سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ / ۱۴:۴۴
کد مطلب: 58769
۲

هشدار نسبت به سرویس دهی قهوه خانه‌ها به «دبیرستانی‌ها»

هشدار نسبت به سرویس دهی قهوه خانه‌ها به «دبیرستانی‌ها»
به گزارش ایسنا، دکتر فرهاد بهزادی با اذعان به اینکه در ضمیر ناخودآگاه برخی خانواده‌ها مصرف قلیان نهادینه شده است، اظهار کرد: خانواده‌ها قلیان را می‌شناسند و این سبب می‌شود قبح آن شکسته شود. خانواده‌ها به دلیل آن که گمان می‌کنند مصرف قلیان ضرر زیادی ندارد، در مصرف آن سخت‌گیری نمی‌کنند و به همین جهت گاها شاهد هستیم خانواده‌ها برای تفریحات خود قلیان را همراه دارند. همین قبح شکنی باعث شیوع مصرف قلیان در بین خانواده‌ها شده است.

وی که در یک برنامه رادیویی با موضوع علل گرایش به سیگار و قلیان گفت‌وگو می‌کرد، با تاکید بر اینکه باید برای  جلوگیری از مصرف برخی دخانیات جایگزین مناسب برای جوانان داشته باشیم، بیان کرد: در مقطعی برای جلوگیری از مصرف قلیان تصمیماتی مبنی بر جلوگیری از سرو قلیان در قهوه خانه‌ها اتخاذ کردند که در نهایت فقط افراد ۱۸ سال به بالا امکان مصرف قلیان داشته و کوچکتر از آنها اجازه مصرف نداشته باشند.


جوانانی که دوستان خود را در حال دود کردن قلیان می‌بینند
کارشناس درمان و حمایت‌های اجتماعی شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان تهران کاهش آسیب را قدم نخست دانست و گفت: جوان و نوجوانی که برای دور زدن به بیرون مراجعه می‌کند نخستین جایی که مشاهده می‌کند قهوه خانه‌ای در محل است که همه دوستان او در حال دود کردن قلیان هستند و ظاهرا ساعت خوشی را در دورهمی دارند. نکته دیگر این است که هزینه مصرف قلیان بسیار پایین است و در حقیقت همه شرایط برای جذب و مصرف قلیان برای جوانان وجود دارد.

کارشناس درمان و حمایت‌های اجتماعی شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان تهران با اشاره به سابقه مصرف قلیان در کشور، از تاریخچه طولانی استفاده از آن گفت و بیان کرد: مصرف قلیان به چند صد سال قبل باز می‌گردد و افراد عادی و خانواده‌ها و حتی تحصیلکرده‌ها نیز آن را مصرف می‌کردند. در تاریخ سابقه صدور فتوا برای جلوگیری از مصرف قلیان را هم داریم.


۷۰ درصد معتادان قبل از ۱۸ سالگی مصرف الکل و سیگار و قلیان داشته‌اند
به گزارش ایسنا، داریوش تقی زاده کارشناس مسئول برنامه اعتیاد سازمان بهزیستی استان تهران نیز در این گفتگوی رادیویی با اشاره به برخی از آمارهای گرایش به اعتیاد اظهار کرد: ۷۰ درصد افرادی که معتاد شده‌اند اقرار می‌کنند که قبل از ۱۸ سالگی مصرف الکل و سیگار و همچنین قلیان داشته‌اند؛ بنابراین مصرف این مواد می‌تواند کلید ورود به اعتیاد باشد.


برخی فکر می کنند سیگار و قلیان اعتیاد آور نیست
این کارشناس مسئول برنامه اعتیاد سازمان بهزیستی استان تهران با تصریح بر اینکه یکی از عمده ترین مشکلات در سواد سلامت این است که مردم اطلاعات و باورهای غلطی در خصوص سیگار و قلیان دارند، گفت: برخی فکر می‌کنند سیگار یا قلیان اعتیاد آور نیست و یا برخی چنین باور دارند که قلیان آثار زیان بار ندارد.

وی با بیان اینکه خانواده‌ها به دلیل عدم اطلاع کافی و نظارت کامل بر فرزندان خود شاهد درگیر شدن فرزندانشان با مواد مخدر و اعتیاد هستند، اظهار کرد: متاسفانه باید بگوییم دانش فرزند پروری بخش زیادی از خانواده‌ها اندک است. خانواده تازه بعد از اینکه فرزندشان به سن ۱۸ سالگی رسید می‌خواهند نظارت ایجاد کنند در حالی که تربیت یک فرآیند است و باید از دوران کودکی دانش سلامت را داشته باشیم.

کارشناس مسئول برنامه اعتیاد سازمان بهزیستی استان تهران با اشاره به اینکه برخی از عوارض اعتیاد طولانی مدت است در عین حال بیان کرد: بعضی از عوارض نیز به صورت آنی رخ می‌دهد؛ به عنوان مثال در مصرف سیگار و قلیان هزینه و زمان زیادی صرف می‌شود.


هشدار درباره همراهی برخی خانواده‌ها با فرزندان در مصرف قلیان
وی به برخی باورهای غلط و عجیب در خانواده‌ها اشاره کرد و افزود: بعضی از خانواده‌ها فرزندان خود را در مصرف قلیان همراهی می‌کنند زیرا پدر یا مادر گمان می‌کنند چون در کنار فرزند خود قرار دارند، هم مصرف او را کنترل می‌کنند و هم اینکه فرزندشان با غریبه اقدام به مصرف نمی‌کند. این کار در حقیقت شکستن قبح خانواده است. نتیجه این می‌شود که فرزند مصرف دخانیات را ایراد نمی‌داند.

تقی زاده با ابراز تاسف از اینکه سیگار و قلیان کشیدن برای برخی افراد تبدیل به یک نوع پرستیژ اجتماعی شده است، اظهار کرد: اگر به صورت ریشه‌ای به این موضوع نگاه کنیم، این مسئله ناشی از عزت نفس پایین افراد است. چون یک جوان عزت نفس پایینی دارد و علاقه دارد که در جمع دوستان خود پذیرفته شود، با آن‌ها هماهنگ می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه باید عزت نفس را در فرزندان خود افزایش دهیم عنوان کرد: آموزش مهارت‌های زندگی مانند خودآگاهی، جرات و شجاعت، افزایش اعتماد به نفس و بالا بردن توان تصمیم گیری را در آموزش‌ها قرار دهیم. در حقیقت خانواده‌ها در کنار کلاس زبان و ورزشی که برای فرزندان خود قرار می‌دهند، بخشی از کار و زمان خود را به افزایش مهارت‌های اجتماعی و دانش سلامت اختصاص دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
هیچوقت برای تبدیل شدن به کسی که میخواستین باشین دیر نیست... فقط کافیست اولین قدم را بردارید.