جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ / ۱۰:۲۳
کد مطلب: 58848
۱

حلقه گمشده آرامش و امنیت؛ در سایه علم روانشناسی

حلقه گمشده آرامش و امنیت؛ در سایه علم روانشناسی
همانطور که برای دردهای جسمی سریعاً به پزشک مراجعه می‌کنیم، از دردهای روح و روانمان هم نباید غافل شویم، گرچه مشکلات روانی آسیب‌های به مراتب بدتری را نسبت به بیماری‌های جسمی به افراد وارد می‌کنند و حتی خود منجر به بروز بیماری های جسمی (از جمله مشکلات قلبی) می‌شوند.


بهترین زمان مراجعه به روانشناس، پیش از تولد تا زمان مرگ است
مژده ارشادی دکترای روانشناسی و مدرس دانشگاه شهرکرد در گفت‌وگو با ایسنا گفت: توجه به نقش روانشناس و همچنین توجه به سلامت خدمت از جمله مباحثی است که انتظار می‌رود جامعه روانشناسی (انجمن‌ها، تشکل‌ها، موسسات، گروه‌ها و افراد اثرگذار) در سیاست‌های پیش‌رو و در طرح‌ریزی‌های تعاملی با سیستم‌های حاکمیتی به آن توجه کند.

عضو انجمن روانشناسی اجتماعی ایران در ادامه بیان کرد: زمانی که می‌خواهیم در مورد علم روانشناسی صحبت کنیم در حقیقت در مورد انسان و سرمایه‌های اصلی یک ملت صحبت می‌کنیم، از طرفی هر آنچه با ماهیت جسم و روان انسان در ارتباط است ارزشمند است و باید به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرد.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه اساس کار روانشناسی تمرکز بر روی آسیب‌شناسی‌هاست، تصریح کرد: در سال‌های اخیر، با موج چهارم روانشناسی که موجب سلامت روان و بهداشت روانی است روبه‌رو می‌شویم.

وی تاکید کرد: هر چه زندگی افراد به سمت تحول پیش می‌رود، به دلیل شرایط روانی و تنش‌ها بیش‌تر با ماهیت روانشناسی و مشاوره مواجه می‌شویم، البته این امر نقش علم روانشناسی و مشاوره را در برخی جوامع پررنگ‌تر می‌کند.

ارشادی گفت: برخی مواقع افرادی بیان می‌کنند روانشناسی علمی خارجی است، اما وقتی به نظریه‌های ابن‌سینا، ابن‌خلدون و سهروردی دقت می‌کنیم متوجه می‌شویم آن‌ها هم به نوعی مواردی که در علم روانشناسی است را مطرح کرده‌اند، همچنین در احادیث و مسائل دینی و قرآنی ائمه از علوم روانشناسی بهره گرفته شده که این امر نشان از توجه به مباحث روانشناسی است.

عضو انجمن روانشناسی اجتماعی ایران اضافه کرد: بخشی از اصل روانشناسی مربوط به شناخت، بخش دیگر تربیت، شکوفاسازی و به فعلیت رساندن پتانسیل‌هایی است که در افراد وجود دارد، بنابراین باتوجه به شرایط جامعه هر فرد در زندگی خود نیاز به روانشناس دارد، زیرا هیچ‌کس شناخت و دانش کامل و کافی در مواجهه با رفع مسائل و مشکلات زندگی و جامعه ندارد.

وی ادامه داد: حلقه گمشده آرامش، امنیت، احساس مسئولیت، اختیار و بهسازی انسان در دانش روانشناسی و مشاوره نهفته شده است.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه در همه سطوح و زمان‌ها نیاز به مشاوره روانشناسی است، تصریح کرد: هر فرد در زندگی خود نیازمند اطلاعات جدید است تا بتواند بر مشکلات و اختلالات خود و فرزندان خود غلبه کند که این امر از طریق مراجعه به مشاوره و روانشناس به منظور راهنمایی بهتر امکان‌پذیر است، زیرا مراجعه به موقع، از حادتر شدن مشکلات جلوگیری می‌کند.

وی بیان کرد: از طرفی پرداخت هزینه‌های روانی، اجتماعی و اختلالی بسیار کمتر از زمانی است که مشکلات در افراد حادتر شده باشد، بنابراین بهترین زمان مراجعه افراد به روانشناس پیش از زمان تولد تا بعد از مرگ است، در حقیقت اضطراب‌ها و ناراحتی‌های ناشی از دوران بارداری بر ناهنجاری‌های کروموزومی تاثیر دارد و این امر می‌تواند بر روحیات فرزند تاثیرگذار باشد.

