلک باشد که او برای محافظت از خود از والدین خود دوری کند.


برای بررسی علت های ابتلا به این نفرت و روش های مقابله با آن در صورت بروز در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا این احساس را به طور کلی و از جوانب مختلف بررسی کنید.
 
آشنایی با علت ایجاد احساس تنفر از والدین
والدین کسانی هستند که بیش از هر کسی به کودکان خود عشق می ورزند و برای آن ها احترام قائل هستند از این رو نباید نسبت به آن ها بی تفاوت بود و احترام آن ها را زیر سوال برد. عشق ورزی خانواده ها به کودکان یک امر ذاتی و طبیعی است که نمی توان در مقابل آن ایستاد و این به دلیل سرپرستی از ابتدای تولد می باشد. از این رو گاها فرزندان از انتظارات بی جایی برخوردار می شوند که با کوچک ترین تغییر و عدم تامین کوچکترین خواسته ها ممکن است احساس نفرت و تنفری در درون آن ها شکل گیرد که به مراتب رابطه آن ها را گل آلود نماید.

همه افراد نیازهایی دارند که از کودکی وجود داشته و به مراتب با بزرگ شدن آن ها تغییر کرده اما هیچگاه از بین نخواهند رفت. در دوران کودکی والدین به راحتی می توانند آن ها را تشخیص داده و در برطرف کردن نیز اقدامات موثری انجام دهند. اما این طبیعی است که با بزرگ تر شدن و بالا رفتن سن این امر تا حدودی مشکل شود و انتظارات آن ها به مراتب بیشتر نمایان شود. در این شرایط می توان سرچشمه بروز اختلاف و درگیری در بین والدین و کودکان را مشاهده کرد که در صوت درک نشدن می تواند شرایط را برای ماندن در محیط خانواده برای آنان دشوار نماید.
 
گفتنی می باشد که اگر درک شدن از سوی خانواده و به خصوص والدین به خوبی صورت نگیرد می تواند نارضایتی فرزندان را در پی داشته باشد که این ابتدای راه تنفر از والدین است. بر طرف کردن نیاز های عاطفی و معنوی از اهمیت به خصوصی برخوردار است که والدین باید نسبت به آن اطلاعات خوبی داشته باشند تا سرانجام از بروز مشکلات بزرگتر جلوگیری کنند. رفتار های نادرست والدین از سوی عدم یاد داشتن نحوه رفتار با فرزندان می تواند زمینه های نفرت را به مراتب ایجاد کند. این امر برای والدین بی مسئولیت و بی توجه به نیاز های فرزندان به مراتب بسیار دیده می شود اما در ادامه دیگر علت های بروز این شرایط را برای بررسی و در نهایت کنترل آن ها برای شما معرفی کرده ایم.

معرفی عامل های بروز این احساس
گفتنی می باشد که در بریتانیا یک نظر سنجی در سال ۲۰۱۵ صورت گرفت که به مراتب از بزرگسالان برخوردار از نفرت نسبت به والدین سوال هایی پرسیده شد که در نهایت پاسخ های یکسانی از آن ها دریافت شد. از این رو محققین علت بروز این شرایط را در گروه های گفته شده در ادامه مطلب معرفی کردند.

برخورداری از ارتباط های ضعیف:
گفتنی می باشد که در این بین وابستگی های متفاوتی وجود دارد که ابتدایی و مهم ترین آن ها دلبستگی به والدین در سنین کودکی است. این می تواند سبب بروز امنیت و علاقه افراد به اطراف شود. این در حالی است که برخی از افراد نسبت به والدین خود نیز نفرت هایی با توجه به بروز برخی از شرایط پیدا می کنند که این می تواند حس دلبستگی را به اضطراب و دوری از آن ها تغییر دهد.
 
در شرایطی که والدین با کودکان ناسازگار باشند می توانند عامل بروز احساس ترس و اضطراب های دوسوگرانه در کودک شوند که در نهایت به بروز عدم اعتماد به والدین، اضطراب بیش از حد و ضعیف شدن رابطه آن ها را در پی داشته باشد. همچنین اگر از سوی والدین آن ها احساس طرد شدگی داشته باشند می توانند از وجود احساس دلبستگی به مراتب فرار کند. آن ها از ایجاد صمیمیت در خانواده پرهیز می کند و در روابط اجتماعی خود نیز به مشکل بر خواهد خورد. اگر والدین از ارتباط صحیحی با کودک خود برخوردار نباشند می توانند در ایجاد تغییر احساس های دلبستگی به توهین از نقش پررنگی برخوردار شوند.
به مراتب تنفر از والدین می تواند عدم مدیریت صحیح رابطه و همدردی با والدین را به همراه دیگر افراد جامعه در پی داشته باشد.

