کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

4030، راه ارتباطی مردم با روانشناسان در دوران پساکرونا

خبرگزاری صدا و سیما , 18 ارديبهشت 1401 ساعت 10:00

رئیس اداره سلامت روان وزارت بهداشت گفت: مردم می توانند از طریق تماس با سامانه 4030 ،خدمات مربوط به سلامت روان را دریافت کنند.


دکتر علی اسدی، معاون مدیر کل دفتر سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد و رئیس اداره سلامت روان وزارت بهداشت و درمان گفت: یکی از آسیب های بزرگ بحران کرونا در جهان ، آسیب های روانی است.

وی در ادامه افزود: بسیاری از پژوهش ها نشان می دهد که آسیب های روانی، اختلالات روحی روانی مثل اضطراب و افسردگی در حین و بعد از کرونا افزایش یافته است. اسدی تصریح کرد: در همین رابطه دفتر سلامت روان وزارت بهداشت از اسفند 98 تا کنون 2 برنامه جدی به کمک دانشگاه ها برای گروه های خاصی اجرا کرده است.

 یکی از این برنامه ها برای کسانی بود که به دلیل اضطراب ناشی از کووید19 از همان ابتدا دچار مشکلاتی از قبیل اضطراب بیماری بودند، بدین ترتیب گروهی از روانشناسان از طریق سامانه 4030 با مردم تماس داشتند ضمن اینکه با تهیه فایل های صوتی تلاش کردیم به مردم بگوییم که چه کار کنند.

وی با بیان اینکه برخی از این خدمات همچنان ادامه دارد، تاکید کرد: مردم می توانند از طریق سامانه 4030 تماس بگیرند و این خدمات را دریافت کنند.

رئیس اداره سلامت روان وزارت بهداشت ادامه داد: برنامه دیگر، بحث مداخلات روانی پیشگیری از سوگ برای بازماندگان متوفی ناشی از کووید بود، چرا که بخش زیادی از مردم به دلیل اینکه نتوانستند عزاداری و سوگواری کنند، تخلیه روانی برای آنها اتفاق نیفتاده است که گروه های آسیب پذیر خانواده ها و اطرافیان را شامل می شد.

وی بیان کرد: بسته برای بیماران بهبود یافته از کووید19 است که در بیمارستان بستری شدند و دچار عوارض روانی بعد از کووید از لحاظ روانشناختی شدند، از این رو مداخلاتی برای این افراد طراحی شد.

دکتر اسدی گفت: در خصوص بحث مداخلات برای کادر درمان و همه بیمارانی که تا به حال کووید گرفته اند، بسته دیگر در دست اقدام است که از طریق مراکز خدمات جامع سلامت به صورت رایگان ارایه می شود.

معاون مدیر کل دفتر سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد گفت: مردم می توانند از طریق تماس با سامانه 4030 و یا تلفن پایگاه سلامت یا خانه بهداشت در روستاها یا مرکز خدمات جامع سلامت نزدیکترین به محل زندگی خود و یا مراجعه مستقیم از این خدمات استفاده کنند.

وی یاداور شد: برخی نیز مشکلاتی در حوزه های دیگر نیازمندی های اجتماعی ازجمله مسائل مالی ،قضایی و حقوقی داشتند که به کمک حوزه مددکاری وزارت بهداشت، بالغ بر 8 هزار مورد به سازمان هایی که مرتبط با حمایت در آن بخش بودند معرفی شدند.


کد مطلب: 58708

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/58708/4030-راه-ارتباطی-مردم-روانشناسان-دوران-پساکرونا

میگنا
  https://www.migna.ir