پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ / ۰۸:۲۰
کد مطلب: 58835
۰
آیا خواب های خود را به خاطر می آورید؟

ارتباط توانایی یادآوری رویا با افزایش خلاقیت

سامیه خسروی زاده
ارتباط توانایی یادآوری رویا با افزایش خلاقیت
بر اساس یافته های تحقیقات جدید، افرادی که می توانند رویاهای خود را به خاطر بیاورند، خلاق تر بوده و ارتباط عملکردی بیشتری در شبکه مغزی نشان می دهند.
رافائل والات (Raphael Vallat) پژوهشگر این مطالعه در مرکز علوم خواب انسانی در دانشگاه کالیفرنیا گفت: من فکر می کنم که رویا یکی از آخرین مرزهای شناخت انسان است. اگرچه همه ما بخش قابل توجهی از زندگی خود را صرف رویا دیدن می کنیم، هنوز بسیاری از سوالات تحقیقاتی اساسی در رابطه با رویاها وجود دارد که بی پاسخ مانده اند و بدیهی است که مطالعه آن ها یک موضوع جذاب است

او در ادامه افزود: در این مطالعه به یکی از این سؤالات اساسی می پردازیم که چرا برخی از مردم هر روز رویاهای خود را به یاد می آورند در حالی که به نظر می رسد برخی دیگر هرگز خوابی را که دیده اند به یاد نمی آورند؟
والات و همکارانش برای مطالعه جدید خود از تکنیک‌ های تصویربرداری مغزی برای بررسی تفاوت ‌های عصبی فیزیولوژیکی بین افرادی که رویاهای خود را به یاد می ‌آورند و کسانی که به یاد نمی ‌آورند، استفاده کردند.

این مطالعه شامل ۵۵ شرکت ‌کننده سالم ۱۹ تا ۲۹ ساله با ویژگی‌ های خواب و شاخص توده بدنی طبیعی بود. در این میان، ۲۸ شرکت‌ کننده خوابی که دیده بودند را به یاد می ‌آورند در حالی که ۲۷ شرکت ‌کننده دیگر خواب ‌های کمتری را به خاطر می ‌آوردند. هر دو گروه از نظر سن، مدت زمان خواب معمولی یا تحصیلات تفاوت معنی داری نداشتند.
شرکت کنندگان یک شب قبل از جلسه اسکن خود به آزمایشگاه خواب رفته و ارزیابی های شخصی، اضطراب و کیفیت خواب خود را تکمیل کردند. شرکت کنندگان همچنین مقیاس حافظه وکسلر که برای اندازه‌ گیری عملکرد حافظه فوری و تاخیری و توانایی خلاقیت استفاده می شود را اندازه گیری کردند.
پس از اقامت یک شبه در آزمایشگاه، شرکت کنندگان تحت سه اسکن تصویربرداری تشدید مغناطیسی کاربردی برای اندازه گیری فعالیت مغز در حالت استراحت قرار گرفتند.
در ادامه محققان دریافتند افرادی که زیاد رویاهایشان را به خاطر می آورند دارای شخصیت، سطح اضطراب، کیفیت خواب و توانایی های حافظه مشابهی هستند. با این حال، به یادآورندگان رویاها به طور قابل‌ توجهی نمره بالاتری نسبت به افرادی که خواب و رویا را به یاد نمی آوردند کسب کردند که نشان دهنده توانایی ‌های خلاقانه ‌تر آن ها نسبت به گروه دوم است.
والات و همکارانش همچنین افزایش اتصال عملکردی بهتری را در شبکه مغزی افراد با توانایی به یاد آوردن خواب ها در مقایسه با اشخاصی که کمتر خواب هایشان را به یاد می آوردند، مشاهده کردند. ولات توضیح داد: شبکه مغزی در هنگام رویاپردازی و سرگردانی ذهنی فعال بوده و باعث ارتقای خلاقیت و رویا پردازی می شود.
افزایش اتصال به طور خاص بین قشر جلوی مغز میانی و محل اتصال گیجگاهی - جداری، مطابق با گزارش‌ های بالینی نشان می ‌دهد که ضایعات در این مناطق مغز منجر به توقف یادآوری رویا می ‌شود. ولات همچنین افزود: مطالعات نشان داد که به عبارت ساده ‌تر، افراد با یادآوری رویاهای زیاد، توانایی ‌های خلاقانه برتر و همچنین سازمان ‌دهی عملکردی مغز متفاوتی دارند. شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Nature and Science of Sleep منتشر شده است.

 
مرجع : سینا پرس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
در نهان به آنان دل می بندیم ؛ که دوستمان ندارند و در آشکار از آنان که دوستمان دارند غافلیم شاید این است دلیل تنهایی ما... دکتر علی شریعتی