شکل گرفتن سوء استفاده:
همچنین بروز نفرت از والدین می تواند از بروز سوء استفاده و یا بی اعتنایی منشا بگیرد. در این حالت اگر والدین از اشتباه و جرمی مرتکب شوند که دیگر اعضای خانواده نیز در بروز آن نقش داشته اند و برای جلوگیری از انجام آن، اقدامی نکرده باشند به مراتب می تواند او را تحت احساس کینه توزی و نفرت قرار دهد.

کناره گیری دیگر اعضای خانواده حتی اگر از ترس و مراقبت از خود نیز منشا گرفته باشد باز هم می تواند روحیه فرد قربانی را تحت تاثیر قرار داده و به ایجاد حس نفرت و دوری از دیگر اعضای خانواده اش که در صورت بروز مشکل تنها به عنوان تماشاگر برای او نقش ایفا کرده اند، گردد.

عدم وجود مرز های خانوادگی:
نکته حائز اهمیت در این رابطه برقراری رابطه دو طرفه در یک خانواده است و تا هر اندازه که حقوق یکدیگر را رعایت کنید به همین مراتب نیز دریافت می کنید. از این رو عدم تعیین مرز و حریم در اعضای خانواده می تواند به بروز خشم و نفرت منجر گردد که آن از مرزهای ضعیف خانواده منشا می گیرد. همچنین عوامل گفته شده در ادامه نیز می تواند نقش پررنگی را در رابطه با عدم تعیین حد و مرز در این رابطه ایفا نماید.
نداشتن برخورد و رابطه صحیح اعضای خانواده با یکدیگر
عدم رعایت حریم شخصی هر یک از افراد خانواده
برخورداری از احساس گناه و پشیمانی برای عدم کنترل صحیح رفتار
داشتن نیاز های غیر معقول
داشتن والدین سمی
بودن تحت والدین کنترل گر
مقایسه شدن و تبعیض بین فرزندان
تحت انتقاد و سرزنش قرار گرفتن به صورت مداوم
 
تفاوت بین ارزش و باورها:
همچنین در میان مشکلات خانواده ها به مراتب می توان این امر را مشاهده کرد که هرگاه ارزش و طرز تفکر والدین با فرزندان متفاوت باشد می تواند در بین آن ها اختلاف هایی ایجاد کند. به طور کلی این مشکلات از سیاست و یا مذهب منشا می گیرند که این به خاطر تفاوت نسل ها است و در طی سال ها این مشکل را والدین با فرزندان خود داشته اند و این از سو عدم درک صحیح از والدین و یادگیری های خانواده منشا می گیرد.

از این رو آن ها فکر می کنند که از سوی افراد مهم زندگی خود تحت حمایت و همدردی نیستند که از این رو تصمیم می گیرند راه خود را از آن ها جدا کرده و به مراتب با مشکلات به تنهایی دست و پنجه نرم کنند که این می تواند سرآغاز حس نفرت و خشم در آن ها باشد.

سایر:
انجام سوء استفاده های عاطفی
بی اعتنایی و بی توجهی
وجود ارزش و اعتقاد های متفاوت
انتظار های متفاوتی از وجود خانواده در زندگی آن ها
بروز حادثه های آسیب زا در محیط خانوادگی
برخی از مشکلات روحی و روانی
ترک شدن از سوی پدر و مادر در خانواده
سوء استفاده های جنسی
 
روش های مقابله با این تنفر
یکی از سوال های افراد در مواقع ابتلا به احساس تنفر از والدین این است که چطور می توان با آن ها مقابله و در نهایت برطرف نمود. این طبیعی است که در هنگام زندگی با اعضای خانواده آن ها به مشکلاتی دچار می شوند که می تواند چالش آفرین باشد. اگر شما نیز با اعضای خانواده خود زندگی می کنید و یا ساعات بسیاری را با آن ها در ارتباط هستید اما همواره احساس تنفر از والدین را در دل خود پرورش می دهید، می تواند روش های گفته شده در ادامه مطلب را برای مقابله با این احساس در پیش بگیرید.
 
