سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ / ۱۲:۵۵
کد مطلب: 58737
۲
مگر تو چه کم داشتی؟!

در هر خودکشی شش نفر به صورت مستقیم تحت تاثیر قرار می گیرند

در هر خودکشی شش نفر به صورت مستقیم تحت تاثیر قرار می گیرند
به گزارش ایسنا، در همین حین که منتظر بودیم تاکسی پر شده وحرکت کند خودم را به عنوان خبرنگار به او معرفی کرده و گفتم که مدتی است قصد دارم گزارشی درباره خودکشی بنویسم و اما کسی که قبلا این کار را انجام داده و نجات یافته را پیدا نکردم و به خاطر همین از او خواستم با اطمینان کامل از اینکه اسم و عکسی از او منتشر نمی کنم در صورتی که دوست داشته باشد می تواند تجربه خود را با ما درمیان بگذارد شاید حرف هایش کسی را از این کار بازدارد یا باعث شود توجه بیشتری به اطرافیانمان داشته باشیم واز این اتفاق پیشگیری کنیم.

 دختر گویی که انگار منتظر یک گوش شنوا بدون قضاوت باشد با لحنی آرام می گوید: بعد از اینکه سال اول کنکور دادم با اینکه زمان زیادی برای درس خواندن گذاشته بودم و تقریبا روزی ۱۰ تا ۱۲ ساعت درس می خواندم اما به خاطر استرس زیادی که شب و روز کنکور داشتم نتیجه خوبی نگرفتم که فکر می کنم شروع افسردگی من از همان سال بود.

او با بیان اینکه خانواده ام اهمیت زیادی برای درس خواندن قائل هستند و از من هم انتظار بالایی داشتند اما استرس داشتن من همه چیز را خراب کرد ادامه می دهد:بعد از اعلام نتایج و با توجه به اینکه رشته موردنظرم را قبول نمی شدم تصمیم گرفتیم که یک سال دیگر هم پشت کنکور بمانم که در آن سال مدام این فکر که نکند مانند سال قبل نتیجه خوبی نگیرم همیشه همراه من بود که آخرهم همان استرس و اضطراب با شدتی دو برابر باعث شد این بار هم به خوبی نتوانم به سوالات کنکور جواب دهم و باز هم آنچه که انتظار داشتم نشد اما دیگر روحیه پشت کنکور ماندن را نداشتم و یکی از رشته های دانشگاه آزاد را انتخاب کردم.

این دختر با بیان اینکه بعد از آن حرف های اقوام و آشنایان به گوشم می رسید که بعد از این همه خواندن و وقت گذاشتن آخر هم رشته خوبی انتخاب نکرد و این رشته دیگر به چه دردی می خورد اضافه می کند: بعد از این حرف ها احساس می کردم پدر و مادرم هم این فکر را دارند و روز به روز از من دورتر می شوند و این باعث شد که افسردگیم بیشتر شود و از دختری با ذوق کم کم به یک آدم بی روح تبدیل شوم.

او می افزاید: با همه این ها هنوز تصمیم به خودکشی نگرفته بودم تا اینکه در دانشگاه فکر کردم با تجربه حس عشق حال بهتری خواهم داشت اما آن هم خوب پیش نرفت و این حس در من القا شد که هیچ چیز آنجور که من می خواهم نیست ودیگر زندگی معنایی ندارد و تنهاتر از همیشه هستم و یک روز که با مادرم بر سر همین بی حوصلگی هایم بحث می کردم تصمیم خودم را گرفته و در کمتر از ۳۰ دقیقه آن را عملی کردم.

این دختر با بیان اینکه مادرم بعد از چند دقیقه انگار حس کرده بود که چه اتفاقی افتاده مرا صدا زده و بعد از اینکه جوابی نداده بودم متوجه ماجرا شده و سریع با آمبولانس تماس گرفته و مرا به بیمارستان رسانده بودند می گوید: راستش را بخواهم بگویم بعد از اینکه آن کار را انجام دادم سریع پشیمان شدم و آرزو می کردم کاش این قبولی دانشگاه را جدی نمی گرفتم وارتباط با خانواده را بهتر می کردم اما دیگر کار از کار گذشته بود به خاطر همین در بیمارستان که به هوش آمدم در دلم احساس خوبی داشتم.

