سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ / ۰۹:۴۱
کد مطلب: 58741
۳
۲
هشدار نسبت به تبعات پایین‌بودن تعرفه‌های خدمات روان‌شناسی

انتقاد از تعرفه‌های خدمات روانشناسی ۱۴۰۱؛ تعرفه‌هایی که حتی پول آب و برق مطب را دَر نمی‌آورند!

انتقاد از تعرفه‌های خدمات روانشناسی ۱۴۰۱؛ تعرفه‌هایی که حتی پول آب و برق مطب را دَر نمی‌آورند!
 علیرغم تاکید قانون برنامه ششم توسعه نسبت به برخورداری خدمات روانشناسی و مشاوره از بیمه‌های پایه و تکمیلی، همچنان این مهم محقق نشده و گرانی تعرفه‌ها نیز عملا قشر ضعیف و آسیب پذیر جامعه را از دریافت این خدمات محروم کرده است.

حال آنکه مسلما تکمیل جلسات روان درمانی به یک جلسه خلاصه نشده و پرداخت هزینه‌های موجود توسط مراجعان بیش از چند جلسه تداوم می‌یابد که مجموع این هزینه‌ها خود مانع بزرگی بر سر ادامه دادن جلسات مشاوره و تکمیل فرآیند درمان است.

اما آن سوی دیگر تعرفه این خدمات، روانشناسان و مشاورانی قرار دارند که تعرفه‌های ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومانی را به صرفه نمی‌دانند و معتقدند مسائلی نظیر گرانی اجاره مطب، مالیات سازمان امور دارایی، عوارض شهرداری و هزینه‌های جاری نظیر پول آب، برق و حقوق منشی مطب، دخل و خرجشان را برابر نمی‌کند و می تواند مراکز مشاوره را به ورطه تعطیلی بکشاند.

با توجه به گرانی تعرفه‌های خدمات روانشناسی و مشاوره برای مردم که به گفته رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، می‌توان از آن به عنوان کالایی لوکس  یاد کرد که باعث شده این خدمات تنها در دسترس متمکن‌ها و نه دهک‌های پایین و قشر ضعیف جامعه قرار گیرد و در مقابل به صرفه نبودن این مبالغ برای روانشناسان و مشاوران که کفاف هزینه‌های جاری مطب‌های روانشناسی را هم نمی‌دهد؛ تعیین تعرفه‌هایی متناسب‌تر به همراه تحت پوشش بیمه قرار گرفتن خدمات روانشناس و مشاوره امری ضروری به نظر می‌رسد.


انتقاد از تعرفه‌های خدمات روانشناسی و مشاوره ۱۴۰۱؛ تعرفه‌هایی که حتی پول آب و برق مطب را دَر نمی‌آورند!
دکتر محمد حاتمی رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با  بیان اینکه این سازمان مطابق با بند ۴ ماده ۳ قانون تشکیل خود باید پیشنهاد تعیین یا تجدید نظر در تعرفه‌های خدمات روانشناسی و مشاوره را جهت تصویب به‌هیأت دولت ارائه کند و نیز با انتقاد از نرخ تعرفه‌های ابلاغ شده برای این خدمات، به ایسنا گفت: سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در اسفند سال گذشته پیشنهاد افزایش ۴۰ درصدی خدمات روانشناسی و مشاوره کشور را به شورای عالی بیمه سلامت و هیات دولت ارائه داد. با این وجود در حالی تعرفه‌های خدمات رواشناسی و مشاوره کشور چندی پیش ابلاغ شد که این تعرفه‌ها از جهاتی قابل نقد است.

وی با بیان اینکه تعرفه‌ ۴۵ دقیقه خدمات روانشناسی برای روانشناسان با مدرک کارشناسی ارشد ۱۷۶ هزار تومان و برای مدرک دکتری ۲۰۷ هزار تومان در سال جاری ابلاغ شده است، تصریح کرد: در واقع به نسبت سال گذشته تنها حدود ۱۱ درصد به نرخ تعرفه خدمات روانشناسی برای روانشناسان دارای مدرک دکتری اضافه شده است که این نرخ در قیاس با تعرفه‌های ابلاغی برای پزشکان دارای مدرک دکتری عادلانه نیست.


مطب‌های روانشناسی در معرض تعطیلی
حاتمی با بیان اینکه یک دکتر روانشناس با این مبالغ ابلاغی حتی نمی‌تواند هزینه اجاره مطب، حق الزحمه منشی،  پول آب و برق و تلفن و مالیات مطب را بپردازد، خاطر نشان کرد: صراحتا اعلام می‌کنیم که با ابلاغ این تعرفه‌ها مطب یک دکتر روانشناس در معرض تعطیل شدن قرار می‌گیرد که این امر خود خطر بزرگی به ویژه در شرایط فعلی محسوب می‌شود چراکه اکنون در دوران "پسا کرونا" قرار داریم و مردم به شدت نیازمند دریافت خدمات روانشناسی و روان درمانی‌اند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور تاکید کرد: به نوعی می‌توان گفت نرخ این تعرفه‌ها به معنی اعلام رسمی بسته شدن مطب روانشناسان است. در این خصوص نامه‌ای به رئیس جمهوی ارسال کردیم تا در تعرفه‌ مقطع دکتری تجدید نظر شود. شاهد این هستیم که در مقاطع مختلف با توجه به مشکلات اقتصادی و بر اساس تورم موجود مقدار معینی را برای افزایش حقوق کارمندان و یا سایر صنوف در نظر می‌گیرند اما این افزایش برای یک دکتر روانشناس تنها ۱۱ درصد در نظر گرفته شده است که در عمل منجر به تعطیلی مطب‌های روانشناسی می‌شود.

