سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ / ۰۸:۵۶
کد مطلب: 58766
۲

تاثیر گرانی برخی اقلام خوراکی بر سلامت افراد

تاثیر گرانی برخی اقلام خوراکی بر سلامت افراد
شفقنا: دکتر محمدرضا وفا، استاد دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران در پاسخ به این سوال که قیمت اقلام خوراکی نسبت به قبل گران تر شده و بسیاری از مردم در وضعیت مناسب معیشتی قرار ندارند آیا ممکن است گران شدن اقلام خوراکی بر روی سبد تغذیه خانوار اثر بگذارد و به مشکلات و مواردی مثل شیوع سو تغذیه در بین خانواده های محروم جامعه دامن بزند؟ اظهار داشت: کاملا مشخص است که وضعیت اقتصادی به طور صددرصد با وضعیت سلامتی و وضعیت تغذیه در ارتباط است.

هر چقدر که وضعیت اقتصادی بحرانی تر و نگران کننده تر می شود مسلما وضعیت سو تغذیه و مشکلات ناشی از کمبود مواد غذایی پر اهمیت که با سلامتی ما در ارتباط است، تاثیر گذاری بیشتری پیدا می کند. این وضعیت کاملا واضح و مشخص است.

 
۶۰ درصد از سلامت عمومی افراد با مسائل مرتبط به تغذیه گره خورده است
وی در مورد اینکه آیا این وضعیت سو تغذیه در آینده موجب شیوع بیماری های دیگری خواهد شد؟ گفت:ما می توانیم بر اساس آمار روز در دنیا بگوییم که حداقل ۶۰ درصد از سلامت عمومی همه افراد با مسائل مرتبط به تغذیه گره خورده است. مسلم است که سو تغذیه چه از نظر کمبود دریافت مواد مغذی و چه از نظر مصرف بیش از اندازه مواد مغذی، می تواند به طور مستقیم با سلامت فرد در ارتباط باشد. به طور مثال در تمام دنیا و در کشور خودمان با مساله کمبود آهن روبرو هستیم.

فقر آهن بیشتر در خانم ها و دختر خانم ها دیده می شود مساله کمبود روی نیز بیشتر در پسرها و آقایان شایع است. مساله کمبود ویتامین آ و مساله ید در کشورمان وجود دارد که دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت برای هر کدام برنامه هایی دارد ولی از آن طرف راه اصلی دریافت این ریز مغذی ها و مواد کلیدی در وهله اول خوراک است به طور مثال بهترین منبع تامین کننده آهن و روی گوشت است. امروز همه گوشت ها به طور نسبی گران شده اند. وقتی که دریافت نسبی گوشت در سفره و در رژیم غذایی مردم کاهش پیدا می کند به این معنی است که دریافت آهن و روی هم برای مردم به شدت مشکل می شود در این وضعیت گروه های اقتصادی پایین مسلما آسیب پذیری بیشتری دارند که این به معنای کمبود آهن و روی است و کمبود ویتامین آ به شدت بیشتر می شود ما می دانیم که کمبود همه این ها بر روی عملکرد های جسمی و ذهنی افراد جامعه تاثیر می گذارد.

تبعات عدم مصرف لبنیات بر رشد قدی و سیستم ایمنی کودکان
وی در خصوص اینکه تبعات عدم مصرف لبنیات چگونه خواهد بود؟ تصریح کرد: تبعات وحشتناک است. ارزان ترین منبع پروتئین حیوانی با دسترسی بالا شیر و لبنیات است و حتی از تخم مرغ هم ارزان تر است وقتی به یکباره گفته می شود که لبنیات دو برابر خواهد شد یعنی همین حداقل پروتئین حیوانی هم که برخی از گروه های محروم جامعه می توانستند به آن دسترسی داشته باشند به تدریج از دسترس آن ها خارج می شود.
وقتی یک کودک در حال رشد پروتئین حیوانی را که نسبت به پروتئین گیاهی بهتر است دریافت نکند مسلما تاثیر آن بر رشد فیزیکی کودک و به ویژه رشد قدی کودک و عملکرد قسمت های مختلف بدن کودک از جمله سیستم ایمنی کودک مشهود خواهد بود. رشد قدی تنها یک شاخص است ولی وقتی در جامعه میانگین رشد قدی پایین می آید آسیب پذیری آن افراد از نظر تمام شاخص های سلامتی بیشتر است این ها چیزهایی نیست که مردم ندادند و اظهر المن الشمس است.

این متخصص تغذیه افزود: ما در وزارت بهداشت مطالعه ای تحت عنوان مطالعات انیس داریم که هر پنج سال یک بار انجام می شود و بررسی و ارزیابی سو تغذیه کودکان زیر پنج سال کل کشور را مورد توجه قرار می دهد. من در سال ۱۳۸۴ مدیر آن دفتر بودم و امروز سال ۱۴۰۱ است و مسلما آمار ها بسیار تغییر کرده ضمن اینکه نمی توان شرایط آن روز را با امروز مقایسه کرد. بنابراین باید از مسئولین فعلی آمار خواست چون هر چه که من بگوییم می تواند موجب سو تفاهم شود. آمار های رسمی مربوط به دولت و وزارت بهداشت است.


وقتی دریافت نسبی پروتئین کاهش پیدا کند سو تغذیه مسلما بیشتر شده است
وی ادامه داد: وقتی دریافت نسبی پروتئین کاهش پیدا کند سو تغذیه هر چقدر که بود مسلما بیشتر شده است. وقتی دریافت مواد مغذی کلیدی کمتر شود وضعیت کمبود آهن و روی هر چه که بود امروز بدتر شده است. وقتی دولت آمار های مربوطه را منتشر نمی کند من چه باید بگویم؟ آنچه من در دست دارم پژوهش های دانشگاهی و منطقه ای است به هر حال ما در تهران هستیم و شرایط پایتخت نسبت به استان های محروم تر زمین تا آسمان فرق می کند. آمار کشوری چیز دیگری است. در مورد آمار های تهران نتایج به دست آمده نشان می دهد وضعیت چاقی کودکان نسبت به سال های ۱۳۸۴ بدتر شده است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
برای کشتی های ساکن، موج های دریا تصمیم می گیرند!