کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نیاز ایجاد مشاوره اجباری و رایگان به قربانیان خشونت

رکنا , 18 ارديبهشت 1401 ساعت 22:02

یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت که بیمه تامین اجتماعی هشت ماه معوقه به طرف قراردادهایش دارد و در شرایط اقتصادی کنونی، بیمه ها نمی توانند از خدمات مشاوره روانشناسی پشتیبانی کنند.


چندی پیش، همزمان با روز روانشناس، فرامرز سهرابی، عضو انجمن روانشناسی بالینی ایران، عضو انجمن روانشناسان آمریکا به رکنا گفته بود که پرخاشگری در جامعه زیاد شده است و اگر بیمه ها از خدمات روانشناسی حمایت کنند، افراد برای پیگیری مشکلات روانی خود ارزش قائل خواهند شد و به پزشک مربوطه مراجعه می کنند. نبود این حمایت از طرف بیمه ها، رکنا را بر آن داشت تا این موضوع را از یکی از اعضای کمیسیون بهداشت مجلس پیگیری کند.

تامین اجتماعی 8 ماه معوقه دارد
همایون سامه یح نجف آبادی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با رکنا در پاسخ به اینکه چرا بیمه ها از خدمات روانشناسی حمایت نمی کنند؟ گفت: بیمه ها، در شرایط اقتصادی خوبی نیستند و با مشکلات بودجه ای دست به گریبان اند. مخصوصا بیمه تامین اجتماعی که حدود هشت ماه معوقه به طرف قراردادهایش؛ یعنی داروخانه ها و پزشکان دارد. این مهم، معضلی برای هر دو طرف ایجاد کرده است. بیمه ها، توانایی پرداخت قراردادهای فعلی‌شان را هم ندارند، به همین دلیل بعید می‌دانم توانایی تقبل مخارج اضافه را داشته باشند. نجف آبادی افزود: خشونت و پرخاشگری در کف جامعه بیشتر از قبل شده است. این می تواند دلایل زیادی داشته باشد. مهم‌ترین آن ها کرونا و دیگری فشار اقتصادی است. این دو مورد، نیاز افراد به مشاوره با روانشناس را می طلبد اما به دلیل تعرفه های بالای روانشناسی، افراد دلیلی برای مراجعه به روانشناس را در خودشان حس نمی کنند.

می دانید که روانشناسی مثل سرماخوردگی نیست که با یک جلسه، مشکل حل شود
این عضو کمیسیون بهداشت مجلس در ادامه گفت: بیشتر افراد جامعه توانایی مراجعه به روانشناس ندارند. تحریم ها و مشکلات اقتصادی کشور است به تبع افرادی که جزء قشر ضعیف جامعه هستند مشکلات اقتصادی باعث مشکلات روانی خصوصا در سرپرست خانوار می شود. از طرف دیگر مشکلات اقتصادی به خشونت به بیرون از خانواده هم کشیده می شود به تبع درگیری ها بین افراد زیاد می شود و همین باعث پررنگ شدن نقش روانشناس در جامعه می شود. استتاعت مردم برای مراجعه به روانشناس ها کم است. وی گفت: همچنین در کشور ما، فرهنگ مراجعه به روانشناس هنوز به خوبی جا نیفتاده است. برای مثال، کسی که عامل ایجاد خشونت است از مراجعه به روانشناس تفره می رود و کسی که مورد خشونت قرار گرفته است تمایل بیشتری برای مراجعه به روانشناس دارد و این دوگانگی کار را سخت می کند.


چرا دادگاه ها خدمات مشاوره به مراجعه کننده هایشان را «اجباری» و «رایگان» نمی کنند؟
همایون سامه یح نجف آبادی در پاسخ به اینکه چرا دادگاه ها خدمات مشاوره را رایگان و اجباری برای افراد قربانی خشونت در نظر نمی گیرند، گفت: اگر دادگاه ها بتوانند افراد مراجعه کننده را به سمت گفت و گو با روانشناس هدایت کنند، خیلی از آمار پرخاشگری در جامعه کم می شود. با همه این ها در بسیاری از موارد، توصیه دادگاه مراجعه به روانشناس است؛ اما با مخارج شخصی خود افراد است و این برای مراجعه کننده ها نمی صرفد و باز مشکلات اقتصادی سر باز می کنند. این نماینده مجلس در ادامه با اشاره به اینکه بودجه در اختیار وزارت دادگستری، خیلی محدود است افزود: این وزارتخانه نیز، توانایی مخارج اضافه را ندارد و حقوق کارمندان دادگستری نیز آنقدر بالا نیست؛ لذا مشکلات اقتصادی در این نهاد هم وجود دارد.


قوانینی که در مجلس تصویب می شوند ضمانت اجرایی ندارند
عضو کمیسیون بهداشت مجلس در ادامه در پاسخ به اینکه آیا مجلس می تواند در این راستا قانونی تصویب کند یا خیر گفت: ممکن است برخی از قوانینی که در مجلس تصویب می شوند؛ به مرحله اجرا نرسند. در بعضی موارد، برخی دستگاه ها قدرت اجرای برخی قانون ها را ندارند؛ برای همین اگر مجلس در این مورد تصمیم بگیرد که خدمات روانشناسی را در دادگاه ها رایگان شود، به احتمال زیاد با این شرایط اجرایی نمی شود. نجف آبادی در خصوص راهکارها گفت: نخست لازم است اوضاع اقتصادی کشور را به حد مطلوب برسانیم و قدرت دولت برای تامین مخارج بیشتر شود. آن زمان است که می توانیم انتظارات بیشتری از دولت داشته باشیم.

این نماینده مجلس در ادامه افزود: پیش بینی می شد که اگر برجام اجرایی نشود و به توافقی نرسیم، در سال 1401 یک رشد اقتصادی مطلوب -حدود 8 الی 10 درصدی- داشته باشیم؛ اما با شروع جنگ اوکراین مشکلات اقتصادی در تمام جهان چند برابر شد. به تبع این جنگ، قیمت غلات در جهان رشد زیادی داشت و در اروپا می بینیم که تورم بی سابقه ای رخ داده است. جنگ اوکراین، روی وضعیت اقتصادی ایران نیز اثر گذاشت که ناگزیر بود. وی در پایان افزود: امیدواریم وزارت امور خارجه به بهترین به نحو که عزت مردم ایران نیز خدشه دار نشود، برجام را به امضا برساند تا اوضاع اقتصادی تا حد مطلوب پیش رود و تحریم های ظالمانه و یک جانبه آمریکا علیه ایران برداشته شود. همچنین به لطف خدا، کرونا نیز کنترل شده است و امیدواریم بتوانیم به جامعه ای که در آن پرخاشگری کمتر دیده می شود دست پیدا کنیم.


کد مطلب: 58713

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/58713/نیاز-ایجاد-مشاوره-اجباری-رایگان-قربانیان-خشونت

میگنا
  https://www.migna.ir