پذیرش احساسات خود
برای از بین بردن این احساس در خود می توانید با احساسات تان کنار بیایید و به قضاوت و حتی سرزنش کردن خود نپردازید. این طبیعی است که هیچ کسی در انتخاب خانواده خود نقشی ندارد و از این رو نباید به دلیل افراد نزدیکی که در اطراف شما قرار گرفته اند به سرزنش خود بپردازید.
در ازای سرزنش خود می توانید بر روی پذیرش افراد و احساساتی که از آن ها دریافت می کنید، بپردازید. تصمیم بگیرید که چه کاری برای مدیریت احساس شما تاثیر گذاری بالاتری دارد و می تواند از این طریق به بهبود رابطه ها و در نهایت از بین بردن نفرت خود از خانواده تان بپردازید.
 
چگونگی ادامه دادن مسیر
باید توجه داشت که هر رابطه ای ارزش نجات و یا مراقبت کردن ندارد که از این رو باید در حفظ افرادی که در اطراف شما هستند، توجه داشته باشید. از این رو می توان شرایطی را مشاهده کرد که شخصی از اعضای خانواده به دلیل مذهب و یا حتی قربانی سوء استفاده بودن از شما نفرت هایی دارد که این می تواند در برقراری رابطه تان اختلال هایی ایجاد کند. از این رو قطع رابطه به صورت موقت و یا دائمی حداقل تا برطرف شدن مشکلات امری مهم برای برقراری آرامش به شمار می آید. همچنین هرگاه که کنترل اوضاع از دست شما خارج شد و دیگر ناتوان در انجام هر نوع اقدامی بودید، می توانید با روانکاو ها و یا مراقبین مربوطه با این موضوع تماس بگیرید.

این شرایط می تواند در مواقعی که هنوز با خانواده خود و یا شخص مورد نظر زندگی می کنید، دشوار و پیچیده باشد اما توجه داشته باشید که با برنامه ریزی مناسب و توجه به جوانب می توان در مورد هر تصمیم اقدام نمایید. در صورت جدا شدن از آن ها باید هر موضوعی که سبب وابستگی شما به یکدگر می شود را مانند مسکن، امور مالی و جابه جایی و دیگر موارد را از آن ها جدا کرده و یا برنامه ریزی های مربوطه را انجام دهید.
 
تغییر در رابطه
در برخی از مواقع نیز باید با نگاهی دیگر به موضوع فکر کنید، به این دلیل که چندان موضوع و مشکل حادی نیست که این چنین تنفر از والدین را برای شما شکل داده باشد. گزینه دیگری برای مقابله با این حس چنین می باشد که می تواند رابطه های ناسالم خود را بهبود بخشیده و تعامل سالم در محیط خانوادگی خود ایجاد کنید. گفتنی است که اعتماد، ارتباطات و هر نوع احساس مثبت را می توان دو مرتبه برقرار کرد و آن ها را از اصول مهم و اساسی در رابطه و زندگی به شمار آورد.

همچنین برای ایجاد تغییر در روابط و بهبود آن باید همه افراد با یکدیگر مشارکت داشته باشند و در این رابطه گام های موثری را انتخاب کنند. این مورد چندان ضروری نیست و می توانید به آن با چشم یک گزینه نگاه کنید که در نهایت با نادیده گرفتن احساسات خود به آسیب های روحی منجر نشوید.
 
تعیین حد و مرز
برخورداری از یک حد و مرز مشخص برای رابطه می تواند تا حدودی نجات دهنده باشد. این به صورتی است که اگر از طرف خانواده تحت فشار روحی و استرس هستید، می توانید با افرادی که می توانند برای شما یک کمک موثر واقع شوند، ارتباط بگیرید. از آن ها بخواهید تا تجربه هایشان را با شما به اشتراک بگذارند و اگر چنین نبود می توانید به یک روانشناس با تجربه در رابطه با مشکلات خانواده مراجعه کنید تا از شما در مورد آسیب قرار گرفتن تا حدودی مراقبت کند.

این طبیعی است که نداشتن حد و حریم در خانواده می تواند برای افراد امری آسیب رسان به شمار آید که در نهایت از عاقبت خوب و خوشی برخوردار نمی باشد و تنفر از والدین می تواند یکی از احساس بروز یافته در این شرایط به شمار آید.
 