او اعلام می کند: بعد از آن اتفاق درحالی که نمی دانم بعضی از اقوام از کجا متوجه شده بودند به دیدنم می آمدند وبه جای اینکه در آن لحظه مراعات حالم را کنند مدام تکرار می کردند مگر تو چه چیزی کم داشتی که این تصمیم را گرفتی یا فکر نکردی بعد از اینکار تو پدر و مادرت چه کار می کردند! که این حرف ها باعث می شد من باز همان تنهایی را احساس کنم اما دیگر خانواده ام اجازه این کار را به من ندادند و با اینکه خودکشی من ضربه بزرگی به آنها بود اما سعی می کردند که با انجام کارهای مختلف و مسافرت رفتن به من انرژی بدهند.

دختر بیان می کند: بعد از آن اتفاق بود که به هفته ای یکبار به مرکز مشاوره می روم و اینکار در روند بهبود افسردگی من بسیار موثر بود و با اینکه خودم قبل از خودکشی فکر می کردم کاری از دست کسی برنمی آید و من بر مدار بدشانسی و بدبیاری هستم و کسی نمی تواند به رفع این حال کمک کند اما به تمام کسانی که مثل من این احساس را دارند توصیه می کنم حتما با روانشناس و روانپزشک درباره افکار خود صحبت کنند و راهنمایی بگیرند.

او با بغض می گوید:خانواده من در آن زمان هم از من دور نشده بودند و همیشه سعی می کردند از من حمایت کنند اما چنان در پوسته تنهایی و افسردگی فرو رفته بودم که از هر رفتار آنها برداشت دیگری داشتم و کاش هیچوقت این کار را انجام نمی دادم.

این دختر تصریح می کند: از همین جا به تمام کسانی که به خاطر درس،حرف اقوام یا شکست عشقی و.. خود را در بدترین نقطه زندگی می دانند و احساس می کنند تنهاترین فرد در کره زمین هستند و هیچ کس برای بهتر شدن کمکی به آنها نمی کند و تنها راه را پایان زندگی می بینند می‌گویم شما تنها نیستید و چندین نفر همیشه و همه جا مراقب و نگران شما هستند و با انجام این کار تلخ قطعا آن ها را اذیت می کنید اما باید بدانید که شما با ارزش ترین فرد در زندگی خودتان هستید و هرکاری تاکنون انجام دادید بهترین و درسترین کار در آن زمان بوده است و الان فقط نیاز به کمک دارید تا بهتر شوید و کافی است تا دستتان را از این پیله تنهایی بیرون آورده و ببنید چند نفر دست شما را می گیرند و یکی از این افراد روانشناسان و روان پزشکان هستند که تمام تلاش خود را برای بهتر شدن شما انجام می دهند.

او در پایان خاطرنشان می کند:این جمله که مگر تو در زندگی چه کم داشتی که اینکار را کردی را اصلا به هیچ عنوان به همچین افرادی نگویید چراکه وقتی انسان احساس پوچی و تنهایی داشته باشد دیگر پول و زیبایی و خیلی چیزهای دیگر برای او اهمیتی ندارد و تنها به کسی نیاز دارد که او را از تمام این احساس نجات داده و در طی این بحران همراه او باشد پس اگر در اطرافیان شخصی وجود دارد که قبلا با انرژی بوده و اکنون بی ذوق و کم حوصله شده یا به هر دلیلی حس می کنید گوشه گیر شده به جای کنایه زدن با او صحبت کنید.

خودکشی یکی از تاسف‌برانگیزترین رخدادهاست و طبق اظهارات کارشناسان شواهد نشان از افزایش نگران‌کننده میزان خودکشی در بین نوجوانان، جوانان و دانشجویان می‌دهد.

