جمعه ۱۰ تير ۱۴۰۱ - 1 Jul 2022
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ / ۰۷:۳۳
کد مطلب: 58799
۱

بررسی تاثیر حمایت اجتماعی بر سلامت روان

بررسی تاثیر حمایت اجتماعی بر سلامت روان
داشتن یک شبکه حمایت اجتماعی قوی می‌تواند برای از بین بردن استرسی که در مواقع سخت با آن مواجه می‌شوید، حیاتی باشد؛ از طرفی فقدان حمایت اجتماعی می‌تواند منجر به انزوا و تنهایی شود. از آنجایی که خانواده، دوستان و همکاران بخش مهمی از زندگی هر فرد هستند، لازم است به دنبال تقویت این دایره حمایتگری باشید.
 
«شبکه حمایت اجتماعی» به چه معناست؟
یک شبکه حمایت اجتماعی از دوستان، خانواده و همکاران تشکیل شده که با یک گروه حمایتی که معمولاً از سوی یک مدیر یا متخصص بهداشت روان برگزار می‌شود، متفاوت است. نیازی به رسمی کردن شبکه پشتیبانی ندارید. قرار با یک دوست در محل کار، گپ سریع با همسایه، خواهر یا برادر، عبادت یا رفتن به مکان‌های زیارتی همه راه‌هایی برای ایجاد و تقویت روابط هستند.

خطرات جداسازی و مزایای حمایت اجتماعی
مطالعات، ارتباط بین انزوای اجتماعی و تنهایی و افزایش خطر سلامت روان، سلامت قلب و ... را نشان داده‌اند، برخی مطالعات هم وجود دارد که مزایای شبکه حمایت اجتماعی را نشان می‌دهد:
- بهبود توانایی سازگاری با موقعیت‌های استرس زا
- کاهش اثرات ناراحتی عاطفی
- ارتقاء سلامت روان
- افزایش اعتماد به نفس
- کاهش خطرات قلبی عروقی مانند کاهش فشار خون
- شبکه‌ای از روابط ایجاد کنید تا از حمایت اجتماعی برخوردار شوید
اگر می‌خواهید سلامت عاطفی و روانی و همچنین توانایی خود را در برابر استرس بهبود بخشید، باید حداقل با گروه کوچکی از دوستان و افراد نزدیک و مورد اعتماد در ارتباط باشید.

ایده‌هایی برای ایجاد شبکه‌ای از روابط اجتماعی
کار داوطلبانه: موضوعی را انتخاب کنید که به آن علاقه دارید و مشغول کار برای آن هستید. قطعاً می‌توانید با افرادی آشنا شوید که از نظر علایق و ارزش‌هایشان شبیه شما هستند.

به یک باشگاه بدنسازی بروید: گنجاندن تناسب اندام در برنامه روزانه برای لذت بردن از یک سبک زندگی سالم مهم است. می‌توانید در حین ورزش دوست پیدا کنید. باشگاه‌های ورزشی را در منطقه خود پیدا کنید یا سعی کنید یک مرکز اجتماعی محلی پیدا کنید.
یک رابطه موفق یک خیابان دو طرفه است که نیاز به مشارکت فعال شما دارد. در اینجا چند پیشنهاد برای رشد روابط وجود دارد:
- رقابت نکنید؛ وقتی دوستانتان موفق می‌شوند به جای حسادت خوشحال شوید.
- شنونده خوبی باشید؛ وقتی دوستانتان صحبت می‌کنند به حرف هایشان گوش دهید و آنچه برای آن‌ها مهم است را بررسی کنید.
- مراقب باشید دوستان و اعضای خانواده خود را با تماس‌های تلفنی و ایمیل‌های زیاد کلافه نکنید.
- از دوستان و اعضای خانواده خود قدردانی کنید.
- زمانی که خانواده و دوستان نیاز به حمایت دارند در دسترس باشند.

به یاد داشته باشید که یکی از اهداف ایجاد شبکه پشتیبانی اجتماعی، از بین بردن استرس است نه افزودن آن. مراقب موقعیت‌هایی که به نظر می‌رسد انرژی شما را تخلیه می‌کند، باشید . برای مثال، از صرف زمان زیاد با فردی که ممکن است دائماً منفی و منتقد باشد، خودداری و از افرادی که به رفتار‌های ناسالم مانند نوشیدن الکل یا مواد مخدر معروف هستند، دوری کنید.

صرف زمان برای ایجاد یک شبکه حمایت اجتماعی یک سرمایه گذاری عاقلانه نه تنها برای سلامت روان بلکه برای سلامت جسمی و طول عمر است. شروع به پیدا کردن دوستان بیشتر یا بهبود روابط موجود کنید.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۸ نشانه والدین سمی که باید از آنها آگاه بود
جویدن ناخن نشانه کمال‌گرایی است
۵ توصیه عملی برای مدیریت "حمله پانیک"
نجات از تله پشت گوش ‏‏اندازی کارها
تفاوت ضریب هوشی دوقلوهایی که در دو کشور متفاوت بزرگ شدند!
به کودک‌تان نامه بنویسید
این رفتارها مردان را روانی می‌کند!
چرا روان‌آزار‌ها، کاریزماتیک و جذابند؟!
توانایی نه شنیدن
این جملات منفی را به دلبندتان نگویید
اصلی‌ترین اختلافات در دوران عقد و نامزدی
مردم خبر زده شده‌اند!
سلامتي هميشه با دارو بدست نمياد بيشتر اوقات از آرامش خيال آرامش قلب و روح مياد سلامتي با خنده و عشق مياد