سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ / ۱۶:۰۵
کد مطلب: 58819
۲
مزایای مشاوره گروهی

آشنایی با گروه درمانی و مزایای آن

آشنایی با گروه درمانی و مزایای آن
حتما تابه‌حال درباره گروه درمانی و شکل انجام آن، چیزهایی را شنیده‌اید. گروه درمانی یکی از موثرترین و مهم‌ترین شیوه‌های درمان روانشناسی است که افراد شرکت‌کننده در آن نتایج مثبتی از این شیوه می‌گیرند.

گروه درمانی اهمیت زیادی در روانشناسی دارد و می‌تواند به طیف وسیعی از افراد برای بازیابی سلامت روان کمک کند. اما همچنان افراد زیادی هستند که از اهمیت گروه درمانی اطلاعی ندارند و از فواید بی‌نظیر آن غافل هستند. گروه درمانی راهی برای شناخت بیشتر مشکلات و شیوه روبه‌رو شدن با آن است.


پیشینه
این روش درمانی به طور خاص در طول دوره جنگ جهانی دوم رایج شد. در آن زمان، تعداد روانشناسان به قدری نبود که بتوانند به همه مراجعان درگیر با مشکلات سلامت روان مربوط به جنگ کمک کنند. با این حال، تحقیقات مربوط به اثربخشی گروه درمانی، یک دهه قبل از این زمان رایج گردید.

در ۱۸۹۵، گوستاو لوبون، مقاله ای را در این رابطه نگاشت و در آن در مورد رفتارهای فرد، تحت تاثیر ورود به محیط درمانی گروهی صحبت کرد.

زیگموند فروید، ژاکوب مورنو، اریک برن و کارل راجرز از دیگر روانشناسانی بودند که در این زمینه کار کرده اند.


این روش درمانی به خصوص در برخی موقعیت ها مفید است.
در تحقیق منتشر شده در ۲۰۱۴، محققان نتایج به دست آمده در بیماران را بررسی کرده و دریافتند که گروه درمانی روش درمانی موثر برای افسردگی در بیماران است.

در مقاله منتشر شده توسط انجمن روانشناسی آمریکا آمده است که گروه درمانی با استانداردهای تعیین شده توسط انجمن روانشناسی بالینی برای اختلالات زیر موثر شناخته شده است:
اختلال پانیک
اختلال دوقطبی
اختلال وسواس فکری-عملی
اضطراب اجتماعی
سوءمصرف مواد مخدر

 
 
گروه درمانی چیست؟
گروه درمانی یک شیوه مهم روان درمانی است که به صورت گروهی، همراه با یک روانشناس متخصص و درباره یک زمینه مشخص انجام می‌شود. درواقع افرادی که در جلسه گروه درمانی شرکت می‌کنند، دارای یک مشکل با زمینه مشترک هستند که می‌توانند پیرامون آن صحبت کنند. برای مثال در بسیاری از درمان‌های اضطراب، افسردگی، اعتیاد، وسواس و ... از گروه درمانی استفاده می‌شود.

بعبارتی گروه درمانی نوعی روان درمانی است که در آن یک یا چند روانشناس و درمانگر با چند مراجع به طور همزمان کار می کنند. گروه درمانی شکلی از روان درمانی است که شامل یک یا چند روانشناس است که در هر جلسه روان درمانی را به چندین نفر ارائه می کنند. گروه درمانی می تواند زمان انتظار را کاهش دهد و به افراد بیشتری دسترسی به مراقبت های بهداشتی روانی بدهد.

سبک کار این روش درمانی باعث می شود که افراد احساس امنیت و حمایت کنند. هدف از درمان هر چه باشد، بهبود عزت نفس، رشد مهارت های شخصی، تله های شخصیتی یا هر چیز دیگری، گروه به شما کمک می کند که به آن دست یابید.