حال سوال اساسی این است که چه چیزی رفتار یک شخص را به رفتاری خودکشانه تبدیل می‌کند و چه عواملی باعث می‌شود که انسان برخلاف ذات خود که میل به بقا و حفاظت از خود دارد، اقدام به این عمل می‌کند؟ انگیزه‌های چنین رفتاری کدامند؟ علل روانشناختی خودکشی چه چیزی است و... قطعا در سایه یک شناخت علمی می‌توان در جهت چاره‌جویی و رفع یک معظل اقدام کرد.

یک روانشناس بالینی با بیان اینکه خودکشی به معنای رفتار عامدانه و از روی قصد است که فرد برای پایان دادن به زندگی خود این کار را انجام می دهد ،اظهار می کند: در تقسیم بندی عوامل تاثیرگذار بر وقوع خودکشی می توان به نگرش فرد نسبت به زندگی، اختلالات روان شناختی مانند افسردگی، اختلالات دوقطبی، اوتیسم، اسکیزوفرنی، اختلالات شخصیتی و اضطرابی، افکار سرشار از حس پوچی و انواع اختلالات جسمی مزمن،مصرف مواد مخدر و وابستگی به الکل و قرص های روان گردان اشاره کرد.

دکتر جمیله زارعی، سابقه اقدام قبلی به خودکشی، طلاق، تنهایی، شرم و ترس از محکومیا قضایی، تنش های خانوادگی، سوگ یکی از عزیزان و سابقه خانوادگی خودکشی را از دیگر عوامل موثر در خودکشی برشمرد و می گوید: بعضی از خودکشی ها اصطلاحا تکانشی هستند یعنی اینکه بدون برنامه قبلی بوده و فرد در موقعیت های استرس زا مانند واکنش به ورشکستگی مالی، مشکلات تحصیلی ناگهانی، مشکل در روابط با اطرافیان و در معرض آزار و تمسخر قرار گرفتن اقدام به خودکشی می کند.


خودکشی؛نتیجه عوامل زیستی،روانی و اجتماعی
وی با بیان اینکه خودکشی را به عنوان یک پدیده چندعاملی می شناسند که در نتیجه برهم کنش پیچیده ای از عوامل زیستی،اجتماعی و روانی رخ می دهد اضافه می کند: در تحقیقات اخیر مشاهده شده زمانی که آلودگی هوا افزایش می باید اقدام به خودکشی نیز بیشتر می شود که این عامل ممکن است به افسردگی بیشتر افراد جامعه ربط داشته و در نهایت منجر به بروز افکار خودکشی در فرد شود همچنین در یک سری از بررسی ها محققان متوجه شدند که تغییر در انتقال دهنده های عصبی نیز می تواند در این کار دخیل باشد.  

این روانشناس با بیان اینکه عواملی مانند انزوای اجتماعی، نبود رابطه معنادار بین فرد و دیگران و احساس تنهایی شدید از دلایل اجتماعی اقدام به خودکشی است می افزاید: ۲۰ درصد از کسانی که اقدام به خودکشی داشته و به مراکز درمانی مراجعه کردند دارای سابقه انجام این کار بودند و درمان دارویی و روان درمانی برای افرادی که فکر خودکشی دارند یا اقدام به خودکشی کرده و نجات یافتند اهمیت بسیار مهمی دارد.


خودسوزی روشی رایج برای خودکشی زنان در غرب کشور
زارعی با بیان اینکه روش‌های رایج خودکشی در کشورها و فرهنگ های مختلف و با توجه به جنسیت متفاوت بوده و در مناطق غربی کشور خودسوزی برای خودکشی در زنان بسیار شایع است ادامه می دهد: یک سری از افراد برای این کار نقشه قبلی داشته و اقدام به خودکشی می کنند چنین افرادی در صورت نجات احتمال اینکه در آینده نیز اقدام به خودکشی کنند بیشتر است و خیلی اهمیت دارد که مراقبین فردی که از خودکشی نجات پیدا کرده دسترسی آن فرد را به روش های خودکشی محدود کنند و ابزار و مواد آسیب زا را به راحتی در دسترس او قرار ندهند حتی اگر داروی خاصی مصرف می کند یکی از اعضای خانواده به صورت مدیریت شده آن را در اختیار فرد قرار دهد تا زیاده روی در مصرف نکرده و دچار مسمومیت دارویی نشود.