مراقبت از حریم خصوصی
استفاده از روش های تاثیر گذار به مانند جدا کردن حریم شخصی از دیگر اعضای خانواده که برای آن ها ارزشی قائل نیستند، بسیار تاثیر گذار است. اگر اعضای خانواده شما چنین عادت دارند که بی اجازه به حریم شخصی شم وارد شده و گاها درباره آن نیز دخالت هایی انجام می دهند، این می تواند امری آسیب رسان برای شما به شمار آید که از این رو می توانید به دنبال راه هایی برای مقابله با آن ها باشید.
در نهایت می توانید با صحبت کردن به طور واضح با آن ها متوجه شان کنید که شما به محیط امنی نیاز دارید که تنها به خود شما اختصاص دارد و کسی بی اجازه نمی تواند به آن وارد شود.
 
مراجعه به روانشناس
در نهایت برای از بین بردن احساس تنفر از والدین می توانید با یکی از مشاوره های با تجربه در این رابطه مشورت کنید. به طور کلی باور های شما از برداشت هایتان نسبت به مراحل زندگی منشا گرفته است که این در رابطه با احساسی که نسبت به والدین خود دارید نیز صدق می کند.
بهترین کار مراجعه به یک روانشناس برای صحبت کردن درباره احساسات تان است که این را می توان به صورت حضوری و یا آنلاین انجام دهید و در نهایت از نظر یک فرد با تجربه و تحصیل کرده به مشورت و حرف زدن بپردازید.

همچنین از قضاوت کردن تا حد امکان بپرهیزید و اجازه دهید که روانشناس تمام شرایط را بررسی کرده و در نهایت با صداقت به گفتن پاسخی به نتیجه گیری در این رابطه با شما بپردازد.

پیامدهایی که در پی دارد
طی مطالعات انجام شده در رابطه با کینه توزی چنین مشخص شد که بخشش در کاهش فشار خون و تسکین عضلات تاثیر به سزایی دارد که در نهایت تاثیرات مثبتی برای روحیه و روان نیز در پی دارد. این در حالی است که احساس تنفر از والدین و انرژی های منفی در این رابطه می تواند استرس را تا حد قابل توجهی افزایش دهد و عروق را با مشکل مواجه سازد. در ادامه دیگر پیامد های منفی در دل نگه داشتن بذر نفرت را نسبت به اطرافیان برای شما معرفی کرده ایم.
 
ابتلا به استرس
گفتنی می باشد که استرس در بروز اختلالاتی در عروق و فشار خون و در نهایت خونریزی مغزی تاثیراتی قائل است. همچنین آن با ترشح هورمون کورتیزول در رابطه است و می تواند استرس را در بدن تا حد قابل توجهی افزایش دهد. این شرایط می تواند احتباس نمک در بدن را افزایش داده که در نهایت فشار خون بالا برای فرد پدید می اید.
 
مشکلاتی در اشتها
به طور کلی عدم رسیدگی به احساس های درونی که از درد و عاطفه منشا می گیرد می تواند به بروز اختلالاتی به مانند پرخوری و یا از بین رفتن اشتها منجر شود. این در حالی است که فرد سعی دارد تا با غذا خوردن به طور بیش از حد و یا نخوردن آن از احساس نفرتی که نسبت به پدر و مادر خود دارد، غافل شود.
 
بیماری افسردگی و اضطراب
احساس و انرژی های منفی می توانند به بروز درد، غصه، صدمه، ناراحتی و غم به همراه خشم های کنترل نشدنی تبدیل گردند. این می تواند در تحریک ابتلا به بیماری های روحی اعم از افسردگی و اضطراب تاثیراتی قائل شوند که این دسته از آسیب ها از افراد نزدیکی به مانند پدر و مادر بر فرد تحمیل شده و از این رو آسیب بسیاری را برای فرد در پی دارد.

در صورتی که به حادثه های دردناک و سخت در زندگی خود بیش از حد فکر کنید در نهایت بذر نفرت و انتقام را در دل می کارید که این می تواند تنفر از والدین را در ادامه به وجود بیاورد و این به صورتی است که دیگر هیچ انرژی مثبت و خوبی از آن ها نمی توان دریافت کرد. غرق شدن در احساسات بد و کینه توزی به مراتب می تواند زمینه های ابتلا به بیماری های روحی به مانند افسردگی و اضطراب را مهیا سازد.


کد مطلب: 58697

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/58697/علت-تنفر-والدین-راه-های-مقابله-این-احساس

میگنا
  https://www.migna.ir