شیوه انجام گروه درمانی
گروه معمولا یک تا دو بار در هفته به مدت یک تا دو ساعت تشکیل می شود.
حداقل جلسات شش جلسه است اما عموما در 10 جلسه برگزار می شود. (معمولا دوره یک ساله رایج تر است)
در بسیاری از موارد، گروه در اتاقی با هم دیدار می کنند که صندلی ها به شکل یک دایره بزرگ چیده شده اند به نحوی که هر کس می تواند دیگری را در گروه ببیند.

جلسه با معرفی اعضا و دلیل شرکت در گروه درمانی شروع می شود. همچنین، اعضا تجربه و پیشرفت خود را نسبت به جلسه قبلی گروه درمانی بیان می کنند.

شکل برگزاری جلسه تا حد زیادی به هدف گروه و ترجیح درمانگر بستگی دارد.

برخی از درمانگران به سبک آزاد در گفتگو اعتقاد دارند که در آن هر نفر می تواند هر زمانی که مایل است در بحث شرکت کند.

درمانگر دیگری ممکن است برنامه خاصی برای هر جلسه داشته باشد که در آن مراجعان مهارت های جدیدی را با اعضای گروه تمرین می کنند.

در شروع جلسات، هر یک از اعضا مشکلات خود را در گروه مطرح می کنند. بازخورد و مشکلات دیگر اعضا را نیز می شنوند و در مورد آنها نظر، احساسات و افکار خود را بیان می کنند. این تعاملات، به ایجاد تغییرات در افراد کمک می کنند.

در آغاز تشکیل گروه، اعضا هنوز با هم آشنا نیستند. بنابراین، روند درمان به درمانگر وابسته است و ادامه فعالیت گروه به درمانگر ارتباط دارد.

اعضاء گروه در انتظار راهنمایی و دستور العمل درمانگر هستند.


تعداد افرادی که در گروه درمانی شرکت می‌کنند، از ۶ تا ۱۵نفر متغیر است(یا 4 تا 12 نفره) و جلسات گروه درمانی عموما در ۱۰ جلسه انجام می‌گیرد. گروه درمانی شیوه بسیار مفیدی از درمان به صورت دسته‌جمعی و ارائه راهکار برای کمک مشترک به جمعی از افراد با مسائل شبیه به هم است.


در گروههای کوچک تر امکان تمرکز بر مشکل هر فرد وجود دارد، از سوی دیگر در گروه های بزرگ تر، دیدگاه های بیشتر و متنوع تری به اشتراک گذاشته می شود. در مورد بهترین گزینه با روانشناس خود مشورت کنید.

برخی از افراد علاوه بر گروه درمانی در جلسات درمانی فردی شرکت می کنند، در حالی که برخی دیگر فقط از گروه درمانی استفاده می کنند.

به تدریج و پیشرفت اعضا در روند درمان، گروه یاد می گیرد که وابسته به درمانگر نباشد و مسئولیت پذیر باشد. با پیشرفت درمان، صمیمت بیشتری بین گروه ایجاد می شود.

احساسات خود را بیان می کنند و واکنش های مناسب در مقابل احساسات دیگران نشان می دهند. درمانگر در جلسه درمان حضور دارد، اما تنها اداره کننده جلسه نیست.

سعی می کند به عنوان یک عضو گروه انسجام جلسه را حفظ کند. او از تکنیک های مختلف در مورد اعضاء گروه و واکنش های آنها استفاده می کند. ممکن است گروه درمانگر جلسه را با خطاب گروهی آغاز کند و ادامه جلسه را با تشویق و باز خورد به اعضاء تداوم بخشد. هدف مشاوره، یادگیری در مورد عادات و الگوهای احساسی و رفتاری و چگونگی نقش آنها در مشکلات است.


گروه درمانی برای چه کسانی مناسب است؟
هر کسی می تواند در یک جلسه مشاوره گروه درمانی شرکت کند. با این حال، گروه درمانی می تواند به ویژه برای افرادی که دسترسی محدودی به مراقبت های بهداشتی روان دارند، مانند کسانی که در مناطق روستایی یا مناطق کم درآمد زندگی می کنند، که در آن کلینیک های مراقبت های بهداشتی کمتر هستند، مفید باشد. یکی از اهداف گروه درمانی، گرد هم آوردن افرادی است که تجربیات مشابهی دارند.