وی با بیان اینکه حدود ۱.۵ درصد از علل مرگ در جهان به دلیل خودکشی است و به طورکلی مرگ بر اثر خودکشی در مردها بیشتر از زنان است و شاید یکی از دلایل آن این باشد که مردها روش های خشن تری را برای خودکشی انتخاب می کنند می گوید: یک سری از افراد معتقدند که یکی از دلایل خودکشی زیاد در یک خانواده ارثی بودن آن است که این نظریه هنوز تایید نشده چراکه دلایل مختلفی برای این کار در بین اعضای خانواده وجود دارد به عنوان مثال اینکه همه افراد یک خانواده هستند و شرایط مشابهی را تجربه می کنند و ممکن است از یکدیگر تقلید کنند یا به طورکلی مهارت حل مسئله در آن خانواده پائین بوده و افراد مهارت های زندگی را به اندازه کافی کسب نکرده باشند و یا افسردگی در آن خانواده شایع است.

این روان درمانگر با بیان اینکه در بعضی از کشورها خودکشی به عنوان جرم شناخته می‌شود و خودکشی از منظر جهانی آنقدر اهمیت دارد که یک روز (دهم سپتامبر) را به عنوان روز جهانی پیشگیری از خودکشی نامیده‌اند اعلام می کند: آثار منفی روانشناختی و اجتماعی خودکشی بر خانواده و اجتماع قابل محاسبه نیست و به طور میانگین به دنبال هر خودکشی شش نفر به صورت مستقیم تحت تاثیر قرار می گیرند و اگر خودکشی در محیط مدرسه یا کار اتفاق بیفتد صدها نفر را تحت تاثیر قرار می دهد در هر خودکشی شش نفر به صورت مستقیم تحت تاثیر قرار می گیرند و اگر خودکشی در محیط مدرسه یا کار اتفاق بیفتد صدها نفر را تحت تاثیر قرار می دهد.


رابطه قمار و خودکشی
زارعی با بیان اینکه خودزنی با خودکشی متفاوت است و خودزنی شامل آسیب هایی است که فرد برای آسیب رساندن به خود وارد می کند و با نیت مرگ نیست اما طبق آمار مشاهده شده تعدادی از افرادی که خودزنی می کنند در نهایت با خودکشی به زندگی خود پایان می دهند خاطرنشان می کند:بعضی می پندارند بیمارانی که در مورد خودکشی حرف می زنند به ندرت دست به این اقدام می زنند اما حقیقت این است که افرادی که اقدام به خودکشی می‌کنند معمولا نشانه های هشدار دهنده‌ای برای این کار را بروز داده اند و بنابراین باید حرف های ناامیدکننده درباره بی معنی بودن زندگی و پوچ بودن آن را جدی گرفت.

وی با بیان اینکه خودکشی از نظر ادیان ابراهیمی به عنوان گناه کبیره معرفی شده است تصریح می کند: اقدام به خودکشی که منجر به مرگ نشود در زنان و افراد جوان بیشتر بوده است همچنین یکی از اختلالات تکانشی که افراد در مهار کردن آن مشکل دارند اعتیاد به قمار است و طبق تحقیقات ۱۲ تا ۲۴ درصد کسانی که اعتیاد به قمار دارند در نهایت خودکشی می کنند.


ضعف در توانایی حل مسئله ویژگی مشترک درمیان افرادی که اقدام به خودکشی می کنند
زارعی بیان می کند: یکی از مهم ترین مسائلی که وجود دارد و در تمام کسانی که اقدام به خودکشی می کنند مشترک بوده این است که توانایی حل مسئله فرد ضعیف شده و فرد زمانی که با یک مسئله استرس زا یا مشکلی در زندگی مواجه می شود در حل کردن آن ناتوان بوده ومهارت حل کردن آن را نداشته و در نهایت دچار استصیال و خودکشی می شود همچنین افرادی که حساس به استرس و اضطراب بوده و یا مهارت های کافی برای کنترل تکانه های زندگی را ندارند مستعد خودکشی هستند به عنوان مثال وقتی می گوییم فرد تکانشی عمل کرده یعنی به محض اینکه فکری به ذهن فرد می رسد سریع و بدون درنظر گرفتن پیامدها به آن عمل می کند.

