سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ / ۱۴:۳۳
کد مطلب: 58806
۱

گربه‌های هم‌خانه یکدیگر را به نام می‌شناسند!

گربه‌های هم‌خانه یکدیگر را به نام می‌شناسند!
این نکته را محققان دانشگاه کیوتو پس از مطالعه ۴۸ گربه که دست‌کم با دو حیوان خانگی دیگر چه در خانه، چه در کافه‌رستوران‌های موسوم به «کافه‌گربه» زندگی می‌کردند، کشف کرده‌اند.

در این مطالعه، این امر با رمزگشایی توانایی‌های شناختی گربه‌ها انجام گرفت. به همه گربه‌های حاضر در این مطالعه، تصویری از یکی از گربه‌های دیگری که با آن‌ها زندگی می‌کردند، نشان داده شد و در طول دوره مطالعه، واکنش گربه‌ها به شنیدن نام آن گربه‌ یا نام گربه‌ای کاملا بی‌ربط، بررسی شد.

در این تحقیق آمده است که این گربه‌ها به صورت جداگانه و در یک اتاق آشنا مورد آزمایش قرار گرفتند. به گفته محققان، اگر گربه به مدت کافی به عکسی خیره شود، نشانه قطعی این است که نام واقعی حیوان در تصویر را می‌داند.

گربه‌های خانگی، زمانی‌ که نام گربه با حیوان درون تصویر مطابقت نداشت، مدت طولانی‌تری به عکس خیره می‌شدند که به گفته محققان نشان‌دهنده «اثر نقض توقع» بود.

به گفته این محققان، یکی از گربه‌ها «فقط اولین بخش آزمایش را انجام داد و بعد فرار کرد و از جایی بالا رفت که دور از دسترس بود».

این بررسی نشان داد که تعداد اعضای خانواده نیز بر پاسخ‌ گربه‌ها تاثیر می‌گذارد. محققان گفتند: «گربه‌هایی با تعداد اعضای خانواده بیشتر، در شرایط ناهم‌خوانی (عکس و نام) مدت طولانی‌تری به نمایشگر نگاه می‌کردند».

این بررسی هم‌چنین نشان داد که گربه‌هایی که مدت طولانی‌تری در کنار خانواده‌شان زندگی کرده‌ بودند، بیشترین میزان توجه را در زمان ناهم‌خوانی نام و تصویر نشان می‌دادند.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که گربه‌ها ممکن است از طریق مشاهده تعاملات انسانی قادر به یادگیری نام‌ها باشند. بر مبنای این تحقیق، گربه‌های خانگی از توان تطابق «دست‌کم نام و چهره گربه‌های هم‌خانه و احتمالا نام اعضای خانواده انسانی‌شان» برخوردارند.

این اولین مدرک از این دست است که نشان می‌دهد گربه‌های خانگی می‌توانند گفته‌ها و نام انسان را از طریق تجربه‌های زندگی روزمره‌شان، به هم ارتباط دهند. با این حال، دانشمندان هنوز از انگیزه گربه‌ها برای به خاطر سپردن نام‌ها آگاهی ندارند.
 
مرجع : ایندیپندنت
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
برای شنا کردن به سمت مخالف رودخانه قدرت و جرات لازم است وگرنه هر ماهی مرده ای هم می تواند از طرف موافق جریان آب حرکت کند.