گروه درمانی معمولاً بر یک نگرانی خاص از سلامت روانی مانند اضطراب اجتماعی یا افسردگی تمرکز دارد.

چند نمونه دیگر از شرایطی که یک گروه ممکن است روی آنها تمرکز کند عبارتند از:
اختلال اضطراب فراگیر
اختلال استرس پس از سانحه
اختلال هراس
فوبیاها
افسردگی
اختلال کم توجهی بیش فعالی
اختلال مصرف مواد

مشاوره گروه درمانی همچنین می تواند به افراد در موارد زیر کمک کند:
غم و اندوه
چاقی
درد مزمن
کاهش وزن
مدیریت خشم
خشونت خانگی
آسیب فرهنگی
بیماری مزمن

 


روان درمانی گروهی برای چه کسانی مناسب نیست؟
افرادی که تحت این روش درمانی قرار می گیرند، باید از انگیزه بالایی برخوردار باشند. در واقع، مراجع خود باید مایل به تغییر باشد و برای هدفش بکوشد. اجبار به ورود به درمان مانع بزرگی برای موفقیت در حصول نتیجه است. از این رو، افرادی که داوطلب گروه درمانی نیستند، گزینه مناسبی برای این روش نخواهند بود.

جدا از موارد فوق، نظر به اینکه گروه درمانی اصولا فرآیند کلامی است، بیمار باید از مهارت های کلامی و مفهومی کافی برخوردار باشد.

در مجموع و با توجه به فاکتورهای فوق، مراجعان زیر برای روان درمانی گروهی مناسب نیستند:
بیماران شدیدا افسرده
مبتلا به اسکیزوفرنی حاد
شخصیت های پارانوئید
اختلال شخصیت اسکیزوئید شدید
شخصیت جامعه ستیز
افراد مبتلا به خود بیمار انگاری
اختلال شخصیت خود شیفته
 

گروه درمانی به چه روش هایی انجام می شود؟
گروه درمانی در دو شکل گروه باز و بسته انجام می شود.
گروه باز به گروهی گفته می شود که اعضای گروه می توانند در هر زمانی به آن ملحق شوند.
گروه بسته به گروهی گفته می شود که تمام اعضا ثابت هستند و همه در یک زمان درمان را شروع می کنند. برای مثال، ممکن است ۱۲ هفته در جلسات شرکت کند. هر یک از این روش ها با مزایا و معایبی همراه است.
اگر در یک گروه باز شرکت کنید، هر بار باید زمانی برای آشنایی با اعضای گروه صرف شود. اما اگر بخواهید در یک گروه بسته شرکت کنید، شاید باید چند ماه صبر کنید تا یک گروه مناسب برای شما تشکیل شود.

معیارهای انتخاب گروه روان درمانی مناسب
در انتخاب گروه درمانی، باید مسائل زیر را در نظر بگیرید:
سایز گروه
محوریت موضوعات و مسائل
علاقه و تمایل شما به بیان مسائل شخصی با دیگران
همراهی با سایر روش های درمان
باز یا بسته بودن گروه

روان درمانگر می تواند با توجه به شرایطتان، بهترین و مناسب ترین گروه را به شما پیشنهاد دهد.



گروه درمانی چه اهمیتی دارد؟
ممکن است این سوال در ذهن شما نقش ببندد که چرا گروه درمانی اهمیت دارد و چه اهمیتی دارد؟ فواید گروه درمانی را می‌توان در موارد زیر بررسی کرد:

ایجاد امیدواری
امید و ایجاد آن در افراد، اولین هدف در گروه درمانی و مهم‌ترین فایده آن است. در این نوع روان درمانی افراد مختلف در شرایط گوناگون در کنار هم قرار می‌گیرند و در هر مرحله از درمان، نسبت به بهبودی امیدوارتر می‌شوند. مشاهده افراد قدیمی‌تری که در گذر زمان و به‌واسطه گروه درمانی، بهبود پیدا کرده‌اند، برای افراد تازه‌وارد، امیدواری را به همراه دارد.

