جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۱ / ۰۹:۱۵
کد مطلب: 58902
۱
برگرفته از کتاب چگونه از پیری زودرس جلوگیری کنیم

به تشنگی اعتمادی نیست / عفت حیدری

به تشنگی اعتمادی نیست / عفت حیدری
نوشیدن مایعات
آب ماده حیاتی است که نمی­توانیم آن را در بدن خود ذخیره کنیم.ما در طول روز از طریق عرق، ادرار، اجابت مزاج و یا تبخیر آب از دست می­دهیم.لازم است در روز حداقل 5/1 لیتر آب بنوشیم.با افزایش سن، مکانیسم تشنگی ما کمتر قابل اعتماد می­شود و بدن بیشتر مستعد کم آبی است.
 
آب ، سالم ترین نوشیدنی ها
بهترین نوشیدنی برای آب رسانی به بدن، آب خالص است.آب میوه ها،آب سبزیجات و چایهای گیاهی هم انتخابهای خوبی هستند.نوشیدنی های ملایمی که دارای طعم،مزه و مواد نگهدارنده و شکر هستند،می­توانند روی بدن فشار وارد کرده و یا کالریهای خالی را به رژیم غذایی شما وارد کرده و باید فقط گاهی اوقات از آنها بنوشید.اگر رژیم غذایی شما از نظر فیبر بالاست.لازم است آب اضافی بنوشید.

آبهای گاز دار جانشین قابل قبولی به جای آب هستند، اما باید به طور متعادل از آن بنوشید.متخصصان تغذیه معتقدند که پ.هاش معده را افزایش و اسیدیته معده را کاهش داده و هضم پروتئین توسط بدن را سخت تر می­کنند.

جدای از مسئله کم آبی بدن،استفاده و نوشیدن مایعات می­تواند در هنگام پیری از سرطان مثانه جلوگیری کند. شاید علت آن باشد که مصرف و نوشیدن منظم مایعات باعث می­شود که بافت مثانه در معرض مواد سرطان زا قرار نگیرید.نوشیدن آب برای ظاهرتان نیز مناسب است، اگر به پوستتان آبرسان شود، جوانتر و سالمتر به نظر می­رسد.
 
به تشنگی تان اعتماد نکنید
وقتی سن تان بالاتر می­رود، به احساس تشنگی اعتماد نکنید، تا به شما بگوید چه موقع بنوشید.در عوض، در طول روز آب بنوشید و رنگ ادرار تان را چک کنید. رنگ طلایی کمرنگ به معنای آن است که به اندازه کافی آب نوشیده اید،رنگ تیره کهربایی به معنای آن است که به اندازه کافی آب نوشیده اید،رنگ تیره کهربایی، به معنای آن است که به قدر کافی آب ننوشیده اید.کم آبی می تواند با گرما وهوای داغ،ورزش،بیماری( به خصوص اسهال و استفراغ) و استفاده از داروهای مدر تشدید شود.

خیلی از افراد در روز برای آبرسانی به بدن به اندازه کفایت آب نمی­نوشند، یا مایعات خیلی مدر،مثل قهوه می­نوشند که بیشتر باعث کم آبی بدن می شود. در نتیجه بسیاری از ما، از علائم کم آبی بدن ملایم مثل خستگی و سردرد رنج برده و فعالیتها و عملکرد بدن در حد نیمه مطلوب است.اگر به طور جدی از کم آبی رنج ببرید، پوست شما خشک شده،چشمها گود می­افتند،ادرار تیره شده و ممکن است ازسرگیجه،حالت تهوع،گیجی،فشارخون پایین،بی قراری،یبوست و گرفتگی عضلات رنج ببرید.

نوشیدنی های کافیئن دار
برخی از رایج ترین نوشیدنیهای ما مثل چای،قهوه و نوشیدنیهای کولا،دارای کافیئن هستند. به جز تاثیر مدربودن آنها،عقاید مختلفی مبنی بر مضر بودن کافئین برای سلامتی وجود دارد. بنابراین، بهتر است نوشیدنیهای کافئین دار را به طور متعادل بنوشید.( بیش از دو یا سه فنجان در روز ننوشید).استفاده زیاد از کافئین باعث اختلالات خواب شده و مواد معدنی و ویتامینها به طور موثر توسط بدن جذب نمی­شوند،فشار خون را بالا می­برند و باعث ترشح هورمونهای استرس می­شوند.

انواع مختلف قهوه دارای مقادیر زیادی کافئین هستند. قهوه فوری، دارای حداقل کافئین است وقهوه بدون فیلتر و ساده دارای بیشترین میزان کافئین می­باشد. راه حل مناسب استفاده از قهوه بدون کافئین بخار داده شده است، که علیرغم فرایندهای دیگر،کم کردن کافئین با اضافه کردن مواد شیمیایی سمی در آن صورت نگرفته،می­توانید از قهوه گل قاصدگ یا شربت کاسنی یا ماءالشعیر استفاده کنید.

چطور به بدن خود آب برسانید:
.غذاهای آب دار،مثل میوه و سوپ بخورید
.به محض آنکه از خواب بیدار می­شوید، آب بنوشید
.حداقل نیم ساعت قبل از خواب، لیوانی آب بنوشید
.درخلال تمرین و فواصل ده تا پانزده دقیقه ای کمی آب بنوشید
.با اولین نشانه های سردرد یا گرفتگی ماهیچه ای،آب بنوشید
.از مایعات بدون کافئین و یا کم کافئین استفاده کنید،نوشیدنی هایی که تاثیری مدر روی بدن ندارند
.یک آبمیوه گیری بخرید و خودتان آب میوه و سبزجات را بگیرید. می­توانید میوه ها را در مخلوط کن بریزید.

چای گیاهی
انواع مختلفی از چای گیاهی در دسترس است، وحتی می­توانید خودتان چای گیاهی خودتان را با مزایای طبی دم کنید.چای گیاهی می­تواند بدون داشتن کافئین، به بدن آبرسانی کند.برای درست کردن و دم کردن چای بابونه،مشتی از چای گیاه تازه را در قوری ریخته،کمی آب جوش روی آن بریزید.پنج دقیقه بگذارید دم بکشد، آن را صاف کنید و بنوشید.بابونه می تواند به رفع اضطرب و بیخوابی کمک کند.

چگونه از پیری زودرس جلوگیری کنیم
نویسنده: جنیفر امرنا.
برگردان: عفت حیدری.نشر البرز
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
قلب فقط کارش خونرسانی نیست؛ رزق و روزیتون رو هم میرسونه! خوش قلب باشید