ارشادی انتظارات و باورهای غیر واقعی، احراز جایگاه نامناسب این رشته در جامعه، عدم شناخت صحیح از این رشته، عدم رعایت قواعد و قوانین حرفه‌ای از سوی روانشناس، نادیده گرفتن اصل رازداری و هزینه‌های بالای ویزیت روانشناسان را از عمده‌ترین دلایل عدم مراجعه افراد به روانشناس برشمرد و تصریح کرد: باید روانشناس و مشاوره افراد مورد اعتماد باشند و صحبت‌هایی که میان افراد با آن‌ها صورت می‌گیرد در جایی درز پیدا نکند، زیرا این کار از اعتبار آن‌ها می‌کاهد و می‌توان گفت، دلیل بسیاری از مراجعه نکردن افراد همین موضوع باشد.

عضو انجمن روانشناسی اجتماعی ایران ادامه داد: مراجعه دیرهنگام به منزله تشدید عارضه‌های روانشناختی به منظور ترس و عدم اعتماد است که دیگر امکان ارائه خدمات مطلوب از سوی روانشناس فراهم نیست و باید درمان از طریق روان‌پزشک پیگیری شود، از طرفی نباید دلیل عدم مراجعه به روانشناس، تصورات غلط ذهنی خود و اطرافیان باشد، بنابراین لازم است در امورات زندگی، مشکلات فردی و خانوادگی یا حتی شغلی از روانشناس غافل نشویم.

وی با اشاره به آمار بالای طلاق در کشور و زمان مراجعه به روانشناس و مشاوره برای راهنمایی‌های پیش از ازدواج، بیان کرد: زمانی که فرد وارد فرایند ازدواج می‌شود متاسفانه روانشناس و مشاوره برای تصمیم‌گیری و راهنمایی بهتر او در زندگی جایگاهی ندارند، بنابراین پیش از زمان خواستگاری، بعد از آن و پیش از مراسم نامزدی بهترین زمان مراجعه افراد به روانشناس است، یعنی از زمانی که فرد اقدام به تشکیل خانواده می‌کند باید در تمام امور فردی، از این علم استفاده کند تا زندگی او همراه با آرامش‌خاطر و بدون سوالات ابهام برانگیز سپری شود.

ارشادی تاکید کرد: زوجینی که در زمان بحران و بعد از گذشت سال‌ها بحث و جدال میان یکدیگر قصد می‌کنند برای حل مشکل به مشاوره یا روانشناس مراجعه کنند، باید بدانند با یک جلسه و با سرعت امکان برطرف شدن مشکلات آن‌ها وجود ندارد، یعنی همانگونه که در این سال‌ها مشکلات افزایش یافته، برای حل آن‌ها زمان کافی لازم دارد و تسریع در برطرف شدن مسائل، امری نشدنی است.

وی با اشاره به توجه مشاوره پیش از ازدواج، تصریح کرد:  پیش از ازدواج باید خودشناسی، دیگرشناسی و رسیدن به محتوای ارتباط اتفاق بیفتد که این عوامل به منظور رفع شک و شبهه‌ها و تصمیم‌گیری معقولانه با مراجعه به روانشناس و مشاوره محقق می‌شود، بنابراین نباید برای تصمیم‌گیری بهتر، افراد در مرحله آخر انتخاب و بعد از اتفاق افتادن دلدادگی‌های هیجانی و عاطفی به مشاوره مراجعه کنند.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: افرادی که قصد دارند به مشاور و روانشناس مراجعه کنند باید از متخصصان و کارشناسان خبره در این زمینه استفاده کنند، زیرا افرادی هستند که متخصص و کارشناس این حوزه نبوده و افراد با توجه به هزینه‌های بالای ویزیت مشاور و روانشناس، بدتر دچار سردرگمی می‌شوند و مشکلات افراد به جای بهبود، حادتر می‌شود، یعنی این امر مداخله موثری را به دنبال نخواهد داشت.

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
سخن گفتن با خدا مانند صحبت کردن با یک دوست پشت تلفن است... ممکن است او را در طرف دیگر نبینیم، اما می دانیم که دارد گوش می دهد...