یادگیری تکنیک‌ها
گاهی افراد با مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند که تکنیک رویارویی با آن را نمی‌دانند. در جلسات گروه درمانی با یادگیری صحیح تکنیک‌های رفتاری و بین فردی، می‌توان به شکل بسیار موثرتری در مواجهه با مشکل عمل کرد.

تبادل تجربه و اطلاعات
در تجربه مشکلات روانشناختی آنچه بیش از همه، افراد را آزار می‌دهد، احساس تنهایی و عدم اطلاعات است. گروه درمانی فرصتی را برای افراد فراهم می‌کند که به تبادل تجربه و اطلاعات با یکدیگر بپردازند و افرادی را همراه خود ببینند.

احساس تعلق
حس تعلق به یک گروه خاص می‌توان انگیزه افراد را برای بهبودی و بازگشت به روال طبیعی زندگی افزایش دهد. حضور در جلسات گروه درمانی باعث افزایش احساس تعلق در افراد می‌شود و به آن‌ها حس تعلق را تزریق می‌کند. به این‌صورت تلاش می‌کنند هر چه بهتر و با توان بیشتری به همراهی با گروه بپردازند.

صحبت درباره تجربه مشترک
تجربه مشترک، اتفاقی است که گروه درمانی آن را به‌خوبی تقویت می‌کند. در طول جلسات مشاوره گروه درمانی و به‌ویژه گروه درمانی خصوصی، افراد به صحبت درباره تجربه مشترک خودشان می‌پردازند. این کار کمک می‌کند که گروه، معنا و مفهوم درستی پیدا کند و در استفاده صحیح از تجربیات دیگران بسیار مفید است.

تخلیه هیجانی
گروه درمانی فرصتی را فراهم می‌کند که هیجانات در مسیر درست خود شناخته و سپس بروز داده شوند. بنابراین تخلیه هیجانی اتفاقی است که به ایجاد حال بهتر و روند بهبودی افراد کمک می‌کند.

تقویت مهارت‌های اجتماعی
ارتباط با یک جمع یا گروهی که احساس تعلق در آن شکل می‌گیرد، مهم‌ترین اقدام برای تقویت مهارت‌های اجتماعی است. بنابراین بهتر است با انجام گروه درمانی و اهمیت دادن به آن، در این راستا بکوشید.
 

 

نحوه کار گروه درمانی
ایروین دی یالوم در کتاب خود به نام تئوری و عمل روان درمانی گروهی 11 اصل گروه درمانی را بیان می کند که از آنها به عنوان "11 عامل اولیه" یاد می کند.

بخش های بعدی برخی از 11 اصل را از کتاب تشریح می کند.

1.القای امید
درمانگران می توانند با تصدیق زمانی که اعضای فعلی و سابق به سمت اهداف خود پیشرفت می کنند، امید را در اعضای گروه القا کنند. گروه ها معمولاً از افرادی در مراحل مختلف درمان تشکیل می شوند. بر اساس نظریه و عمل روان درمانی گروهی ، تماشای افرادی که در حال حاضر مشکل مشابهی را تجربه می کنند یا در حال بهبودی هستند، به سایر اعضای گروه امیدوار می شود که آنها نیز نتایج درمانی مثبتی داشته باشند.

2. انتقال اطلاعات
اعضای گروه و درمانگران می توانند با به اشتراک گذاشتن اطلاعات و ارائه مشاوره به یکدیگر کمک کنند.

3. نوع دوستی
اعضای گروه می توانند در طول درمان از یکدیگر حمایت کنند، به یکدیگر اطمینان دهند و به بهبود آنها کمک کنند. طبق نظریه و عمل روان درمانی گروهی، این کار به بهبود عزت نفس و اعتماد به نفس آنها کمک می کند.

4. توسعه مهارتهای اجتماعی شدن
طبق نظریه روان درمانی گروهی، اعضای گروه می توانند بازخورد اصلاحی ارائه و دریافت کنند که می تواند به آنها کمک کند تا در تعاملات اجتماعی خارج از گروه شرکت کنند.

