جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ / ۰۵:۵۵
کد مطلب: 58757
۰
در یک پژوهش در هلند برزسی شد:

جایزه و تشویق کودکان به خوردن سبزیجات

جایزه و تشویق کودکان به خوردن سبزیجات
پژوهشگران هلندی در جدیدترین تحقیقات خود دریافتند ارائه جایزه سرگرم کننده به کودکان نوپا تمایل آنها را برای خوردن سبزیجات افزایش می دهد و مصرف منظم سبزیجات تشخیص طعم و نوع سبزیجات را در این کودکان بهبود می بخشد. 

معمولا کودکان از خوردن هرگونه سبزیجات و سالاد امتناع می کنند. آنها بیشتر دوست دارند غذاهای خوشمزه با طعم های شیرین بخورند. اما همه ما می دانیم سبزیجات به دلیل خواص بسیار بالایی که دارند، سلامت بدن را تامین می کنند بنابراین باید در رژیم غذایی گنجانده شوند. 
یک مطالعه جدید نشان می دهد اگر با کودکان صحبت شود که در ازای خوردن سبزیجات جایزه دریافت خواهند کرد، آنها بیشتر به خوردن سبزیجات تمایل نشان می دهند. 
بریت ون بلکوم (Britt van Belkom)، محقق ارشد این پروژه تحقیقاتی، از مؤسسه غذا، سلامت و ایمنی دانشگاه ماستریخت هلند در این رابطه گفت: خوردن سبزیجات و عادت به استفاده از آن در رژیم غذایی به طور دائم از سنین پایین بسیار مهم است.
ما می دانیم تحقیقات پیشین نشان دادند کودکان خردسال معمولاً پیش از اینکه سبزی جدیدی را دوست داشته باشند، باید ۸ تا ۱۰ بار آن را امتحان کنند.

بنابراین ما بررسی کردیم که آیا درخواست مکرر از کودکان برای امتحان کردن برخی سبزیجات باعث می شود که آنها تمایل بیشتری به خوردن سبزیجات نشان دهند یا خیر. این مطالعه شامل نزدیک به ۶۰۰ کودک یک تا ۴ ساله در مراکز مراقبت روزانه هلند بود.
آنها به طور تصادفی در یکی از سه گروه زیر قرار گرفتند: 
•    قرار گرفتن در معرض / پاداش 
•    قرار گرفتن در معرض / بدون پاداش 
•    بدون قرار گرفتن در معرض / بدون پاداش (گروه کنترل)
به افرادی که در دو گروه اول بودند این فرصت داده شد تا هر روز که به مدت سه ماه در مرکز مراقبت روزانه خود حضور داشتند، طیف وسیعی از سبزیجات را امتحان کنند.
به افرادی که در گروه پاداش بودند، هنگامی که مقداری سبزیجات را امتحان می کردند، جوایز سرگرم کننده و غیر غذایی مانند برچسب یا اسباب بازی اهدا می شد.
در ابتدا و انتهای مطالعه، محققان دانش کودکان را از ۱۴ سبزیجات (گوجه فرنگی، کاهو، خیار، هویج، فلفل دلمه ای، پیاز، بروکلی، نخود فرنگی، گل کلم، قارچ، لوبیا سبز، کاسنی، کدو تنبل و مارچوبه) و تمایل آنها به طعم شش نمونه از این سبزیجات مورد بررسی قرار دادند. 
در هر دو گروه پاداش و بدون پاداش، کودکان توانستند حدود ۹ سبزی را در شروع مطالعه و حدود ۱۱ سبزی را در پایان مطالعه شناسایی کنند، درحالی که این رقم برای گروه کنترل حدود ۸ نوع از سبزیجات در ابتدا و ۱۰ نوع در انتها بوده است.
در شروع مطالعه، کودکان هر سه گروه مایل بودند ۵ تا ۶ سبزی را امتحان کنند. به گزارش سیناپرس، در پایان مطالعه، این تعداد در گروه کنترل کاهش یافت، در گروه بدون پاداش ثابت ماند و در گروه پاداش به ۷ نمونه رسید.
بنابراین به نظر می رسد پاداش دادن به کودکان نوپا برای چشیدن سبزیجات، تمایل آنها را برای امتحان کردن سبزیجات مختلف افزایش می دهد.
به گفته ون بلکوم، نوع پاداش بسیار مهم است که باید سرگرم کننده باشد و از میان غذاها یا مواد غذایی انتخاب نشده باشد. در ضمن وی تاکید کرد ارائه منظم سبزیجات به کودکان نوپا در مراکز مهدکودک به طور قابل توجهی توانایی آنها را در تشخیص سبزیجات مختلف افزایش می دهد.
این مطالعه و نتایج حاصل از آن در کنگره اروپایی چاقی که بین چهارم تا هفتم می در ماستریخت هلند برگزار شد، ارائه شده است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
كاغذ سفيد را هر چقدر هم تميز و زيبا باشد كسی قاب نمی‌گيرد، برای ماندگاری در ذهن‌ها بايد حرفی برای گفتن داشت