جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ / ۱۹:۳۴
کد مطلب: 58795
۰
رد پای تکامل در یک خصوصیت مهم بدن انسان؛

دلیل نشانه های ظاهری استرس چیست ؟

عباس روشن بین
دلیل نشانه های ظاهری استرس چیست ؟
دلیل این که چرا استرس در ما انسان ها موجب بروز رفتار و نشانه هایی می شود که دیگران را متوجه این موضوع می کند، مورد پرسش دانشمندان مختلفی بوده است. حالا در تحقیقی جدید، محققان بریتانیایی نشان داده اند که این مساله، ریشه در تکامل دارد.
بر اساس مطالعه جدیدی که توسط دانشمندان دانشگاه ناتینگهام ترنت و دانشگاه پورتسموث انگلستان انجام شده است، نشان دادن علائم استرس می تواند ما را دوست داشتنی تر کرده و دیگران را وادار کند که نسبت به ما مثبت تر رفتار کنند!
محققان در این پژوهش، پارادوکس رفتار استرس زا را بررسی کردند، به این معنی که چرا انسان ها مانند سایر نخستی ها نشانه های استرس مانند خاراندن، جویدن ناخن، بی قراری و دست زدن به صورت یا موهای خود را بروز می دهند که می تواند به دیگران نشان دهد آن ها در حالت ضعیف هستند.
این محققان دریافتند : مردم علاوه بر این که می توانند به طور دقیق تشخیص دهند که چه زمانی یک فرد تحت استرس است، نسبت به افرادی که علائم استرس بیشتری از خود نشان می دهند واکنش مثبت بیشتری دارند.

به عنوان بخشی از این مطالعه، از شرکت‌کنندگان در حین شرکت در یک سخنرانی و مصاحبه ساختگی که زمان بسیار کوتاهی تا آماده شدن برای آن داشتند، فیلمبرداری شد. سپس ویدئوها به ارزیاب‌ها ارائه شد و از آن ها خواسته شد تا میزان استرس را در فرد حاضر در ویدئو ارزیابی کنند.
شرکت‌کنندگانی که خودشان گزارش داده بودند در طول انجام کار احساس استرس بیشتری می‌کردند، توسط ارزیاب‌ها نیز به عنوان افراد پر استرس شناسایی شدند.به طور مشابه، افرادی که در حین انجام کار، رفتارهایی مانند خاراندن و جویدن ناخن داشتند نیز استرس بیشتری داشتند. 
این یافته ها نشان می دهد: افراد می توانند به دقت تشخیص دهند که دیگران چه زمانی استرس را در رفتارهای خود تجربه می کنند، چیزی که به طور شگفت انگیزی تاکنون با شواهد علمی نشان داده نشده بود.
نکته جالب این جا است که شرکت‌کنندگانی که در حین کار استرس بیشتری داشتند، توسط دیگران به عنوان افراد دوست‌داشتنی‌تر تلقی می‌شدند. این موضوع سرنخی از پرونده ای است که در آن دلیل تکاملی نمایش سیگنال‌های استرس در انسان ها، بررسی می شود.
به گفته محققان، ما در مقایسه با بسیاری از حیوانات دیگر، گونه‌ای بسیار همکاری‌کننده هستیم و احتمالا به همین دلیل است که در برخی موارد، رفتارهایی که ضعف ما را نشان می‌دهند نیز برای جلب توجه هم نوعانمان تکامل پیدا کرده اند.
آنها در حال حاضر قصد دارند مطالعات خود را به سمت کودکان خردسال سوق داده و بررسی کنند که آیا این حساسیت به استرس در آن ها نیز وجود دارد یا خیر یافته های جالب فوق در نشریه بین المللی Evolution and Human Behavior که به بررسی ابعاد تکاملی رفتار انسان ها می پردازد، منتشر شده اند.
مرجع : سینا پرس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
قلب فقط کارش خونرسانی نیست؛ رزق و روزیتون رو هم میرسونه! خوش قلب باشید