5. رفتار تقلیدی
اعضای گروه ممکن است رفتارهایی را که در اعضای ارشد یا درمانگران مشاهده میکنند تقلید کنند. بر اساس نظریه و عمل روان درمانی گروهی، در نتیجه، اعضای گروه می توانند درک بهتری از خود به دست آورند.

6.یادگیری بین فردی
بر اساس نظریه و عمل روان درمانی گروهی، گروه درمانی ، جهان اجتماعی فرد را منعکس می کند. از طریق بازخورد و مشاهده خود، اعضای گروه می توانند از نقاط قوت و محدودیت های رفتار بین فردی خود آگاهی پیدا کنند.

7. انسجام گروهی
طبق نظریه و عمل روان درمانی گروهی ، به عنوان بخشی از یک گروه با هدف مشترک، اعضا می توانند حس تعلق را به دست آورند . نویسنده می گوید که در نتیجه اعضا ممکن است احساس راحتی بیشتری برای باز شدن با گروه داشته باشند. آنها همچنین ممکن است تمایل بیشتری برای اجرای تغییرات رفتاری که به عنوان بخشی از درمان یاد می گیرند، داشته باشند.
 


دستورالعمل ها و قوانین شرکت در گروه های روان درمانی
در هر شکلی از گروه درمانی که شرکت کنید، قوانین کلی آن ثابت است. این قوانین برای امنیت گروه و اثربخشی بهتر درمان وضع شده اند. البته این امکان نیز وجود دارد که در مرکز منتخب شما، قوانین دیگری نیز وضع شود، اما این پنج قانون در تمام گروه ها ثابت است، که عبارتند از:

رازداری
لازم است که تمام اطلاعات ارائه شده در گروه، توسط اعضا و درمانگر، محرمانه بماند. عدم تعهد به این قانون می تواند موجب خدشه دار شدن اعتماد طرفین شده و روند بهبودی را متوقف کند.

تعهد به شرکت در جلسات
بر اساس آن لازم است تمام اعضا در تمام جلسات، در زمان مشخص در گروه شرکت کنند و تا آخر جلسه حضور داشته باشند. علاوه بر اینکه، اعضای غائب اطلاعات و تمرینات مهمی را از دست می دهند، دیر رسیدن نیز باعث اختلال در روند روان درمانی گروه می شود.

عدم ایجاد رابطه دوستی و عاطفی با اعضای گروه
گروه درمانی یک فعالیت اجتماعی نیست، و انشالله با هدف درمانی انجام می شود. ایجاد دوستی یا دیگر پیوندها بین اعضای گروه در موفقیت درمان تداخل ایجاد می کند، به خصوص اگر پس از آن اعضای گروه در به اشتراک گذاری اطلاعات خود به خاطر حضور فرد دیگری در گروه دچار تردید شوند. دوستی ها را برای بعد از درمان بگذارید.

حرف بزنید، عمل نکنید
افراد به تماس فیزیکی واکنش های متفاوتی دارند. بنابراین به جای بیان با حالات صورت یا اعمال جسمی، حرف بزنید.

شرکت کنید
اگر اعضای گروه در بحث ها و تمارین شرکت نکنند، تاثیر درمانی حاصل نمی شود. نرخ درمان و بهبودی به میزان شرکت فعال اعضا، به اشتراک گذاری اطلاعات و یادگیری از دیگران بستگی دارد. برای آنکه درمان موثر باشد، تمام اعضا باید در بحث و درمان شرکت فعال داشته باشند.
 
انواع گروه درمانی
گروه درمانی را می‌توان به‌طورکلی به دو نوع تقسیم کرد. هر نوع از گروه درمانی شکل و شیوه خاص خود را دارد و برای یک طیف از افراد مفید است.

