کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اختلالات روانپزشکی ریشه ژنتیکی یکسانی دارند

فاطمه کردی

سینا پرس , 27 ارديبهشت 1401 ساعت 20:48

بررسی های پیشین نشان می داد بسیاری از افرادی که دارای یک بیماری روانی خاص هستند، ممکن است متوجه شوند که نشانه هایی از سایر اختلالات روانپزشکی نیز دارند. تحقیقات ژنتیکی جدید توضیحی منطقی برای این امر ارائه می دهد.


 محققان در مطالعات جدید خود دریافتند تعدادی از بیماری های روانی شباهت های ژنتیکی جالب توجهی با یکدیگر دارند. این کشف به توضیح اینکه چرا شرایط متعدد در بین افراد مبتلا به اختلالات روانپزشکی رایج است، کمک می کند.

بیش از نیمی از افراد مبتلا به بیماری روانی دارای دو یا سه بیماری همزمان هستند و حدود یک سوم آنها دارای چهار اختلال روحی یا بیشتر هستند که می تواند شناسایی و درمان مشکل اصلی را دشوار کند.

با این حال، به گفته نویسندگان این مطالعه، یافته‌ های جدید می ‌تواند منجر به ارائه راه‌ های جدیدی برای تشخیص بیماری‌ های روانی و درمان‌ های جدید برای تعدادی از اختلالات در یک زمان شود.

اندرو گروتزینگر، استادیار گروه روانشناسی و علوم اعصاب در دانشگاه کلرادو در بولدر و سرپرست تیم تحقیقاتی فوق درباره این مساله می‌گوید: اگر سرما خورده‌ اید، نمی‌ خواهید با تشخیص اختلال سرفه، عطسه و درد مفاصل مواجه شوید. این مطالعه پله ‌ای برای ایجاد یک راهنمای تشخیصی است که نقشه‌ های بهتری را از آن چه واقعاً از نظر بیولوژیکی اتفاق می ‌افتد نشان می ‌دهد.

طی این مطالعه، پژوهشگران با استفاده از نمونه های ژنتیکی اهدایی صدها هزار نفر به مجموعه داده‌ های بزرگ، یک تجزیه و تحلیل ژنتیکی از ۱۱ بیماری روانی عمده انجام دادند.

این اختلالات روانی شامل اسکیزوفرنی، اختلال دوقطبی، اختلال افسردگی حاد، اختلال اضطراب، بی ‌اشتهایی عصبی، اختلال وسواس فکری-اجباری، سندرم تورت، -اختلال استرس تروماتیک، مصرف مشکل ساز الکل، اختلال کمبود توجه/بیش فعالی و اوتیسم بودند.

محققان با بررسی این حجم گسترده اطلاعات دریافتند هیچ ژن یا مجموعه ‌ای از ژن ‌های مرتبط با هر ۱۱ اختلال وجود ندارد، اما تعدادی از زیر مجموعه‌ ها شباهت ‌های ژنتیکی جالب توجهی با یکدیگر دارند.

این زیر مجموعه ها عبارتند از اختلال دوقطبی و اسکیزوفرنی، بی اشتهایی عصبی و اختلال وسواس اجباری؛ و افسردگی و اضطراب شدید.

به عنوان مثال، ۷۰ درصد از سیگنال ژنتیکی مرتبط با اسکیزوفرنی با اختلال دوقطبی مرتبط است. اما طبق دستورالعمل ‌های تشخیصی فعلی، افراد دارای مشکل، معمولاً با هر دو اختلال تشخیص داده نمی‌ شوند.

 محققان همچنین به ژنتیک مشترک قوی بین بی اشتهایی عصبی و اختلال وسواس فکری- اجباری پی بردند و مشخص شد افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به نوع بدن کوچکتر یا شاخص توده بدنی پایین هستند نیز تمایل ژنتیکی به این اختلالات دارند.
در مجموع، محققان ۱۵۲ نوع ویژگی ژنتیکی مشترک در چندین اختلال سلامت روان را شناسایی کردند، از جمله انواعی که قبلاً بر انواع خاصی از سلول‌های مغزی تأثیر می‌ گذارند.

دکتر گروتزینگر در این رابطه گفت: تحقیقات بیشتری برای مشخص کردن اثرات دقیق انواع ژن ‌های شناسایی ‌شده در این مطالعه مورد نیاز است، اما تنها درک ژنتیک زمینه ‌ساز اختلالات آن ‌ها ممکن است برای برخی از بیماران مبتلا به اختلالات سلامت روانی متعدد، آرامش ایجاد کند.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Genetics منتشر شده است.

 


کد مطلب: 58810

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/58810/اختلالات-روانپزشکی-ریشه-ژنتیکی-یکسانی

میگنا
  https://www.migna.ir