کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ارتباط میزان بالای آنتی اکسیدان خون با ریسک کمتر زوال عقل

خبرگزاری مهر , 21 ارديبهشت 1401 ساعت 21:08

بر اساس یک مطالعه جدید، افرادی که سطح آنتی اکسیدان بیشتری در خون خود دارند ممکن است کمتر به زوال عقل مبتلا شوند.


به گزارش ساینس دیلی، این مطالعه نشان داد افرادی که دارای بالاترین سطح آنتی اکسیدان های لوتئین و زآگزانتین و بتا کریپتوکسانتین در خون خود هستند، نسبت به افرادی که سطوح پایین‌تری از این آنتی اکسیدان‌ها را دارند، کمتر در معرض خطر ابتلاء به زوال عقل در دهه‌های بعد عمرشان بودند. لوتئین و زآگزانتین در سبزیجات سبز رنگ مانند کلم پیچ، اسفناج، کلم بروکلی و نخود فرنگی یافت می‌شوند.

بتا کریپتوکسانتین در میوه‌هایی مانند پرتقال، پاپایا، نارنگی و خرمالو یافت می‌شود. «می بیدون»، نویسنده این مطالعه از مؤسسه ملی سلامت در مریلند، گفت: «توسعه عملکرد شناختی افراد یک چالش مهم بهداشت عمومی است.

آنتی اکسیدان‌ها ممکن است به محافظت از مغز در برابر استرس اکسایشی کمک کنند، که می‌تواند باعث آسیب سلولی شود. مطالعات بیشتری برای آزمایش اینکه آیا افزودن این آنتی اکسیدان‌ها می‌تواند به محافظت از مغز در برابر زوال عقل کمک کند، مورد نیاز است.»

این مطالعه شامل ۷۲۸۳ نفر بود که در ابتدای مطالعه حداقل ۴۵ سال سن داشتند. آنها در ابتدای مطالعه معاینه فیزیکی، مصاحبه و آزمایش خون برای سطوح آنتی اکسیدانی داشتند. سپس به طور میانگین ۱۶ سال تحت نظر بودند تا ببینند چه کسانی دچار زوال عقل شده اند. مطالعات نشان داد احتمال ابتلاء به زوال عقل در افرادی که دارای بالاترین مقادیر لوتئین و زآگزانتین بودند نسبت به افرادی که سطوح پایین‌تری داشتند کمتر بود.

هر افزایش استاندارد در سطوح لوتئین و زآگزانتین، حدود ۱۵.۴ میکرومول در لیتر، با کاهش ۷ درصدی خطر زوال عقل همراه بود. در مورد بتا کریپتوکسانتین، هر افزایش استاندارد در میزان آن، تقریباً ۸.۶ میکرومول در لیتر، با کاهش ۱۴ درصدی خطر زوال عقل مرتبط بود. توجه به این نکته ضروری است که با در نظر گرفتن عوامل دیگری مانند تحصیلات، درآمد و فعالیت بدنی، تأثیر این آنتی اکسیدان‌ها بر خطر زوال عقل تا حدودی کاهش یافت.


کد مطلب: 58744

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/58744/ارتباط-میزان-بالای-آنتی-اکسیدان-خون-ریسک-کمتر-زوال-عقل

میگنا
  https://www.migna.ir