این روانشناس با بیان اینکه زمانی که درمان و اقدامات لازم برای بیماری افسردگی انجام نمی شود احتمال اینکه فرد در نهایت به این نتیجه برسد که بودنش در دنیا نه تنها مفید نبوده و در نهایت به بن بست می‌رسد و امکان دارد خودکشی را آخرین راه فرار از این وضعیت بیابد، اعلام می کند: یاد دادن بهبود روش های مقابله با بحران، روش های حل مسئله و کسب مهارت های زندگی، ایجاد باورهای امیدوارکننده در زندگی، ارتقا سطح بهداشت روانی جامعه، کاهش دید منفی افراد نسبت به فرایند مشاوره روانشناسی در جامعه، افزایش آگاهی از سومصرف مواد توهم زا، گرم و صمیمی بودن خانواده، افزایش کارایی روانی از راه خوشبینی و مثبت نگری، کاهش خشونت های خانوادگی، ترویج ازدواج های ساده و سالم، کاهش غم و اندوه اجتماعی فیلم ها و گزارش های مکرری فرد را دچار آسیب های روحی و روانی می کند، افزایش عزت نفس و آستانه تحمل، افزایش ورزش خواب مناسب و تغذیه نیز از روش‌های مقابله با خودکشی است.

وی با بیان اینکه فردی که از خودکشی نجات یافته باید به دیگران اعتماد کند و از نظر اقتصادی و اجتماعی نیز شرایط با ثباتی داشته باشد می گوید: شبکه های اجتماعی و رسانه ها نقش مهمی در خودکشی دارند فرضا اگر به خودکشی رنگ و لعاب عاشقانه و عارفانه یا یک حالت قهرمانانه ای داده شود روی افراد مستعد و آسیب پذیر تاثیر می گذارد و در واقع آمار خودکشی را بیشتر می کند بنابراین رسانه ها باید به محتواهای تولیدی خود در زمینه خودکشی توجه ویژه داشته باشند و از بزرگ و خوب نشان دادن خودکشی پرهیز کنند.

زارعی تصریح می کند: اکثر خانواده ها می دانند که برخی از جوانان اقدام به خودکشی می کنند اما تصور نمی کنند که این حادثه ممکن است برای فرزندان آنها و یا در همسایگی آنها رخ دهد از این رو باید خانواده ها  به علائم هشدار دهنده افسردگی و خودکشی و نحوه کمک رسانی به افراد دارای افکار خودکشی آگاه و با آموزش مهارت های اجتماعی ـ عاطفی لازم و همچنین تلاش برای تبدیل محیط خانواده به محیطی امن و دلسوز و نسبت به ارتقای بهزیستی و سلامت  فرزندان اقدام کنند.


۶۰ درصد از کسانی که قصد خودکشی دارند کمک نمی گیرند
این روانشناس بیان می کند: یکی از مهم ترین عوامل در پیشگیری از خودکشی در دسترس بودن خدمات روانشناسی و روانشناختی است که افراد دسترسی به روانشناس و روان درمانگر داشته باشند و حدود ۶۰ درصد از افرادی که افکار خودکشی دارند به دنبال کمک نمی روند و احساس تنهایی می کنند و می پندارند کسی نمی تواند به آنها کمک کند و خودشان تنها هستند و با وجود این آمار بالا اما در دسترس بودن این مراکز می تواند در کاهش خودکشی بسیار کمک کننده باشد و دومین عامل کاهش دسترسی به عوامل مرگ آور است که به راحتی قابل تهیه نباشند و ۷۰ درصد از کسانی که اقدام به خودکشی تکانشی می کنند در کمتر از یک ساعت از این افکار خودکشی پشیمان می شوند بنابراین مهم است که در آن لحظات به ابزارخودکشی دسترسی نداشته باشند.