گروه درمانی تخصصی
گروه درمانی تخصصی همانطور که از نامش پیداست، به شکل تخصصی و جزیی برگزار می‌شود و جمعی از افراد را با مشکلات مشابه و زمینه مشترک دور هم جمع می‌کند. از این نوع گروه درمانی برای درمانی بسیاری از مشکلات روانشناختی مانند حملات پانیک، وسواس، اضطراب، افسردگی و .... به کار می‌رود. در این نوع جلسات افراد با کسانی که مشکلی مشابه آن‌ها دارند برخورد کرده و از تجربیات زیسته این افراد استفاده می‌کنند. این جلسات با حضور یک مشاور یا روانشناس متخصص مدیریت و هدایت می‌شوند.

گروه درمانی عمومی
گروه درمانی عمومی برای افرادی است که لزوما مشکل مشابهی ندارند و هدف از اجرای آن خودآگاهی و توسعه فردی است. در این شیوه گروه درمانی، تنوع خوبی از افراد با مشکلات و دغدغه‌های گوناگون شکل می‌گیرد که همگی برای رسیدن به یک هدف مشخص، مانند رشد فردی خود تلاش می‌کنند. جلسات مشاوره گروه درمانی عمومی نیز با حضور یک روانشناس متخصص هدایت می‌شوند.
 
انواع مختلف گروه درمانی
انواعی دیگر از گروه درمانی وجود دارد و مدل های درمانی از گروهی به گروه دیگر متفاوت است:

گروه های آموزشی روانی
آموزش اعضا در مورد شرایطشان و ارائه راهبردهای مقابله ای جدید. این گروه ها معمولاً روی یک وضعیت خاص مانند اختلال مصرف مواد، اضطراب یا فوبیا تمرکز می کنند.

گروه های توسعه مهارت ها
گروه های توسعه مهارت ها تمرکز بر معرفی و بهبود مهارت هایی که اعضا برای رویارویی با برخی شرایط سلامت روان به آن نیاز دارند. این گروه ها ممکن است جنبه هایی از گروه های آموزشی روانی را در بر گیرند. با این حال، هدف کلی شامل تقویت منابع رفتاری و شناختی اعضا برای کمک به انتخاب‌های مثبت و اجتناب از موقعیت‌های مضر است.

گروه های شناختی رفتاری
گروه درمانی شناختی رفتاری تلاش می کند باورهایی که فرد دارد که منجر به رفتارهای منفی یا مضر می شود را بازسازی کنید. برای مثال، گروه‌های رفتاری شناختی که بر اختلال مصرف مواد تمرکز می‌کنند، با شناسایی موقعیت‌ها و محیط‌هایی که رفتار اعتیادآور را تحریک می‌کنند، شروع می‌کنند. با این درک، اعضا می توانند استراتژی های مدیریتی را توسعه دهند که از کاهش استفاده پشتیبانی می کند.

گروه های پشتیبانی
گروه های پشتیبانی می توانند کمک به مردم با تغییرات مهم زندگی مانند از دست دادن یکی از عزیزان کنار بیایید. در گروه های حمایتی، اعضا بدون قید و شرط پذیرش می کنند و می گیرند. این گروه همچنین اعضای خود را تشویق می کند تا در مورد اعتقادات و رفتارهای شخصی خود فکر کنند.

گروه های فرآیندی بین فردی
مدل گروهی فرآیند بین فردی از رویکرد روان پویشی استفاده می کند. برای ترویج تغییرات مثبت سایکودینامیک مکتبی از روانشناسی است که تجربیات اولیه زندگی و باورها و احساسات ناخودآگاه افراد را اساس شخصیت و رفتار آنها می داند. گروه های فرآیندی بین فردی تمرکز بیشتر در مورد پویایی گروه بین فردی و کمتر در مورد روانشناسی فردی.

 


فعالیت هایی که در گروه درمانی انجام می شود؟
فعالیت هایی که انجام می شود برای بهبود ارتباط، اعتماد و رشد فردی هستند. این فعالیت ها ممکن است گفتگو محور مانند خواندن و تعریف کردن داستان باشد یا ممکن است فیزیکی و به صورت تمرینات تیمی باشد. فعالیت های جسمی مانند رقص یا آشپزی به همکاری با یکدیگر برای رسیدن به یک هدف نیاز دارند. این تمارین با هدف توسعه اعتماد و احترام انجام می شود.