وی همچنین این را هم گفت که روانشناسان و مشاوران زیادی نسبت به تعرفه‌های ابلاغ شده از سوی هیات دولت گله‌مندند و اعتراض خود را به این سازمان اعلام کرده‌اند و از این رو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور مستقیما به رئیس جمهوری نامه زده است.

هشدار نسبت به عدم پیروی روانشناسان از تعرفه‌های ابلاغی
حاتمی در بخش دیگر سخنان خود نسبت به دریافت مبالغی بیشتر از تعرفه‌های ابلاغ شده و بعضا عدم پیروی روانشناسان از دریافت مبالغ ابلاغی هشدار داد و تاکید کرد: میزان مبالغ ابلاغی به قدری پایین است  که عملا روانشناسان را به سمتی سوق می‌دهد که از این تعرفه‌ها پیروی نکنند و هر روانشناسی هر مبلغی را که خواست از مردم دریافت کند. این امر منجر به ایجاد هرج و مرج در مبالغ دریافتی از مراجعان می‌شود چراکه روانشناسی که با مدرک دکتری، استاد دانشگاه است مبلغ ابلاغ شده را برای ۴۵ دقیقه مشاوره  بسیار ناچیز و کم می‌داند بنابراین این نگرانی وجود دارد که بعضا روانشناسان از این تعرفه‌ها پیروی نکرده و مبالغی خارج از تعرفه‌های ابلاغی از مراجعان دریافت کنند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی ومشاوره کشور با بیان اینکه حتی تا پیش از ابلاغ تعرفه‌های جدید بعضا روانشناسان و مشاوران تعرفه‌های مصوب را ناچیز دانسته و مبالغی بالاتراز آن از مراجعان دریافت می‌کردند، تصریح کرد: اگرچه وظیفه سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور شناسایی متخلفان و برخورد با آنها است اما دولت نیز باید تعرفه‌های معقولی وضع کند تا چنین تقابل‌هایی ایجاد نشود. باید پیش از تصویب و ابلاغ این تعرفه‌ها کار کارشناسی انجام شود. هیات دولت نباید پشت درهای بسته برای تعرفه‌های خدمات روانشناسی و مشاوره تصمیم بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه نرخ تعرفه‌های ابلاغ شده برای خدمات روانشناسی و مشاوره از نظر سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور قابل توجیه نیست، تصریح کرد: روانشناسان نیز سرمایه‌های اجتماعی و پشتوانه نظام و جزئی از مردم این کشور هستند، باید به حرف این قشر گوش داده شود.  از نظر ما تعرفه‌های ابلاغ شده برای خدمات روانشناسی و مشاوره غیر کارشناسی است.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور درعین حال به عدم توانایی مالی مردم برای پرداخت تعرفه‌های خدمات روانشناسی و مشاوره نیز اشاره کرد و درباره ضرورت تحت پوشش بیمه قرار گرفتن خدمات روانشناسی گفت: این تعرفه‌ها به ویژه برای دهک‌های پایین جامعه  مبالغ زیادی است و در عمل دهک‌های پایین جامعه نمی‌توانند از این خدمات استفاده کنند. بارها به هیات دولت و مجلس نامه نوشته‌ایم و صحبت کردیم که بیمه‌های پایه و تکمیلی را حداقل در زمان بحران کرونا برای خدمات روانشناسی و مشاوره وضع کنند اما تا کنون به نتیجه نرسیده است. مردم باید این مطالبه را از دولت و مجلس و سازمان برنامه و بودجه داشته باشند. در این راستا ما شخصا نامه نوشتیم اما به نتیجه‌ای نرسیدیم. مردم باید مطالبه کنند. در حال حاضر تنها افرادی که وضع مالی خوب دارند می‌توانند از این خدمات استفاده کنند و سایر اقشار از این خدمات محروم هستند.

حاتمی در بخش دیگر سخنان خود این خبر را هم داد که سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور دستورالعملی را به منظور نحوه فعالیت روانشناسان و مشاوران در فضای مجازی به شورای مرکزی این سازمان ارائه داده است که در صورت تصویب نحوه  ارائه خدمات آنلاین روانشناسی، تعرفه این خدمات آنلاین و روانشناسان واجد شرایط ارائه خدمات مذکور مشخص خواهند شد اما تا زمان تصویب این دستورالعمل نرخ خدمات آنلاین مشاوره و روانشناسی با نرخ خدمات حضوری برابر است و روانشناسان و مشاوران حق ندارند مبالغی بالاتر از آنچه ابلاغ شده از مراجعان دریافت کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
هم مردم ندارند و هم گران است و البته برای مراکز کم...
امین
Iran, Islamic Republic of
موضوع اینه که وضعیت معیشتی مردم خیلی ضعیف شده و خرید گوشت، مرغ؛ روغن و... واجب تر است. حتی اگر تعرفه کمتری هم در نظر گرفته میشد بازهم تغییر چندانی در وضعیت موجود مراکز دیده نمیشد. با ادامه روند موجود، مدیران بسیاری از مراکز و روانشناسان باید به فکر شغل دیگری باشند.
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
تا حالا هيچ آدم قوى اى كه گذشته آسونى داشته باشه نديدم .