لزوم آموزش مهارت های زندگی در مدارس
وی می افزاید: برنامه های آموزشی در مدارس برای آموزش مهارت های زندگی باید جدی گرفته شوند و مشاهده شده در کشورهایی که مهارت های پیشگیری از خودکشی و زندگی را در مدارس آموزش دادند آمار خودکشی کاهش چشمگیری داشته است و باید در دانشگاه ها،خوابگاه ها و...غربالگری افسردگی انجام شده و کسانی که در معرض خطر هستند شناسایی و به روانشناس و روانپزشک ارجاع داده شوند.

زارعی بیان می کند: آدم‌ها با زبان‌های مختلفی سعی دارند دیگران را از مشکلاتشان آگاه کنند و طبق بررسی‌ها اغلب کسانی که خودکشی می‌کنند در هفته‌ها یا ماه‌های پیش از خودکشی در مورد آن صحبت کرده اند و یک سری رفتارهایی در کسانی که قصد خودکشی دارند شایع است مثلا فرد قبل از اقدام به این کار لوازمی که برایش مهم هستند را به دوستانش هدیه داده برای آنها نامه های خداحافظی می فرستد و صحبت‌کردن از این احساس که مزاحم دیگران هستم،‌ احساس گیر افتادن یا درد غیر قابل توضیح و غیرقابل تحمل،‌ همه اینها آدم‌ها را در خطر بالای آسیب‌پذیری و تمایل به خودکشی قرار می‌دهد و جمله‌هایی مثل اگر بمیرم هم مهم نیست یا دلم می‌خواست کاش از خواب بیدار نمی‌شدم، می‌تواند و باید زنگ خطر را برای شما به صدا در بیاورد.

وی خاطرنشان می کند: شنیدن اینکه حال آدمی اینقدر بد است که به خودکشی فکر می‌کند،‌ حتما ترسناک و ناراحت‌کننده است و می‌تواند نشانه‌ای از وجود یک بحران واقعی در آدم‌ها باشد اما خیلی وقت‌ها،‌ آدم‌هایی که در مورد خودکشی حرف می‌زنند نیاز دارند که کسی به حرف آنها گوش کند. پس به آنها توجه کنید،‌ از آنها بخواهید که حرف بزنند،‌ به دوستتان بگویید که زندگی و سلامتی‌اش برای شما مهم است، اگر به اندازه کافی به او نزدیک هستید برایش از یک متخصص وقت بگیرید، او را تا مطب دکتر برسانید و صبر کنید تا ملاقاتش تمام شود و اگر از متخصص راضی نبود به او اطمینان بدهید که می‌توانید فرد دیگری را پیدا کنید که بتواند با او ارتباط برقرار کند.

این روان درمانگر می گوید: کسی که با شما در مورد افکار خودکشی یا روزهای بدش حرف می‌زند،‌ شجاعت زیادی به خرج داده است، برای شما ارزش و احترام زیادی قائل بوده و روی شما حساب کرده است پس ارزش طرف صحبت قرارگرفتن را داشته باشید و دلسوزی نشان بدهید و دوستتان را قضاوت نکنید به او نگویید که تنبل یا ضعیف است یا ارزش زندگی‌کردن را نمی‌داند و مهربان باشید و نشان بدهید که ارزش این اعتمادی که به شما شده است را دارید و دوستتان را تشویق کنید که کمک حرفه‌ای بگیرد و به او اطمینان بدهید که در کنارش می‌مانید.


افرادی که قصد خودکشی دارند را به صحبت با روان درمانگر ترغیب کنید
زارعی در پایان با بیان اینکه همراه با جمعی از روانشناسان مطرح کتابی با عنوان پیشگیری از خودکشی به چاپ رسانده است می افزاید: وقتی متوجه می شویم کسی قصد خودکشی دارد بزرگترین کمکی که می توانیم بکنیم این است که فرد را به صحبت با یک روان درمانگر ترغیب کنیم و اگر شخصا اینکار را انجام دهید ممکن است با گفتن صحبت هایی باعث انجام اتفاقات تکرار ناپذیر شوید.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
موفقیت به سراغ کسانی می آید که آن قدر در تلاشند که وقت نمی کنند دنبال آن بروند.