سایر فعالیت ها مانند نقاشی کردن، بازی کردن و نواختن موسیقی برای بهبود بیان خلاقانه در فرد است.
بازی نقش به بهبود حس اعتماد بین اعضای تیم کمک می کند. بدین ترتیب، اعضای تیم می توانند به خود و مردم خارج از گروه اعتماد کنند.



آیا گروه درمانی یا رواندرمانی گروهی موثر است؟
به نظر می رسد گروه درمانی برای افسردگی موثر باشد. گروه درمانی افسردگی به این نتیجه رسید که درمان گروهی می تواند به پیشرفت های قابل توجهی در سطح گروهی و فردی منجر شود. با این حال، نویسندگان خاطرنشان می کنند که بسیاری از افراد در طول مطالعه گروه درمانی را ترک کردند.

محققان اثربخشی یک برنامه درمانی گروهی مبتنی بر وب و موبایل 7 هفته ای را برای درمان افسردگی بررسی کردند. شرکت کنندگان بهبود قابل توجهی در علائم افسردگی و سلامت کلی گزارش کردند. این بهبودها در طول دوره پیگیری 3 ماهه ثابت ماندند. همچنین، نویسندگان یک مقاله در سال 2019، 33 مطالعه را در مورد تاثیرات گروه درمانی بر اختلالات مصرف مواد بررسی کردند. آنها دریافتند که گروه درمانی در مقایسه با عدم درمان تاثیرات متوسطی بر وضعیت روانی دارد و افرادی که در گروه درمانی قرار می گیرند بیشتر از افرادی که در درمان ثبت نام نکرده اند از استفاده در آینده خودداری می کنند.

 

معایب گروه درمانی چیست؟
این روش درمانی ممکن است با معایبی نیز همراه باشد که برای آگاهی و تصمیم گیری بهتر باید از آنها آگاه باشید. تمرکز درمان روی فرد نیست. بنابراین سطح تداخل به شدت و تمرکز روان درمانی فردی نیست. سطح محرمانه بودن اطلاعات نسبت به روان درمانی فردی پایین تر است. برخی از افراد نه تنها خود تغییری نمی کنند، بلکه مانع موفقیت دیگران نیز می شوند.

گروه درمانی به افراد بی انگیزه این امکان را می دهد که مسائل خود را مخفی کنند. این امکان وجود دارد که زمان تشکیل گروه با برنامه فردی یک نفر تداخل پیدا کند.

گروه درمانی برای برخی افراد مناسب نیست، مانند افراد ضداجتماعی، بسیار خجالتی، تکانشی، خشن، روان پریش و غیره.

یک روانشناس باتجربه و مجرب می تواند از بسیاری از معایب فوق جلوگیری کند و به پیشرفت و تغییر مثبت در اعضای گروه کمک کند.


خلاصه
گروه درمانی یکی از مهم‌ترین و موثرترین شیوه‌های درمان است که به افراد کمک می‌کند در زمینه درمان‌های فردی و روانشناختی، به خوبی عمل کنند. با انتخاب گروه درمانی می‌توانید مشکلات روانشناختی خود را با همراهی دوستان خود و درمانگر مورد نظر شناسایی کرده و رفع کنید.

گروه درمانی جایگزینی برای درمان فردی ارائه می دهد. در جلسات مشاوره گروه درمانی، افراد می توانند با دیگرانی که تجربیات مشابهی را به اشتراک می گذارند ملاقات کنند.

یک یا چند روانشناس معتبر یا سایر پزشکان مراقبت از سلامت روان جلسات گروه درمانی را رهبری می کنند.

انواع مختلفی از مدل گروه درمانی وجود دارد. با این حال، بیشتر گروه‌ها تمایل دارند که اعضا را با رفتارهای جدید و مثبت‌تر آشنا کنند تا بتوانند بهتر با رویدادهای مهم زندگی و علائم سلامت روان کنار بیایند.
 

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند ، هر چه بیشتر اوج بگیری کوچکتر خواهی شد.